keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Plantingan (1974) variaatio ontologisesta argumentista



1.
Ontologisen argumentin kohdalla ongelmallista on Jumalan erinomaisuuden (excellence) ja suuruuden (greatness) määrittely. Mitään yksiselitteistä määrittelyä eivät teologit – eivätkä asianharrastajat – ole kyenneet muotoilemaan vuosisatojen kuluessa.
Plantingan variaatio vuodelta 1974 kuuluu seuraavasti:
(1)   The concept of a maximally great being is self-consistent.
(2)   If 1, then there is at least one logically possible world in which a maximally great being exists.
(3)   Therefore, there is at least one logically possible world in which a maximally great being exists.
(4)   If a maximally great being exists in one logically possible world, it exists in every logically possible world.
(5)   Therefore, a maximally great being (that is, God) exists in every logically possible world.

Kohdan (1) ongelmat ovat a) maksimaalinen suuruus ja b) itsensä kanssa konsistentti olio. Jos on olemassa mahdollinen maailma, jossa on vain yksi olio, niin tämän olion suuruus on aina maksimaalinen riippumatta siitä, mitä maksimaalisella suuruudella tarkoitetaan. Jos olioita on ääretön määrä, niin olioiden tarkka vertaaminen tulee mahdottomaksi: aina voi löytyä olio, joka on vielä suurempi kuin olio johon suuruutta verrataan. Kohdan b) ongelmallisuus on Raamatun kertomusten Jumala ihan itse: toistuvasti tämä olio on itsensä kanssa ristiriidassa: parhaiten tämä ilmenee teodikean ongelmassa: Raamatun Jumala on sadistisen paha, vaikka Uudessa Testamentissa sadistinen pahuus pyritään määrittelemään rakkaudeksi.

Kohdan (2) ongelma on mahdollinen maailma siinä mielessä, että voidaan kuvitella mahdollinen maailma, jossa on toinen suuruudeltaan yhtä suuri olio kuin Jumala (johon Anselmin ja Plantingan ontologinen todistus viittaa.) Kohdasta (1) ei seuraa välttämättä kohta (2). 

Kohta (3) väittää, että jos (1) ja (2) ovat tosia, niin siitä seuraa (3). Näin ei tietenkään ole  välttämättä. Mahdolliset maailmat tulisi olla niin hyvin määriteltyjä, että maksimaalinen suuruus olisi mahdollista juuri tuossa mahdollisessa maailmassa. On myös huomattava, että maksimaalinen suuruus ei ole sama kuin ääretön suuruus. Maksimaaliselle suuruudelle asetetaan yläraja. Maksimaalinen suuruus ei täten ole absoluuttinen suuruus.

Kohdista (1), (2) ja (3) ei välttämättä seuraa (4). Näin ei tarvitse tapahtua. Kysymys voi jäädä avoimeksi: näin tapahtuu tiettyjen mahdollisten maailmojen järjestelmässä; niinpä äärettömän monissa mahdollisissa maailmoissa voi olla mahdollista, että (4) ei ole enää relevantti eikä validia. Tässä palataan jälleen mahdollisten maailmojen spesifiin määrittelyntarpeeseen.

Kohtaan (5) sopii sama perustelu kuin kohtaan (4). Lisäksi Jumalan määrittely käsitteellisti jää Plantingalta tekemättä. Jos maksimaalinen suuruus on sama kuin Jumala, niin pelkkä eksistenssi ei ole tae maksimaalisesta suuruudesta. Oleminen ei ole olio ominaisuus!

2.
Anselmin ontologisen argumentin puolesta ja vastaan –argumentteja harrastavat filosofian opiskelijat ympäri maailman. 

Plantingan luulisi olevan tietoinen oman variaationsa heikkouksista. Jos jumalan ominaisuuksina on joukko erinomaisuuksia(!), niin summaamalla nämä erinomaisuudet saadaan maksimaalinen suuruus. Perinteisesti Jumalan ominaisuudeksi on laskettu täydellisyys. Oletetaan, että summaamalla erinomaisuudet saadaan suuruus. Tämä saattaa olla ko. järjestelmän maksimaalinen suuruus, mutta loogisesti ei ole välttämätöntä, että tämä oli myös sama kuin täydellisyys. Ominaisuuksien yhteen laskeminen on muutenkin ongelmallista: kvalioita ei oikein voi kvantifioida jättämättä tulkinnanvaraisuutta.

Jollain toisella oliolla saattavat olla toiset erinomaisuudet, jotka yhteenlaskettuna ovat maksimaaliselta suuruudeltaan suurempia kuin Jumalan maksimaalinen suuruus. Silti tämäkään olio ei ole täydellinen. Täydellinen pitäisi kyetä määrittelemään muulla tavoin kuin eksistenssin kanssa. Ei voida sanoa ”Jumala on täydellinen” ennen kuin käsitteet on spesifisti määritelty. Muussa tapauksessa em. väite on vailla sisältöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti