keskiviikko 5. elokuuta 2015

Jeesuksen tuotteistaminen



Jos uskovat määrittelevät jumalansa hyväksi katsottavien ominaisuuksien mukaan, niin tällaisen jumalan olemassaoloon heidän on helppo uskoa. Kun jumala määritellään kaikkein ikävimpien ominaisuuksien – esimerkiksi verenhimoisten kansamurhien, sadismin ja valehtelun – mukaan, niin uskovien on vaikea uskoa tällaiseen jumalaan. Määritelmällisesti molemmat ovat ominaisuuksien perusteella yhtä olevia. Raamatun jumalan ikävimmät ominaisuudet ovat juuri nuo edellä mainitut ominaisuudet.

Tällainen ominaisuuksien mukaan määrittely tekee jumalasta antropomorfisen samaan aikaan kun jumalan pitäisi olla inhimillisen käsityskyvyn ulottumattomissa oleva kaiken perusta.

Tästä voidaan johtaa seuraavat kysymykset:
Miten erottaa antropomorfinen jumala kaiken perustana olevasta jumalasta?
Mitä näyttöä on siitä, kaiken perustana olevan jumalan ominaisuuksia olisivat hyvyys ja totuus eikä pahuus, sadistisuus jne.?
Mikä saa uskovan hyväksymään sen, ettei juuri hänen kuvailemaansa jumalaa ole olemassa?

Veikkaan, että teologien ja riviuskovaisten (keitä he sitten ovatkin) vastaukset eivät eroa perustavasti toisistaan. Teologeilla ei ole sen pätevämpää näyttöä jumalansa olemassaolosta kuin kenelläkään muulla. Mitään todennettavaa apologiaa eivät teologitkaan pysty esittämään. Teologit, ainakin ne fundamentalistisimmat, paketoivat argumenttinsa teologiseen jargoniin ja pyrkivät myymään tuotteensa kuluttajille. Hielle voisi sanoa: se minkä te hyväksytty ilman pätevää näyttöä, minä voin hylätä ilman pätevää näyttöä, enkä ole edes väärässä.

Jeesus-tuote ei vain yksinkertaisesti ole kunnossa, eikä tule koskaan olemaankaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti