Neh 12:27 - 13:31
44. Sinä päivänä asetettiin
miehiä valvomaan varastokammioita, joissa antimet, uutiset ja kymmenykset
säilytettiin. Niihin oli koottava kaupunkien peltomailta papeille ja
leeviläisille lain mukaan tulevat osuudet. Juuda iloitsi palvelusta
toimittavista papeista ja leeviläisistä.
Kymmenykset perustuvat huijaukseen: jotain väitetään tapahtuvan,
jos et maksa; jotain muuta tapahtuu, jos maksat. Näin köyhdytettiin maksajaa
vastikkeettomasti.
Sapattia valvotaan uhkaamalla väkivallalla, kuinkas muuten:
21. Minä varoitin heitä ja
sanoin heille: "Miksi te jäätte yöksi muurin edustalle? Jos vielä kerran
teette sen, minä käyn teihin käsiksi." Sen jälkeen he eivät enää tulleet
sapattina.
Seka-avioliittoja solmineita rangaistaan väkivallalla:
25. Minä moitin ja nuhtelin
heitä. Muutamia heistä minä jopa löin ja revin heitä parrasta. Minä vannotin
heitä Jumalan kautta: "Älkää antako tyttäriänne heidän pojilleen älkääkä
ottako heidän tyttäriään vaimoiksi pojillenne tai itsellenne.
1 Kor 11:2 – 16
Paavalin problemaattinen suhde naisiin – suoranainen naisviha –
ilmenee tästä:
3. Minä tahdon teidän
tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mies on vaimon pää, ja Jumala on
Kristuksen pää.
4. Jos miehellä rukoillessa tai profetoidessa on päähine päässään, hän häpäisee päänsä.
5. Mutta jos nainen on rukoillessaan tai profetoidessaan avopäin, hän häpäisee päänsä. Sehän on samaa kuin jos hänen tukkansa olisi leikattu.
6. Jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin. Mutta koska tukan leikkauttaminen tai ajattaminen on vaimolle häpeäksi, hänen tulee peittää päänsä.
7. Mies ei saa peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia. Vaimo taas on miehen kunnia. 8. Eihän mies ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä.
9. Miestä ei luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
10. Siksi vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuutensa merkki enkelien tähden.
11. Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
12. Sillä kuten vaimo on alkuisin miehestä, niin myös mies on vaimon kautta. Mutta kaikki on Jumalasta. 13. Päätelkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa avopäin?
14. Eikö jo luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkä tukka, se on hänelle häpeäksi.
4. Jos miehellä rukoillessa tai profetoidessa on päähine päässään, hän häpäisee päänsä.
5. Mutta jos nainen on rukoillessaan tai profetoidessaan avopäin, hän häpäisee päänsä. Sehän on samaa kuin jos hänen tukkansa olisi leikattu.
6. Jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin. Mutta koska tukan leikkauttaminen tai ajattaminen on vaimolle häpeäksi, hänen tulee peittää päänsä.
7. Mies ei saa peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia. Vaimo taas on miehen kunnia. 8. Eihän mies ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä.
9. Miestä ei luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
10. Siksi vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuutensa merkki enkelien tähden.
11. Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
12. Sillä kuten vaimo on alkuisin miehestä, niin myös mies on vaimon kautta. Mutta kaikki on Jumalasta. 13. Päätelkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa avopäin?
14. Eikö jo luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkä tukka, se on hänelle häpeäksi.
Muutama päivä sitten kommentoin, kuinka parturissa käynti ja
parranajo eivät ole Raamatullisia. Nyt sitten Paavali pistää säännöt uusiksi
aiheuttaen ristiriidan. Fundiksethan väittävät, ettei Raamatussa ole
ristiriitoja, mutta kun on.
Snl 21:17 – 18
18. Jumalaton joutuu
lunastusmaksuksi vanhurskaan puolesta ja uskoton oikeamielisten sijaan.
Jakeen kirjoittaja puhuu pehmoisia. Ei mitään näyttöä väitteen
pitävyydestä, ei mitään reaalimaailman relevanssia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti