Asymmetrinen
tilanne vallitsee kun rakennetaan argumentteja hyvästä ja pahasta jumalasta.
Epäsymmetria ilmenee siten, että Raamatun pohjalta tehdyt argumentit pahasta
jumalasta ovat huomattavasti vakuuttavampia ja uskottavampi kuin mitkään
argumentit hyvästä jumalasta. Raamattu on äärimmäisen pahan Jahven biografia.
Pahan jumalan
tekoja voidaan tässä yhteydessä kutsua vaikka anti-uskonnollisiksi teoiksi, kun
taas uskonnolliset teot viittaavat hyvän jumalan konseptiin. Molemmissa
tapauksissa argumentit kohtaavat samat heikkoudet: argumentteja on lähes
mahdoton todentaa, jotta hyvän tai pahan jumalan olemassaolo voitaisiin
verifioida. Täten sekä hyvä että paha jumala ovat abstraktioita ja
ajatuskokeita. Kummallakaan ei ole reaalimaailman relevanssia.
Edelleen pahan
jumalan teot – nuo anti-uskonnolliset teot – ovat todentamattomia tai ainakaan
tapahtuman X ja pahan jumalan yhteyteen ei voida sovittaa kausaalisuhdetta.
Hyvän jumalan
kannattajat väittävät, että kokemukset jumalasta ja esimerkiksi ihmeet
todistavat jumalan olevan hyvä. Lukuisat kansanmurhat, murhat, vihamielisyys,
uhrikäytännöt jne. osoittavat Raamatun jumalan olevan paha. Tätä oliota ei
paljon rakkaus ja lempeys kiinnosta ja silloinkin kun kiinnostaa, rakkaus ja
lempeys ovat ehdollisia. Pahuutta on jo se, että Raamatun jumalan kuviteltua
tahtoa tulee noudattaa tai muuten paha jumala tukee olon tukalaksi.
Pahan jumalan
toiminta ei vaadi edes ihmeitä. Se vaatii vain äärimmilleen viritetty
väkivaltaa, jossa mikään väkivallan muoto ei ole tarpeeksi pahalle Raamatun
jumalalle.
Raamatun pahan
jumalan olemassaolo on Raamatun tekstien pohjalta uskottavampi kuin argumentit
hyvän jumalan puolesta. Kaikkivaltiaaksi väitetyllä Raamatun jumalalle on myös
kaikki työkalut uskotella ihmisille, että tuo Raamatun jumalan on hyvä.
Raamatun jumala on hyvä valehtelemaan ja Raamattu onkin kirja Jumalan valehtelusta.
Teoksen tarkoituksen on maksimoida paha maailmassa uskottelemalle uskoville,
että he toteuttavat hyvän jumalan agendaa. Tarkastelemalla historiaa voidaan
löytää korrelaatio pahan jumalan ja pahan välillä. Tuota korrelaatiota ovat
uskovat vahvistaneet lähes 2000 vuotta masinoimalla kaikenlaista kuvottavaa,
jolla ihmisoikeuksia on loukattu pahan Raamatun jumalan mielipuolisuuden
mukaisesti.
Olipa Raamatun
jumala sitten paha tai hyvä, ihmiskunnan kannalta on merkittävää, että
kumpaakaan ei ole olemassa. Jumalat ovat vain ajatuskokeiden tuotteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti