Raamattua
lukemalla voi tulla siihen johtopäätökseen, että on olemassa kaikkitietävä,
kaikkivoipa, kaikennäkevä ja äärimmäisen paha jumala. Jumala itse on pahuus.
Edelleen voida päätellä, että ko. jumala ei ehkä olekaan olemassa, koska
maailmassa on liikaa hyvyyttä. Ihmiset ovat pääsääntöisesti hyviä, joten
äärimmäisen paha jumala pyrkii lisäämään vaikutusvaltaansa lisäämällä pahuutta
maailmassa. Hyvyys on pahan jumalan näkökulmasta synti.
Paha jumala
vaatii uskomaan omaan pahuutensa, sillä epäuskolla jumalan pahuuteen on ihmisen
kannalta seurauksia. Hyvät ihmiset on tuomittu ikuiseen hyvyyteen ja tämä ei
sovi pahalle jumalalle. Jumala vaatii seuraajiltaan sokeaa uskoa ja pahuutta,
jotta ihmiset voisivat olla yhteydessä tähän pahaan jumalolentoon.
Raamattu on
kertomus pahasta jumalasta (a.k.a. Jahve) ja hänen hirmuteoistaan, mutta
ihmiset kapinoivat ko. jumalaa vastaan levittämällä hyvyyttä ympäristöönsä.
Käänteinen teodikea on ongelma sekä jumalalle että ihmisille.
Pahan jumalan
väitetään antaneen ihmiselle vapaan tahdon joko olla jumalansa kaltainen eli
paha, tai anti-jumalan kaltainen eli hyvä. Äärimmäisen pahan jumalan seuraajat
eivät ole vastuussa hirmuteoistaan kanssaihmisille vaan pahalle jumalalle.
Inhimillistä näkökulmasta katsoen käsittämättömät hirmuteot palkitaan
tuonpuoleisessa ulottuvuudessa siten, että pahat ihmiset pääsevät ylistämään
”taivaassa” jumalan ääretöntä pahuutta ja tämä vielä ikuisesti. Hyvät ihmiset
vain kuolevat aikanaan ja se oli sitten siinä. Tosin jotkut oppisuunnat
väittävät, että kuoleman jälkeen hyvät ihmiset tuomitaan tekemään hyviä tekoja
ja tämäkin vielä ikuisesti. He eivät saa koskaan rauhaa hyvistä teoista.
Paha Raamatun
jumala pyrkii estämään kaiken inhimillisen hyvän. Kaikenlainen altruismi on
Raamatun pahan jumalan näkökulmasta tuomittavaa. Pyrkimys inhimilliseen hyvään
on Raamatun jumalan mielestä tuomittavaa. Lankeemus aiheutti ihmisen hyvät
pyrkimykset. Ihminen sai lankeemuksen myötä tiedon ja kyvyn hyvään. Tämä sotki
Raamatun jumalan suunnitelmat perusteellisesti.
Hypoteesi
pahasta jumalasta ei ole absurdi. Hypoteesia tukee Raamatun tarinat Jumalan
toiminnasta.
Esitän uskoville
haasteen: kertokaa miksi hypoteesi hyvästä jumalasta olisi sen uskottavampi
kuin hypoteesi pahasta jumalasta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti