keskiviikko 26. elokuuta 2015

Paha Raamatun jumala



Asymmetrinen tilanne vallitsee kun rakennetaan argumentteja hyvästä ja pahasta jumalasta. Epäsymmetria ilmenee siten, että Raamatun pohjalta tehdyt argumentit pahasta jumalasta ovat huomattavasti vakuuttavampia ja uskottavampi kuin mitkään argumentit hyvästä jumalasta. Raamattu on äärimmäisen pahan Jahven biografia.

Pahan jumalan tekoja voidaan tässä yhteydessä kutsua vaikka anti-uskonnollisiksi teoiksi, kun taas uskonnolliset teot viittaavat hyvän jumalan konseptiin. Molemmissa tapauksissa argumentit kohtaavat samat heikkoudet: argumentteja on lähes mahdoton todentaa, jotta hyvän tai pahan jumalan olemassaolo voitaisiin verifioida. Täten sekä hyvä että paha jumala ovat abstraktioita ja ajatuskokeita. Kummallakaan ei ole reaalimaailman relevanssia.

Edelleen pahan jumalan teot – nuo anti-uskonnolliset teot – ovat todentamattomia tai ainakaan tapahtuman X ja pahan jumalan yhteyteen ei voida sovittaa kausaalisuhdetta.

Hyvän jumalan kannattajat väittävät, että kokemukset jumalasta ja esimerkiksi ihmeet todistavat jumalan olevan hyvä. Lukuisat kansanmurhat, murhat, vihamielisyys, uhrikäytännöt jne. osoittavat Raamatun jumalan olevan paha. Tätä oliota ei paljon rakkaus ja lempeys kiinnosta ja silloinkin kun kiinnostaa, rakkaus ja lempeys ovat ehdollisia. Pahuutta on jo se, että Raamatun jumalan kuviteltua tahtoa tulee noudattaa tai muuten paha jumala tukee olon tukalaksi.

Pahan jumalan toiminta ei vaadi edes ihmeitä. Se vaatii vain äärimmilleen viritetty väkivaltaa, jossa mikään väkivallan muoto ei ole tarpeeksi pahalle Raamatun jumalalle.

Raamatun pahan jumalan olemassaolo on Raamatun tekstien pohjalta uskottavampi kuin argumentit hyvän jumalan puolesta. Kaikkivaltiaaksi väitetyllä Raamatun jumalalle on myös kaikki työkalut uskotella ihmisille, että tuo Raamatun jumalan on hyvä. Raamatun jumala on hyvä valehtelemaan ja Raamattu onkin kirja Jumalan valehtelusta. Teoksen tarkoituksen on maksimoida paha maailmassa uskottelemalle uskoville, että he toteuttavat hyvän jumalan agendaa. Tarkastelemalla historiaa voidaan löytää korrelaatio pahan jumalan ja pahan välillä. Tuota korrelaatiota ovat uskovat vahvistaneet lähes 2000 vuotta masinoimalla kaikenlaista kuvottavaa, jolla ihmisoikeuksia on loukattu pahan Raamatun jumalan mielipuolisuuden mukaisesti.

Olipa Raamatun jumala sitten paha tai hyvä, ihmiskunnan kannalta on merkittävää, että kumpaakaan ei ole olemassa. Jumalat ovat vain ajatuskokeiden tuotteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti