Raamattu väittää
kertomansa jumalan (millä nimellä häntä sitten halutaankin kutsua) olevan
kaikkivoiva, kaikkitietävä, ja mikä oudointa, tuon jumalan väitetään olevan
aika perverssillä tavalla vielä rakastava. Raamattu lukemalla tällaisiin
johtopäätöksiin ei voi tulla valehtelematta itselleen. Konservatiivisimmat
uskovat edelleen väittävät jumalan olevan niin antropomorfinen, että hän on
utelias, nenäkäs ja näsäviisas ollessaan kiinnostunut aivan kaikkien ihmisten
aivan kaikista tekemisistä. Se taas on perverssiä.
Tällainen
Raamatun jumala on niin negatiivisella tavalla inhimillinen, että ei vaadi
kovinkaan suurta rationaalisuutta, jotta pystyy päättelemään Raamatun jumalan
ja niiden tuhansien muiden jumalten olevan inhimillisiä konstruktioita.
Voidaan kysyä:
Selviääkö Jumala
siitä testistä, että ko. jumala ei ole ristiriidassa itsensä kanssa? Onko
jumala ristiriidassa ulkoisten todisteiden kanssa?
Onko Raamatun
selitys paras ja todennäköisin selitys universumin rakenteelle ja toiminnalle?
Onko Raamatun
jumala paras selitys kristinuskon historiallisille seikoille?
Onko Raamatun
jumala paras selitys joidenkin ihmisten käsityksille yliluonnollisista
ilmiöistä?
Vastaukset
voivat olla mm. seuraavia:
Jumala on
Raamatun mukaan toistuvassa ristiriidassa itsensä kanssa. Raamatun jumala on
aina ristiriidassa kaiken ulkoisen evidenssin kanssa.
Universumin
rakenteelle ja toiminnalle on parempia ja kattavampia tieteellisiä selityksiä
kuin Raamatun jumalan toiminta ja vaikutus. Raamatun jumala – ja muut jumalat –
ovat täysin tarpeettomia hypoteeseja.
Kristinuskonkin
historia voidaan rekonstruoida viittaamatta kertaakaan Raamattuun ja Raamatun
jumalaan.
Yliluonnollisia
ilmiöitä ei voida todentaa, joten tässä suhteessa kaikki jumalolentoja koskevat
väitteet ovat epärelevantteja.
Jumalhypoteesia
ei tarvita mihinkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti