maanantai 24. elokuuta 2015

Haaste uskoville - äärimmäisen paha Jumala



Raamattua lukemalla voi tulla siihen johtopäätökseen, että on olemassa kaikkitietävä, kaikkivoipa, kaikennäkevä ja äärimmäisen paha jumala. Jumala itse on pahuus. Edelleen voida päätellä, että ko. jumala ei ehkä olekaan olemassa, koska maailmassa on liikaa hyvyyttä. Ihmiset ovat pääsääntöisesti hyviä, joten äärimmäisen paha jumala pyrkii lisäämään vaikutusvaltaansa lisäämällä pahuutta maailmassa. Hyvyys on pahan jumalan näkökulmasta synti.

Paha jumala vaatii uskomaan omaan pahuutensa, sillä epäuskolla jumalan pahuuteen on ihmisen kannalta seurauksia. Hyvät ihmiset on tuomittu ikuiseen hyvyyteen ja tämä ei sovi pahalle jumalalle. Jumala vaatii seuraajiltaan sokeaa uskoa ja pahuutta, jotta ihmiset voisivat olla yhteydessä tähän pahaan jumalolentoon.
Raamattu on kertomus pahasta jumalasta (a.k.a. Jahve) ja hänen hirmuteoistaan, mutta ihmiset kapinoivat ko. jumalaa vastaan levittämällä hyvyyttä ympäristöönsä. Käänteinen teodikea on ongelma sekä jumalalle että ihmisille.

Pahan jumalan väitetään antaneen ihmiselle vapaan tahdon joko olla jumalansa kaltainen eli paha, tai anti-jumalan kaltainen eli hyvä. Äärimmäisen pahan jumalan seuraajat eivät ole vastuussa hirmuteoistaan kanssaihmisille vaan pahalle jumalalle. Inhimillistä näkökulmasta katsoen käsittämättömät hirmuteot palkitaan tuonpuoleisessa ulottuvuudessa siten, että pahat ihmiset pääsevät ylistämään ”taivaassa” jumalan ääretöntä pahuutta ja tämä vielä ikuisesti. Hyvät ihmiset vain kuolevat aikanaan ja se oli sitten siinä. Tosin jotkut oppisuunnat väittävät, että kuoleman jälkeen hyvät ihmiset tuomitaan tekemään hyviä tekoja ja tämäkin vielä ikuisesti. He eivät saa koskaan rauhaa hyvistä teoista.

Paha Raamatun jumala pyrkii estämään kaiken inhimillisen hyvän. Kaikenlainen altruismi on Raamatun pahan jumalan näkökulmasta tuomittavaa. Pyrkimys inhimilliseen hyvään on Raamatun jumalan mielestä tuomittavaa. Lankeemus aiheutti ihmisen hyvät pyrkimykset. Ihminen sai lankeemuksen myötä tiedon ja kyvyn hyvään. Tämä sotki Raamatun jumalan suunnitelmat perusteellisesti.

Hypoteesi pahasta jumalasta ei ole absurdi. Hypoteesia tukee Raamatun tarinat Jumalan toiminnasta.

Esitän uskoville haasteen: kertokaa miksi hypoteesi hyvästä jumalasta olisi sen uskottavampi kuin hypoteesi pahasta jumalasta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti