Paavali oli
ensimmäinen Jeesuksen tuotteistaja. Melkein parituhatta vuotta Paavalin
kuoleman jälkeen tuotteistamisesta sanottiin mm. seuraavaa:
1. Ulkoinen tuotteistaminen on asiakkaille näkyvien palveluelementtien
kuvaamista ja kiteyttämistä. Siinä synnytetään yhteinen näkemys asiakkaalle
tärkeistä palvelun elementeistä, jotka kiteytetään tyypillisesti
palvelukuvauksiin ja myyntimateriaaleihin.
2. Sisäinen tuotteistaminen on
palvelutuotannon kuvaamista ja yhdenmukaistamista. Palveluprosessin,
toimintatapojen ja vastuiden kuvaaminen ja määrittäminen ovat sisäisen
tuotteistamisen perustehtäviä. Asiakasnäkökulmaa ei tässäkään pidä unohtaa:
olennaista on miettiä, miten palveluprosessi näyttäytyy asiakkaalle ja mitkä
ovat asiakkaan prosessit.
Lisäksi tuotteistamisesta sanotaan
seuraavaa: Tässä yhteydessä on paikallaan
muistuttaa, että tuotteistaminen ei ole sama asia kuin
standardointi – tietynasteinen asiakaskohtainen räätälöitävyys kuuluu
palvelujen perusluonteeseen. Tuotteistamisen tavoitteena on oikean ja fiksun tasapainon
löytäminen vakioinnin ja räätälöinnin välille.
Jeesus-tuotteen markkinointi on
noudattanut tuota samaa kaavaa Paavalista lähtien. Tässä voidaan jo todeta,
että evankelistojen Jeesus-tuotteen markkinoinnissa käytetään epärehellisiä
keinoja, todentamattomiin premisseihin perustuvia väitteitä Jeesuksesta. Tuote
ei takuulla ole kunnossa, jos tuotteen olemassaolokin on ollut pahasti
kyseenalainen. Se ainakin voidaan varmuudella sanoa, että jos Jeesus oli
olemassa, hän ei ollut Raamatun kuvaama Jeesus-tuote.
Jeesuksen tuotteistaminen noudattaa myös
seuraavia kriteereitä:
Tuotteistaminen keskittyy usein palvelun kuvaamiseen. Sillä pyritään
saavuttamaan levitettävä, ymmärrettävä ja yhteisesti jaettu näkemys palvelusta.
Jos haluat palveluun kiteytyvän parhaan kokemuksen ja näkemyksen, toteuta
tuotteistaminen palveluun osallistuvien ihmisten kanssa. Huomioi, että palvelu
on moniulotteinen ja elävä toiminto, jonka suunnittelussa
tarvitaan kokonaisnäkemys tuotteistamisprosessin etenemisestä. Valmistellessasi
tuotteistamista mieti läpi kolme osa-aluetta:
- Mitä haluat palvelusta kuvata ja millä tavalla?
- Ketkä tarvitset tuotteistamaan palvelua?
- Missä järjestyksessä asiat tehdään?
Paavali teki Jeesuksesta tuotteen ja
seurakunnista palvelun tuottajia. Paavali seurakunnat vain ovat evankelistojen
ohella epärehellisiä markkinoijia. Jeesus- tuotteesta esitetään paikkansa
pitämättömiä terveysväittämiä. Edelleen tuotteeseen ja siihen kytkeytyvään
palveluun liittyy epärehellisiä ja epätosia väitteitä synnistä, pelastuksesta,
taivaasta, helvetistä.
Kaikki edellä oleva täyttää petoksen
tunnusmerkit ja se on sekä moraalitonta että rikollista. Jeesus-tuote on
olematon tuote, jota markkinoidaan reaalimaailman ilmiönä, jota se ei ole
koskaan ollut, eikä sellaiseksi koskaan tule.
Paavali oli ensimmäinen laajamittaisesti
Jeesus-tuotteella huijannut ”uskonsankari”. Kristinusko perustuu pelkästään
petokseen ja huijaukseen.
Lähde:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti