On aivan
hulvattoman hauskaa seurata kun uskovat nokittelevat toisiaan koskien
”oikeaoppisuutta”. Vielä hauskempaa on kun teologian tohtori, Patmoksen
pellehermanni Juha Ahvio, yrittää kampittaa toista teologian tohtoria, arkkipiispa
Kari Mäkistä.
Ahvion
vuodatuksen voi lukea täältä:
Onko Ahviolle
noin kova paikka, että joku ajattelee Jeesuksesta eri tavoin kuin hän? Näyttää
olevan.
Skisman tausta
on lyhyesti tämä. Arkkipiispa Mäkisen 60-vuotispäivän johdosta julkaistiin
kirja Hän joka on. Kirja Jeesuksesta:
arkkipiispa Kari Mäkinen 60 vuotta. Teoksen toimittivat teologian tohtorit
Risto Leppänen ja Mika K.T. Pajunen. Pian kirjan ilmestymisen jälkeen Seurakuntalainen-lehdessä teologian
tohtori Ville Auvinen kommentoi kirjaa varsin jyrkästi. Auvisen työnantaja on
Suomen Teologinen Instituutti, fundamentalistien yksi viimeisistä linnakkeista
Suomessa.
Yksi kirja,
viisi teologian tohtoria ja hirveä polemiikki. (Seurakuntalaisessa ilmestynyt
artikkeli taas pohjautuu Uusi Tie-lehdessä
ilmestyneeseen Auvisen artikkeliin)
Auvisen (ja
Ahvion) kritiikki perustuu hänen näkemykseensä liberaaliteologian yhdestä
prinsiipistä: ”…kielen muuttuessa itse
asia muuttuu. Tämä on keskeinen näkökulma varsinkin nyt, kun on postmodernin
muodikasta sitoutua niin kutsutun lingvistisen konstruktivismin uskomuksiin,
joiden mukaan todellisuus on pitkälti kielellisesti rakentunutta ja kielen
muuttuessa myös todellisuus muuttuu.”
Jos näin ei
olisi, niin kieltä käytettäisiin
kuten kieltä käytettiin Raamatun kirjojen kirjoittamisajankohtina. Tuolloinen
kieli on täysin riittämätön kuvaamaan nykyistä maailmaa. Miksi kieltä pitäisi
käyttää arkaaisesti juuri Raamatun yhteydessä? Vanhahtava kieli ja kielenkäyttö
eivät kerro kuvailun kohteesta (esimerkiksi juuri Raamatusta) mitään
informatiivista.
Eikö Ahvion ja
Auvisen koulutukseen kuulunut filologian, eksegetiikan, lingvistiikan,
raamatunhistorian ja monien muiden tutkimusalojen opintoja? Varmasti kuului,
mutta Ahvio ja Auvinen ovat pakotettuja levittämään rahoittajiensa propagandaa.
Ahvion
vanhakantaisuus tulee ilmi seuraavasta Patmoksen blogissa julkaistusta
tekstikatkelmasta:
”Tällaiset uskomukset nauttivat kannatusta liberaaliteologisen ja antipatriarkaalista
feminististä ja homoteologista tasa-arvoideologiaa ajavan sekä vapautuksen
teologian eri versioita ihannoivan kirkollisen lukeneistoeliitin keskuudessa.
Tätä taustaa vasten tarkasteltuna arkkipiispan ohjelmallinen haluttomuus
käyttää perinteistä kristologista kieltä ja klassisia raamatullis-teologisia
määritelmiä näyttäytyy perin oireellisena ja tarkoitushakuisen tietoisena.”
Ahvion
kiukuttelu herättää lähinnä hilpeyttä. Mikäli Ahvio todella on tuota mieltä,
niin hänellä on paljon kirittävää, jotta hän pystyy päivittämään
maailmankatsomuksensa nykyisiä realiteetteja vastaavaksi. Fundamentalistisen
ajattelun kangistamia käsityksiä vain taitaa olla vaikea muuttaa. Mikäli
fundamentalisti päivittää ajatuksiaan, niin heidän uskoltaan putoaa pohja.
Mitä
säilyttämisen arvoista perinteisessä kristologisessa kielessä ylipäänsä on? Jos
sellainen kieli ei puhuttele juuri ketään, kieltä on muutettava.
”Jos ei usko eikä halua sitoutua
perinteiseen kristilliseen kristologiaan, on varsin luontevaa, että haluaa myös
olla käyttämättä perinteistä kristillistä kristologista kieltä ja sen avulla
ilmaistuja kristologisia määritelmiä.”
Edellinen virke
olikin Ahvion tilityksessä lähes ainoa totuudenmukainen argumentti. Ahvio tekee
kuitenkin seuraavan johtopäätöksen: ”Arkkipiispan ohjelmallinen
haluttomuus käyttää perinteistä kristologista kieltä ja
haluttomuus sitoutua raamatullis-klassiseen kristologiaan on kuitenkin
ratkaisevan ongelmallista, koska se kirkko, jonka arkkipiispa Kari Mäkinen on
ja se pappisvirka, johon Mäkinenkin on henkilökohtaisella valalla tai
vakuutuksella virkansa puolesta – sekä papinvirkaan vihittäessä että sittemmin
toisen kerran piispan tehtävään vihittäessä ja kolmannen kerran arkkipiispan
tehtäviin asetettaessa – julkisesti sitoutunut, edustavat edelleen voimassa
olevan kirkkolain ja sen tunnustuspykälän mukaisesti selkeästi määriteltyä
raamatullista ja klassisen kristillistä Jumala-oppia ja kristologiaa.”
On tiedä onko
Ahvio todella tuota mieltä vai edustaako tuo kollektiivisesti Patmoksen ja
Patmoksen pääjehun Leo Mellerin mielipiteitä. Ahvion olisi syytä mainita, että
raamatuntutkimuskin on edistynyt niin paljon, että ennen faktoina pidetyt
monoliitit ovat saaneet uusia muotoiluja. Onko tällainen faktojen
poisjättäminen on oire tietoisesti valehtelusta tai alistumisesta rahoittajan
intresseihin?
Tieteellisen
koulutuksen saaneena teologian tohtoreiden, Ahvion ja Auvisen, tulisi ymmärtää,
että tieteen kriteerinä on paras mahdollinen tieto totuuden lähestymisessä.
Tutkimuksen tulee pyrkiä totuuteen riippumatta siitä kuinka kiusallista totuus
on tutkijan kannalta. Ahvio ja Auvinen tekevät kommenteillaan kristologiasta
irvikuvan. Ei pidä sen jälkeen ihmetellä, miksi fundamentalistiseen ajatteluun
suhtaudutaan torjuvasti.
Ahvio käyttää
paljon aikaa ja vaivaa selvittääkseen sitä, kuinka klassinen kristinusko
perustuu vanhakirkollisiin uskontunnustuksiin. Näinhän se on, mutta mikään ei
edellytä, että näihin uskontunnuksiin tulee pitäytyä orjallisesti, jos ja kun
toimintaympäristö on muuttunut. Piispa John Shelby Spong oli oikeassa
sanoessaan, että kristinuskon tulee muuttua tai kuolla.
Tämän jälkeen
Ahvio lurittelee luikuria pelastusopista. Ahvion uskottavuus tosin putosi jo
aiemmin nollaan. Tähänkin asiayhteyteen Ahvio onnistui liittämään homot,
tarkemmin homoteologian, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.
Patmos ja sen
pellehermannit ovat menneen maailman edustajia, joiden parhaat päivät olivat jo
kauan sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti