torstai 5. maaliskuuta 2015

Uusateistin identiteetti



Uusateistit kiinnittävät huomiota fyysiseen uhkaan, jonka uskonnot aiheuttavat. Uhkaa voidaan pienentää heikentämällä uskontojen vaikutusta ihmisten ajattelussa. Uusateistien retoriikka pyrkii läpäisemään suojakuoren, joka suojelee uskoa ja uskontoja kritiikiltä. (Quiring 2008, 62)
Quiringin (2008, 62) mukaan uusateistien kirjoituksista ja julkisista debateista voidaan erottaa kaksi makrotason teemaa:
1.       Uskontojen, jumalauskon, uskon, uskon uskomiseen, dogmatismin, fundamentalismin, terrorismin, uskontojen politisoitumisen, metafyysisten väitteiden, jumalallisen tarkoituksen, kuolemattomuuden, spiritualismin ja uskonnollisen etiikan kritiikin.
2.       Uusateistit löytävät argumenttiensa oikeutuksen järjestä, todistusaineistosta, evoluutiosta, kognitiotieteestä ja sekulaarista humanismista.
Esimerkiksi Sam Harris puolustaa ateismia näkemyksenä, joka on ylivoimainen uskonnolliseen ideologiaan verrattuna. [1]
Christopher Hitchens taas kuvailee kirjassaan God is Not Great (2007) uskontoa infantiiliksi spekulaatioksi, joka on ristiriidassa tieteen ja järjen kanssa.
Richard Dawkins pyrkii puolestaan osoittamaan uskovien maailmankaikkeutta koskevan ”Älykkään suunnittelun” idean heikkoudet tieteelliseen tutkimukseen perustuvien argumenttien avulla (Quiring 2008, 62).
Daniel Dennett (2006, 263) tuo lisänsä em. uusateistien näkemyksiin kognitiotieteen näkökulmasta.
Uusateismi voidaan nähdä myös yhteiskunnallisena liikkeenä, jonka tavoitteena on aktivoida ihmisiä toimimaan uskonnollisia haittoja vastaan. [2]
Dawkins, Dennett, Harris ja Hitchens ovat saaneet äänensä kuuluviin amerikkalaisessa mediassa. Uusateismilla on kuitenkin pitemmät perinteet Yhdysvalloissa. [3]
Dawkinsin mukaan ateismi voidaan oikeuttaa sillä teismi on väärä tieteellinen hypoteesi koskien teististä argumenttia maailmankaikkeuden jumalallisesta alkuperästä. Luomishypoteesista validina hypoteesina luovuttiin, koska tieteellinen hypoteesi kosmologisesta ja biologisesta evoluutiosta osoittautui selitysvoimaltaan kattavammaksi. (Quiring 2008, 63)
Dennett selvittää maailmankaikkeudessa olevan suunnittelua ilman suunnittelijaa: maailmankaikkeudessa kaikki on mekaanista, sokeaa ja tarkoituksetonta. (ibid., 63)
Filosofia Colin McGinn laajentaa keskustelun koskemaan anti-teismin tärkeänä uusateismin osana. Anti-teismi on oikeutettua jo pelkästään 911 -tapahtumien johdosta. Täten ei-uskontoa on oikeutettu yhteiskuntapoliittinen kanta, koska uskonto on haitallista. (ibid., 63)
Tiede on tehnyt ei-uskosta ja ei-uskonnosta mahdollisen, koska tiede on selittänyt kuinka maailmankaikkeus toimii ilman viittausta yliluonnolliseen toimijaan
Fyysikko Steven Weinberg ja Richard Dawkins sanovat Jumalan konseptin olevan hirveä, koska juutalais-kristillinen Jumala lisättynä Islamin jumalkäsityksellä tekee Jumalasta luonteeltaan hirveän; ja täten koko jumalkonsepti tulee hylätä. (ibid., 63)
Teistit ovat esittäneet vaihtoehtoisia jumalkonsepteja perustuen sekä Raamattuun että revisionistiseen teologiaan. Dawkins luokittelee nämäkin yritykset transsendentiksi mystiikaksi.
Weinberg lisää uskonnollisten liberaalien olevan epärehellisiä. Nämä liberaalit ovat myös unohtaneet, mitä on uskoa johonkin tai sitten he lukevat Raamattua selektiivisesti. Uskonnollinen liberalismi tuottaa lähinnä hermeneuttisesti suodatettua uskontoa. (Tappenden 2007, 106)
Dennett sanoo liberaaliteologian luovan savuverhon, joka epä-älyllisyydessään osoittaa uskon meemin eristävän uskon kritiikiltä. [4]
Vastaavasti A.C. Grayling (2007, 9-10) kirjoittaa:
”Apologist for faith…deflect criticism by slipping behind the abstractions of higher theology, a mist-shrouded domain of long words, superfine distinctions and vague subtleties, …But religion is not theology; it is practice and outlook of ordinary people into most of whom supernaturalistic beliefs and superstitions were inculcated as children…[I]n its concessive, modest, palliative modern form Christianity is a…highly modified version of…an often violent and always oppressive ideology…”
Jos sanotaan, että kaikki uskonnolliset ihmiset eivät ole fundamentalisteja ja suuri enemmistö ei kannata itsemurhapommittajia, niin tällainen maltillinen uskonnollisuus on vain huomion suuntaamista toisaalle ”huonosta uskonnosta”.(Quiring 2008, 63)
Käsitys huonosta ja hyvästä uskonnosta osoittaa, että niihin sisältyy jo itsessään arvolataus, joten uskontoa ei voi olla koskaan neutraalia.
Julian Baggini (Melville 2007) kommentoi kanssa-ateistiensa ajoittain vääristyneisiin käsityksiin perustuvaa keskustelua seuraavasti:
[H]e neglects the moderate ’dogma-lite’ version of religion that most people actually follow, claiming that these are no more than pick-and-mix dilutions of the true faith. That is, I think, a weakness he shares with many atheist. In a way, we have more fundamentalist view of religion than most believers, because we insist to truly be a believer, you have to swallow a whole lot of doctrine, and that anyone who doesn’t is just following a ‘wishy-washy’, not entirely bona fide religion.”
Dawkins sanoo Jerusalemin olevan mikrokosmos kaikesta siitä, mikä on haitallista kolmessa suuressa monoteistisessä uskonnossa. Aiheuttaako Islamin kritiikki entistä jyrkempää oletetun länsimaisen dekadenssin vastustusta? Ovatko länsimaat imperialistisia suhteessa islamilaiseen maailmaan? (Quiring 2008, 64)
Suhteessa Islamiin uusateistit, fundamentalistiset kristityt sekä maltilliset kristityt jakavat mielipiteen Islamin pimeän puolen (terrorismin) vaarallisuudesta. [5]

LÄHTEET
Dennett, Daniel C. 2006. Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon. New York: Penquin

Grayling, A.C. 2007. Against All Gods. Abingdon, UK: Oberon Books.

Hitchens, Christopher. 2007. God is Not Great: How Religion Poison Everything. New York: Twelve Books.

Melville, C. 2007. Atheism a la mode. New Humanist, Vol. 22, No 4, July-August: newhumanist.org.uk/1421 Viitattu 23.2.2015
Quiring, John. 2008. New Atheist and Religionist Identitity-Polarization as a Double-Bind for Process Thought. Concrecence: The Australasian Journal of Process Thought. http://www.concrescence.org/index.php/ajpt/article/view/82 Viitattu 23.2.2015.
Tappenden, J. 2007. An Atheist Fundamentalism. Teoksessa Antony, L.M. (ed.) Philosophers without God. New York: Oxford University Press.

VIITTEET
[1] Los Angeles Times (December 24, 2206) M3.
[3] katso esim. www.atheist-online.com
[4] Meemi on idea, käyttäytymismalli, tyyli tai käyttötapa, joka leviää kulttuurissa henkilöltä toiselle. Se on kulttuurinen ja viestinnällinen kopioituja eli replikaattori. Meemin käsitettä käytti ensimmäisenä Richard Dawkins teoksessaan The Selfish Gene (1976). Suomeksi: Dawkins, Richard. 1993. Geenien itsekkyys. Helsinki: Art House.
[5] katso Ward (2006); Kimball (2002). Ääriuskonnollisuuden piirteitä ovat: 1) absoluuttiset väitteet koskien totuutta, 2) sokea tottelevaisuus, 3) vetoaminen muinaisiin ideaalisiin aikoihin, 4) tarkoitus pyhittää keinot ja 5) pyhä sota.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti