1.
Anselmin
ontologisen argumentin rakenne on pääpiirteissään seuraava sellaisena kuin se
johdetaan Anselmin Proslogion II:sta
(katso Charlesworth 1965).
(1)
Ihmisellä voi olla ajatus olennosta, jota suurempaa ei
voi ajatella.
(2)
Oletetaan, että tämä olento on olemassa ainoastaan
ajatuksena ihmisen mielessä.
(3)
Olemassaolo todellisuudessa on suurempaa kuin
olemassaolo ainoastaan mielessä.
(4)
Voidaan siis ajatella olentoa joka on suurempi kuin
olento jota suurempaa ei voi ajatella: olentoa, joka on olemassa myös
todellisuudessa.
(5)
Ei voi olla olentoa joka on suurempi kuin olento, jota
suurempaa ihminen ei voi ajatella.
(6)
Siksi olennon, jota suurempaa ei voida ajatella, täytyy
olla olemassa myös todellisuudessa.
Tämä oli siis
ontologisen argumentin klassinen muoto. Argumentista on esitetty vuosisatojen
kuluessa lukusia variaatioita, mutta tämä kirjoitus käsittelee ontologisen
argumentin klassista muotoa ja Peter Millicanin esittämää kritiikkiä argumentti
kohtaa.
2.
Peter Millican
identifioi artikkelissaan (2004) yhdeksän seikkaa, joihin kriittisen lukijan
tulisi kiinnittää huomiota:
(1)
Uusplatonistinen ennakko-oletus (presupposition)
Anselm joutuu tekemään (uus)platonisen ennakko-oletuksen olion
suuruudesta sekä suhteellisesta suuruudesta. Taustalla on ajatus olemisen
asteista (degrees of existence) sekä
metafyysisestä täydellisyydestä.
(2)
Sekaannus mentaalisessa entiteetissä.
Kun Anselmin todistuksessa siirrytään kohdasta (1) kohtaan (2), Anselm
käsittelee entiteettiä ymmärryksessä, mutta kohdasta (2) eteenpäin niin, että
entiteetti olisi olemassa itsessään. Anselmin argumentin kohdan (1) entiteetti
ei ilmeisesti ole entiteetti, jolla olisi ominaisuuksia, eikä sitä siten voi
verrata muihin entiteetteihin.
(3)
Intentionaalisen objektin virhe
Vaikka huomioitaisiin mentaalisten olioiden aito olemassaolo mielessä,
niin joudutaan tilanteeseen, jossa kohdan (1) esitetty eksistentiaalinen
propositio edellyttää suureempaa olemassaoloa kuin kohdassa. [1]
(4)
Vertailun vaikeus
Mielessä olevan olion ja reaalimaailmassa aktuaalisen olion vertaileminen
mielekkäällä tavalla on ongelmallista. Anselmin argumentin kohta (3) riippuu
paljolti vertailtavuudesta.
(5)
Uniikki referenssin ongelma
Anselm näyttää ajattelevan, että ’jota suurempaa…’ ja ’tämä …’ olisivat
sama olio. Tässä tulee kielien ero esiin. Tämä Millicanin esittämä ongelma on
konkreettisempi englanninkielessä. Asiaa voi tarkastella siirtymässä kohdasta
(2) kohtaan (4). Millicanin mielestä siirtymä on ”laiton”, ellei määritelty,
että vain yksi referenssi olio, johon viitataan.[2]
(6)
Kantilainen dogmi (eksistenssi ei ole predikaatti)
Ei ole perusteltua pitää
eksistenssiä olio ominaisuutena. Täten Jumalan olemassaolo ei ole perusta
esimerkiksi Jumalan ”suuruudelle”. Täten Anselmin kohta (3) on epäkoherentti ja
kohta (4) väärä. [3]
(7)
Erillisten alojen prinsiippi
Immauel Kant (1781, 56) ilmaisi ajatuksen, että reaalimaailmaan kuuluvat
oliot kuuluvat reaalimaailmaan riippumatta siitä, mitä ideoita tai konsepteja
niistä on. Jos eksistenssinkin suhteen noudetaan tätä prinsiippi, ei voi olla
varma kumpaan alaan eksistenssi kuuluu. Ongelmallista on, että eksistenssi
selitettäisiin toisessa alassa, kun se kuuluisikin toiseen alaan.
(8)
Tuomas Akvinolaisen vasta-argumentti
Tuomaksen argumentti tämänkin asian tiimoilta on sen verran laaja, että
se vaatisi laajemman selvityksen. Lyhyesti sanottu, esimerkiksi ”suuruus” ei
ollut Tuomakselle niin ”suurta” kuin Anselmille. Tuomas hyväksyi myös ajatuksen
siitä, että ”suuruus” saattaa ilmetä vain mielessä.
(9)
Gaunilon reduktiot
Paralleelit parodiset argumentit (kuten Gaunilon argumentti täydellisestä
saaresta) osoitti, että Jumalaa koskevat argumentit eivät ole – eikä niiden
tulisi olla – kritiikin ja tutkimuksen ulkopuolella.
Tämä
blogiartikkeli on vähän torso. Ehkä palaan aiheeseen myöhemmin.
Lähteet
Anselm, St. 1965. Proslogion. Teoksessa M. Charlesworth
(ed.) St. Anselm’s Proslogion. Oxford:
Oxford University Press.
Barnes, J. 1972. The Ontological Argument. London: McMillan.
Kant,
Immanuel.1781/1933. Critique of Pure Reason.
London:McMillan.
Millican, P. 2004. The One Fatal Law
in Anselms Argument. Mind, Vol. 113,
July 2004.
Parsons, T. 1980. Nonexistent Objects. New
Haven, CT: Yale University
Press.
Prior, A.N. 1976. On Some Proofs of
the Existence of God. Papers in Logic and
Ethics. London
Duckworth: 58-63.
Russell, B.
1905. On Denoting. Mind, Vol. 14:
479-93.
Viitteet
[1] Yksi muoto
tästä virheestä on: ”ajattelen X:ää” vs. ”X on jotakin jota ajattelen”. Terence
Parson (1980, 215) kuvailee tätä laittomaksi siirtymäksi de
dicto:sta de re:hen.
A.N. Prior
(1976, 60-63) pitää tätä Anselmin argumentissa pahimpana virheenä
[2] Jonathan Barnes
(1972, 13,80) pitää tätä singulariteetin puutetta vakavana ongelmana Anselmin
argumentissa. Bertrand Russell (1905, 54) kiistää teoriassaan deskriptiosta
Anselmin argumentin pätevyyden.
[3] Immanuel
Kantin jälkeen filosofit toistivat dogmia: oleminen ei ole predikaatti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti