lauantai 21. maaliskuuta 2015

Raamattukritiikkiä 21.3.2015



4. Moos. 32:1 – 33:39
Jakso alkaa heimojen maantieteellisen sijoittelun kuvailulla. Näistä ei ole löydetty arkeologisia jäänteitä.
Jakso jatkuu Siinain aavikkorallin leiripaikkojen luettelolla. Näistäkään ei ole arkeologisia jäänteitä.
Exodus on täysin keksitty tarina, jolla on mahdollisesti pönkitetty heimon/heimojen identiteettiä.

Luuk. 4:31 – 5:11
Jeesus sählää henkien kanssa. Jeesuksen kannalta on katastrofaalista, että tarinaa ei voi vahvistaa. Mitään riivaajahenkiä ei ole koskaan ollut, eikä myöskään tule. Omituinen käytös voidaan pistää aina henkien tiliin ja täten välttyä väitteen todentamiselta.
Raamattu ei koskaan kerro mikä on mekanismi, jolla ei-materiaalinen substanssi vaikuttaa materiaalisen substanssiin.
Jaksossa kerrotaan muistakin ns. ihmeteoista. Kulttihahmoille jo ennen Jeesusta annettiin maagisia kykyjä. Tälläkin kertaa yritetään pönkittää Jeesus-hahmon maagisia voimia. Ihmeitä ei vain ei tapahdu, eikä ole koskaan tapahtunutkaan.

Ps. 64:1 -11
Taas ovat viholliset kavalia. Aina nämä psalmien kirjoittajat onnistuvat järjestämään heimonsa pulaan. Luulisi Jahven olevan aika vittuuntunut pelastaessaan näitä tunaroivia heimoja pulasta.

Snl. 11:22
”22. Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla.”
Tämä on taas tätä Raamatun komiikkaa. Mikä mahtaa olla älyä vailla oleva mies? Harvemmin Raamattu sellaisista kertoo: nainen on tyypillisesti syyllinen miestenkin tekemiin mokiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti