1.
Taannoin
tässäkin blogissa käsiteltiin sitä, kuinka Jyväskylän yliopiston professori
Tapio Puolimatka joutui em. yliopiston rehtorin tutkimuksiin koskien
Puolimatkan Eduskunnalle antamaa lausuntoa tasa-arvoisesta avioliittolaista.
Puolimatkan epäiltiin käyttäneen lähteitään selektiivisesti siten, että ne
puolsivat Puolimatkan omaa uskonnollista vakaumusta.
Lopulta rehtori
antoi vapauttavan lausunnon, mutta ko. lausunnosta paistaa selvästi se, että
Puolimatka päästettiin helpolla. Puolimatka on jo se ikäinen, että hän joutuu
pian eläkkeelle. Vaikutti hieman siltä, että Puolimatkan juttuihin
suhtauduttiin vanhan uskovan miehen höpinöinä. Sitä ne kyllä olivatkin.
Puutteellinen
lähteiden käyttö on Jeesus-mafian jäsenelle, tällä kaikkien aikojen
surkeimmalle professorille, kovin tyypillistä. Kotisivuillaan hän on julkaissut
suuren joukon kirjoituksia, joissa lähes jokaisessa on lähteitä käytetty
johdattelevasti ja tarkoitushakuisesti, usein lähdeviitteitä ei ole lainkaan.
Tietenkään nämä kirjoitukset eivät ole tieteellisiä tutkimuksia, mutta luulisi
akateemisia tutkimuksia tehneen miehen arvostavan tieteellistä tutkimusta sen
verran, että liittäisi mukaan lähdeluettelon. Kun Puolimatka kuitenkin esittää
kirjoituksissaan erinäisiä asioita faktoina, niin olisi kohtuullista mainita
mistä nämä faktat olisivat löydettävistä.
Tämän kaltainen
valikoiva kirjoittaminen on aivan liian tyypillistä näille uskoville
”akateemikoille”. Totuuden kriteerit saavat väistyä uskon tieltä.
Vastenmielistä valehtelua näiltä pyhimyksinä ja ”tiedon airueina” esiintyviltä
”muka tiedemiehiltä”
Puolimatka
pyrkii antamaan itsestään oppineen vaikutelman, mutta epäonnistuu siinäkin
surkeasti, koska Puolimatka ei osaa edes valehdella vakuuttavasti. Joihinkin
oppimattomiin uskonveljiinsä ja – sisariinsa Puolimatkan turinat saattavat
upota, mutta jokainen jonkin tieteenalan perusopinnot suorittanut huomaa tämän
Jeesus-mafian professorille niin tyypillisen huijauksen.
2.
Puolimatka on
julkaissut kotisivuillaan aiemmin Sanansaattaja-lehdessä
19.5.2006 julkaistun kirjoituksen, jonka otsikkona oli ”Huono akateeminen
vitsi”.
Puolimatka: ”Yksi Jeesus-seminaarin liberaaleista
tutkijoista John Dominic Crossan tunnusti Chicago Tribune Magazinelle
antamassaan haastattelussa, että ”historialliseen Jeesukseen kohdistuva
tutkimus alkaa jo olla jonkinlainen huono akateeminen vitsi”.
Missä Chicago
Tribunen numerossa? Haluan tarkistaa, mitä John Dominic Crossan todella sanoi.
Epäilen hänen sanoneen jotain Puolimatkan ja hänen uskonsa kannalta todella
kiusallista.
Puolimatka: ”Miksi tällaisesta tutkimuksesta on tullut
”huono akateeminen vitsi”? Ja sitten: ”Jos
tutkijat päätyvät jatkuvasti hyvin erilaisiin ja toistensa kanssa
ristiriitaisiin tuloksiin, silloin voi olla syytä olettaa, että käytetyissä
tutkimusmenetelmissä tai niiden taustalla olevissa ennakko-olettamuksissa on
jotakin perustavasti vialla.”
Miksi näin ja
millä perusteella? Ettei vaan taas Puolimatka laskettelisi luikuria?
Jeesus-tutkimuksen metodeissa ei välttämättä ole vikaa. Vika on siinä, ettei
Jeesusta ehkä ollut lainkaan olemassa. Jos oli, niin Jeesus ei ollut millään
tavoin jumalallinen hahmo. Täten lähes jokainen tutkimus päätyy erilaiseen
tulkintaan, koska Jeesus-hypoteesi ei ole faktuaalinen.
Puolimatka: ”Jeesus-seminaarin tutkimuksen historiaa on
kutsuttu ”arvaustutkimuksen historiaksi”. Hylätessään suuren osan asiaa
koskevista historiallisista dokumenteista, tutkijoille ei jää enää riittävästi
historiallista pohjaa väitteidensä tueksi. Tällöin heille ei jää muuta
vaihtoehtoa kuin arvailla, mitä on tapahtunut, ja kutsua näitä arvailujaan
tieteeksi.”
Jeesus-seminaarin
tutkijat ovat varmasti tutustuneet tärkeimpiin lähteisiin laaja-alaisesti.
Tulokset ovat uskon ja Puolimatkan kannalta katastrofaalisia, joten Puolimatka
yrittää vähätellä Jeesus-seminaarin tuloksia. Seuraavassa vaiheessa sitten
Jeesus-seminaari voidaankin vaikka demonisoida.
Puolimatka: ”Heidän argumentaationsa tyhjyys ei paljastu
tavalliselle maallikolle, koska tavallinen maallikko ei usko, että tieteeksi
voitaisiin kutsua jotakin niin arvauksenomaista ja epävarmaa päättelyä.
Tavallinen maallikko olettaa, että tieteentekijät ovat löytäneet jotakin uutta
historiallista todistusaineistoa, jonka pohjalta he esittävät väitteitään.
Hänelle ei tule mieleenkään, että kyseessä on arvauksia, keksittyjä tarinoita
ja selityksiä, joista rakennetaan loogisen tuntuinen kokonaisuus, jonka sitten
katsotaan kumoavan historiallisten dokumenttien selonteko.”
Sama vähättely
jatkuu. Oikeastaan Puolimatka puhuu itsestään: hänen uskonnollisviritteinen
argumentointinsa ei kestä kriittistä tarkastelua. Joko pian puhutaan
demoneista?
Puolimatka: ”Jeesus-seminaarin tutkijat eivät ole
päässeet yksimielisyyteen siitä, minkälaiset todisteet kelpaavat todisteiksi
historiallisesta Jeesuksesta.”
Puolimatka
jättää taas kerran(!) tarkoitushakuisesti mainitsematta, että eivätpä ole ne
TP:n fanittamatkaan tutkijat päässeet asian suhteen alkua pitemmälle. Tässä
olisi ollut parituhatta vuotta aikaa, mutta kun tutkimusobjekti on
kyseenalainen, niin faktuaaliset tulokset ovat Puolimatkan sanomisia vastaan.
Puolimatka: ”Odotukset ja niiden pohjalta laaditut
arviointiperusteet ratkaisevat sen, mitä löydetään.”
Juuri näin
toimivat Puolimatkan kaltaiset puolivillaisia apologioita harrastavat
amatöörimäiset raamatuntutkijat.
Puolimatka: ”Tässä lähestymistavassa hyväksytään mikä
tahansa muu selitys paitsi Uuden testamentin dokumenttien todistus Jeesuksesta
ihmiseksi tulleena Jumalana, joka kuoli ihmiskunnan syntien tähden, nousi
ruumiillisesti kuolleista ja palasi taivaalliseen kirkkauteensa.”
Tapio, Tapio!
Kun näiden Uuden Testamentin dokumenttien totuusarvoksi on paljastunut
”epätosi”, niin sinua saattaa asia hieman kismittää. Asia ei parane siitä
lainkaan, vaikka kuinka kiukuttelet ja poljet jalkaa: kyllä kai se vituttaa,
että sinulle on valehdeltu päin naamaa Jeesuksen olevan totta. Se ei siltikään
oikeuta sinua valehtelemaan muille. Niinpä niin, uskovien moraali onkin
historiallisesti ollut pääsääntöisesti ala-arvoista. Puolimatkakaan ei pysty
nousemaan tuon perinteen yläpuolelle.
Tapio, koska
lopetat valehtelun Jeesus-seminaarin suhteen?
LÄHTEET
Rehtorin päätös:
https://www.dropbox.com/s/302bfy9v9i4d9e5/JY-rehtorin-paatos.pdf
Huono
akateeminen vitsi: http://www.tapiopuolimatka.net/16
Jesus Seminar: http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_Seminar
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti