Uskovat –
erityisesti evankelistat – markkinoivat Jeesus tuotetta virheellisesti.
Mainostajan (evankelistan) on pystyttävä
todistamaan markkinoinnissa käyttämänsä tosiasiaväitteet oikeiksi. Väitteiden
paikkansapitävyydestä on varmistauduttava jo ennen niiden esittämistä ja
väitteiden on pidettävä paikkansa markkinoinnin julkaisuajankohtana.
Yhtäkään
Jeesus-tuotteeseen liitettyä positiivista väitettä eivät evankelistat pysty
todentamaan. He ovat siis huijareita jokainen.
Tosiasiaväitteestä on kyse aina, kun väite
koskee mitattavissa olevia vaikutuksia, jotka voidaan osoittaa oikeiksi tai
vääriksi. Mitä ehdottomampi väite on, sitä varmemmin edellytetään näyttöä sen
paikkansapitävyydestä.
Jeesus-tuotteella
väitetään olevan esimerkiksi parantavia vaikutuksia. Tämä on mitattavissa,
mutta mittaukset ovat osoittaneet väitteen epätodeksi. Tästä huolimatta
evankelistat jatkavat epätosien väitteiden esittämistä tosina. Se on jo
epärehellistä markkinointia.
Väitteen pitää perustua puolueettomiin ja
luotettaviin selvityksiin, tutkimuksiin, tilastoihin, testeihin, mittauksiin
yms. Jos tuotteita vertaillaan toisiinsa, on huolehdittava siitä, että
vertailuryhmä on tarjontaan nähden edustava.
Kun
Jeesus-tuotetta on vertailtu muihin vastaaviin tuotteisiin, niin on havaittu
kaikkien näiden tuotteiden olevan humpuukia. Yhdelläkään tutkitulla tuotteella
ei ole positiivisia vaikutuksia.
Tosiasiaväitteellä tarkoitetaan sitä, että markkinoija lupaa
tai väittää tuotteen ominaisuuksista tai vaikutuksista jotain konkreettista. Esimerkiksi,
jos yritys lupaa tuotteella olevan mitattavissa olevia vaikutuksia, ne pitää
pystyä osoittamaan todeksi.
Evankelistat
lupaavat paljon Jeesus-tuotteen käyttäjille, mutta mitattavat vaikutukset ovat
joko olemattomia tai negatiivisia.
Koska Jeesus-tuotteen
virheelliseen markkinointiin puututaan?
Lähde:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti