Kirjassaa God Delusion (2006) esittää versionsa
Anselmin ontologisesta todistuksesta; tai no, anti-todistuksen. Tämä ei ehkä
paras anti-todistus Jumalasta. (Oikeastaan tuo pitäisi kirjoittaa Jumala, mutta
argumentti voidaan laajentaa koskemaan kaikkia jumalia.)
Dawkins formuloi
argumenttinsa seuraavasti:
(1) The creation of the world is the
most marvelous achievement imaginable.
(2) The merit of an achievement is the
product of (a) its intrinsic quality, and (b) the ability of its creator.
(3) The greater the disability (or
handicap) of the creator, the more impressive the achievement
(4) The most formidable handicap for a
creator would be non-existence.
(5) Therefore if we suppose that the
universe is the product of an existent creator we can conceive a greater being
namely, one who created everything while not existing.
(6) An existing God therefore would not
be a being greater than which a greater cannot be conceived because an even
more formidable and incredible creator would be a God which did not exist.
(7) Therefore, God does not exist.
Tämän argumentin
muoto esiintyi alunperin Douglas McGaskinilla. Dawkins hieman yksinkertaisti
argumenttia.
William Lane
Graig sivustolla ”Reasonable Faith” Dawkinsin versio tämä herätti aikoinaan
aikoinaan paljon närää. Ihmekö tuo, kun jo Anselm Canterburylaisen aikalainen
Gaunilo teki hienon parodian Anselmin argumentista.
Keräilen näitä
anti-ontologisia muutaman ja sitten analysoinnin niitä vähän perusteellisemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti