sunnuntai 16. elokuuta 2015

Paavali oli ensimmäinen Jeesus-tuotteella huijannut



Paavali oli ensimmäinen Jeesuksen tuotteistaja. Melkein parituhatta vuotta Paavalin kuoleman jälkeen tuotteistamisesta sanottiin mm. seuraavaa:

1.      Ulkoinen tuotteistaminen on asiakkaille näkyvien palveluelementtien kuvaamista ja kiteyttämistä. Siinä synnytetään yhteinen näkemys asiakkaalle tärkeistä palvelun elementeistä, jotka kiteytetään tyypillisesti palvelukuvauksiin ja myyntimateriaaleihin.
2.       Sisäinen tuotteistaminen on palvelutuotannon kuvaamista ja yhdenmukaistamista. Palveluprosessin, toimintatapojen ja vastuiden kuvaaminen ja määrittäminen ovat sisäisen tuotteistamisen perustehtäviä. Asiakasnäkökulmaa ei tässäkään pidä unohtaa: olennaista on miettiä, miten palveluprosessi näyttäytyy asiakkaalle ja mitkä ovat asiakkaan prosessit.

Lisäksi tuotteistamisesta sanotaan seuraavaa: Tässä yhteydessä on paikallaan muistuttaa, että tuotteistaminen ei ole sama asia kuin standardointi – tietynasteinen asiakaskohtainen räätälöitävyys kuuluu palvelujen perusluonteeseen. Tuotteistamisen tavoitteena on oikean ja fiksun tasapainon löytäminen vakioinnin ja räätälöinnin välille.

Jeesus-tuotteen markkinointi on noudattanut tuota samaa kaavaa Paavalista lähtien. Tässä voidaan jo todeta, että evankelistojen Jeesus-tuotteen markkinoinnissa käytetään epärehellisiä keinoja, todentamattomiin premisseihin perustuvia väitteitä Jeesuksesta. Tuote ei takuulla ole kunnossa, jos tuotteen olemassaolokin on ollut pahasti kyseenalainen. Se ainakin voidaan varmuudella sanoa, että jos Jeesus oli olemassa, hän ei ollut Raamatun kuvaama Jeesus-tuote.

Jeesuksen tuotteistaminen noudattaa myös seuraavia kriteereitä:
Tuotteistaminen keskittyy usein palvelun kuvaamiseen. Sillä pyritään saavuttamaan levitettävä, ymmärrettävä ja yhteisesti jaettu näkemys palvelusta. Jos haluat palveluun kiteytyvän parhaan kokemuksen ja näkemyksen, toteuta tuotteistaminen palveluun osallistuvien ihmisten kanssa. Huomioi, että palvelu on moniulotteinen ja elävä toiminto, jonka suunnittelussa tarvitaan kokonaisnäkemys tuotteistamisprosessin etenemisestä. Valmistellessasi tuotteistamista mieti läpi kolme osa-aluetta:
  1. Mitä haluat palvelusta kuvata ja millä tavalla?
  2. Ketkä tarvitset tuotteistamaan palvelua?
  3. Missä järjestyksessä asiat tehdään?

Paavali teki Jeesuksesta tuotteen ja seurakunnista palvelun tuottajia. Paavali seurakunnat vain ovat evankelistojen ohella epärehellisiä markkinoijia. Jeesus- tuotteesta esitetään paikkansa pitämättömiä terveysväittämiä. Edelleen tuotteeseen ja siihen kytkeytyvään palveluun liittyy epärehellisiä ja epätosia väitteitä synnistä, pelastuksesta, taivaasta, helvetistä. 

Kaikki edellä oleva täyttää petoksen tunnusmerkit ja se on sekä moraalitonta että rikollista. Jeesus-tuote on olematon tuote, jota markkinoidaan reaalimaailman ilmiönä, jota se ei ole koskaan ollut, eikä sellaiseksi koskaan tule.

Paavali oli ensimmäinen laajamittaisesti Jeesus-tuotteella huijannut ”uskonsankari”. Kristinusko perustuu pelkästään petokseen ja huijaukseen.

Lähde:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti