Tällä
vuosisadalla keskustelua uskonnosta ovat länsimaissa käyneet kaksi pääryhmää:
uusateistit ja konservatiiviset fundamentalistiset kristityt. Uusateismi on
saanut pontta syyskuun 11. päivän tapahtumista New Yorkissa vuonna 2001.
911-epsiodi sai
globaalia huomiota siten, että ääriaineisten vaarallisuus tunnistettiin ja
identifioitiin. Uusateistit ovat kritisoineet kärkevästi kaikki uskon,
uskontojen ja uskonnollisuuden muotoja. Uusateistit ovat systemaattisesti
haastaneet Yhdysvalloissa (toisinaan myös Isossa-Britanniassa) uskonnon
vaikutuksen. Uusateistit ovat pyrkineet heikentämään uskonnon (erityisesti
kristinuskon) vaikutusta julkisen vallan suhteen.
Aiheen
akateeminen tutkimus on kuitenkin toistaiseksi ollut vähäistä. Tutkimus on
keskittynyt lähinnä uusateismin poliittisiin vaikutuksiin. Filosofinen ja
teologinen argumentaatio ovat jääneet vähemmälle huomiolle.
Vaikka
uusateismi ei ole monoliittinen ideologia, joitakin keskeisiä teemoja voidaan
erottaa: uusateismi on poliittisesti pluralistinen, organisatorisesti
hajanainen, eikä uusateisteilla ole konsensukseen perustavaa ydinstrategiaa.
Uusateistien näkyvimpien hahmojen (Dawkins, Dennett, Harris ja Hitchens)
julkiset esiintymiset heidän kirjoitustensa lisäksi ovat muokanneet ihmisten
käsityksiä uusateistien identiteetistä. Angloamerikkalainen uusateismi on
vahvasti poliittisesti motivoitunutta siinä muodossa kuin se nyt esiintyy.
Tällä
vuosisadalle on tapahtunut merkittävä ateistien ja uskovien maailmankatsomusten
polarisoituminen. Mahdollisesti uusateismi on vaikuttanut myös amerikkalaisen
kristikunnan polarisoitumiseen vanhoillisiin fundamentalisteihin ja
edistyksellisiin kristittyihin.
Sekä uusateistit
ja fundamentalistit ovat pääsääntöisesti kieltäneet edistyksellisen liberaalin revisionistisen
teologisen tulkinnan.
(Uus)ateistit
ovat redusoineet fundamentalistisen kristinuskon rauta-ajan ortodoksia, jolla
ei ole nykymaailmassa relevanssia. Ateistit näkevät lähes kaiken uskon
taikauskona.
Toisaalta
fundamentalistit katsovat kaikkien myönnytysten johtavan kaltevan pinnan
argumenttiin, joka pahimmillaan johtaa uskonnolliseen relativismiin ja jopa
ateismiin.
Uusateistit
ajattelevat, että jos ihmisille paljastetaan uskontojen täydellinen
valheellisuus ja totuus sekulaarisesta humanismista, maltilliset uskovat
lopettavat ääriaineisten hiljaisen hyväksynnän. Samalla uskonnollinen terrori
kaikissa muodoissaan vähenee.
Akateeminen
uusateismin tutkimus on vielä varsin vähäistä. Äänekkäimpien uusateistien
(Dawkins, Dennett, Harris, Hitchens, Stenger, Grayling) on suunnattu suurelle
yleisölle. Myös blogosfäärissä kirjoittelu on kansanomaista.
Teistien
vasta-argumentit ovat nekin suunnattu suurelle yleisölle (esimerkiksi McGrath
2004; Beattie 2007; Haught 2008; Eagleton 2010)
Akateeminen
analyysi voi olla problemaattista monellakin tapaa: 1) lähteitä on vähän ja 2)
tutkimus on toistaiseksi ollut varsin kapea-alaista. (Kettell 2013)
Lee & Bullivant
(2010, 26) ovat tehneet havainnon, että uusateismin tutkimuksessa on pitkään
jatkunut sokea piste. Uusateismin historiallista sisältöä on tutkinut Hyman
(2010) ja LeDrew (2012). Uusateismia sosiologisesta näkökulmasta on
tarkastellut esimerkiksi Bullivant (2008), Cimino & Smith (2007, 2011).
Kitcher (2012) on tutkinut uusateismin filosofisia ominaisuuksia. Uusateismin
psykologiaa ovat puolestaan tutkineet esimerkiksi Hunsberger & Altmeyer
(2006) ja Baker & Robbins (2012).
Uusateismin
poliittisen aspektin tutkimus puuttui pitkään. Vasta tällä vuosikymmenellä on
asiasta alettu keskustella. Toistaiseksi merkittävät uusateismin poliittiset
tutkimukset puuttuvat.
Suomalainen
Teemu Taira (2012) uusateistien poliittista identiteettiä Britanniassa.
Schulzke (2013) on tarkastellut uusateismin suhdetta liberaaleihin arvoihin.
Teistien ja
uusateistien käytettävissä olevissa resursseissa (Yhdysvalloissa) on
merkittävä. Richard Dawkins
(2007) sanoi asiasta: ”[O]ur struggle is not so much intellectual
struggle,as a political one: What are we going to do about it?”
LÄHTEET
Baker, M.J. and Robbins, M. 2012.
American on-line atheist and psychological type. Mental Health, Religion and Culture, 15(10): 1077-1084.
Bullivant, S. 2008. Research note:
sociology and the study of atheism. Journal
of Contemporary Religion, 23(3): 363-368.
Cimino, R. and Smith, C. 2007.
Secular humanism and atheism beyond progressive secularism. Sociology of Religion, 68(4): 407-424.
Eagleton, T. 2010. Reason, Faith, and Revolution: Reflections
on the God Debates (Terry Lectures). London:
Yale University Press.
Haught, J.F. 2008. God and the New Atheism: A Critical Response
to Dawkins, Harris and Hitchens. Westminster:
John Knox Press, Kentucky.
Hunsberger, B. and Altmeyer, B.
2006. Atheist: A Groundbreaking Study of America’s
Nonbelievers. New York:
Prometheus Books.
Hyman, G.2010. A Short History of Atheism. London:
IB Tauris.
Kettel, S. Faithless: The politics
of new atheism. Secularism &
Nonreligion, 2: 61-78.
Kitcher, P. 2012. Militant modern
atheism. Journal of Applied Philosophy, 28(1),
1-13.
LeDraw, S. 2012. The evolution of
atheism: scientific and humanistic approaches. History of the Human Sciences, 25(3):70.87.
Lee, L. and Bullivant, S. 2010.
Where Do Atheist Come From? New Scientist,
6 March.
McGrath, A. 2004. The Twilight of Aheism: The Rise and Fall of
Disbelief in the Modern World. London:
Doubleday.
Schulzke, M. 2013. The politics of
New Atheism. Politics and Religion (online,
May): 1-22.
Taira, T. 2012. New Atheism as
Identity Politics. Teoksessa M. Guest and E. Arweck (eds.) Religion and Knowledge: Sociological Perspectives. Ashgate,
Farnham.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti