DAWKINSIN TEESIT
Dawkins (2006,
50-51) esittää asteikon, jolla jokainen voi arvioida uskon/epäuskon astettaan
sen perusteella kuinka ko. henkilö arvioi jumalan olemassaolon
todennäköisyyttä.
- Vahva teisti. 100% varmuus Jumalan olemassaololle: 'Minä en usko, minä tiedän.'
- Erittäin korkea todennäköisyys mutta alle 100%. De facto teisti: 'En voi tietää varmasti, muuta uskon vahvasti Jumalaan ja elän elämääni siinä uskossa että hän on olemassa.’
- Korkeampi kuin 50% muttei hyvin korkea. Muodollisesti agnostikko mutta nojautuen kohti teismiä: 'Olen hyvin epävarma, mutta olen taipuvainen uskomaan Jumalaan.'
- Tasan 50%. Täysin puolueeton agnostikko: 'Jumalan olemassaolo ja olemattomuus ovat täsmälleen yhtä todennäköisiä.'
- Pienempi kuin 50% muttei hyvin pieni. Muodollisesti agnostikko mutta nojautuen kohti ateismia: 'En tiedä onko Jumala olemassa, mutta olen taipuvainen olemaan skeptinen.'
- Hyvin pieni todennäköisyys mutta suurempi kuin nolla. De facto ateisti: 'En voi tietää varmasti, mutta ajattelen että Jumala on epätodennäköinen, ja elän elämääni olettaen ettei häntä ole olemassa.'
- Vahva ateisti: 'Tiedän ettei Jumalaa ole olemassa, yhtä vakaasti kuin Jung "tietää" että hän on olemassa.'
Kirjassaan The God Delusion (2006) Dawkins asettaa
itsensä kategoriaan 6. Kuusi vuotta myöhemmin Paula Kirby haastatteli Dawkinsia
The Washington Post –lehteen. Tällä
kertaa Dawkins asetti itsensä kategoriaan 6,9.
DENNETTIN TEESIT
Teoksissaan Darwin’s Dangerous Idea (1995) ja Breaking the Spell: Religion as a Natural
Phenomenon (2006) Dennett esittää uskontokriittiset teesinsä:
- Evoluutiolla voidaan selittää moraalin alkuperä.
- Tosiasioista ei voi johtaa arvoja. (Tunnetaan Humen giljotiina)
- Uskossa ja uskonnollisuudessa pysyttelemisessä saattaa olla evolutiivinen peruste.
- Monet pappisvirassa toimivat ovat itse asiassa menettäneet uskonsa.
Dennettin teesit voidaan kääntää myös neuroteologiaksi tai
spirituaaliseksi neurotieteeksi (Bielo 2007). Neuroteologiaa voidaan kutsua
laajemmin neologian alaan kuuluvaksi tutkimusalueeksi. Neologia tutkii
kulttuurista ja etnistä ”kansanperinnettä”: Teologian yhteydessä tämä
tarkoittaa sitä, että neologisti esittää uusia doktriineja ja tulkintoja
koskien uskonnollisia tekstejä.
Neuroteologia etsii uskonnollisten uskomusten käytäntöjen
neuraalisia korrelaatteja. Jotkut tutkijat käyttävät mieluummin termiä
spirituaalinen neurotiede (spiritual neuroscience) tai uskonnon neurotiede
(neuroscience of religion)
Neljästä hevosmiehestä Sam Harris on tehnyt neuroteologiaa
sivuavaa empiiristä tutkimusta. (esim. Harris, S. et al. 2009)
HARRISIN TEESIT
Sam Harrisin
uskontoja koskevat teesit voidaan muotoilla seuraavasti:
- Sivilisaation selviytyminen on vaarassa, koska uskontojen kritisoiminen on tabu. (katso Harrisin kotisivut: www.samharris.org)
- Ateismi ei ole itsessään maailmankatsomus tai filosofinen oppi. (Harris 2007)
- Uskonnot ovat pahin älyllinen perversio, jonka ihmiskunta on koskaan keksinyt. (Harris 2007)
- Älyllinen rehellisyys saavutetaan, kun lopetetaan epätosien asioiden pitäminen tosina; tai lopetetaan teeskentely, että todentamattomat asiat ovat tosia. (Harris 2007)
- Raamattu ei sisällä ainuttakaan lausetta, jota ensimmäisellä vuosisadalla elänyt kirjoitustaitoinen ihminen ei olisi voinut kirjoittaa. (Harris 2006)
- Ihmistä, joka hyväksyy uskonnollisen dogmin, tulee pitää hulluna. On vain historiallinen sattuma, että uskonnollisia dogmeja on alettu pitää tosina. (Harris 2004, 13-15, 72)
- Sekä uskonnollisten että sekulaarien ajatusten (väitteiden) totuutta tulee arvioida samoin kriteerein. (Fleming & Harris 2005)
- Usko raunioittaa inhimillisyyden. (Burleigh 2005)
HITCHENSIN TEESIT
Christopher
Hitchens muotoilee uskontokriittiset teesinsä tähän tapaan:
- Kolme suurta monoteististä uskontoa (Judaismi, Kristinusko ja Islam) muodostavat pahan akselin.
- Järjestäytynyt uskonto on vihan pääasiallisen lähde maailmassa. [1] Uskonnot ovat väkivaltaisia, irrationaalisia, suvaitsemattomia, rasismin liittolaisia, kiihkoilevia, tietämättömyyteen panostavia, tiedon vapaaseen hankintaan vihamielisesti suhtautuvia, naisia halveksivia ja lapsia pakottavia. [1]
3.
Kaikki uskonnot ovat uhkaavia ja infantiileja.
Christopher Hitchens oli
myös antiteisti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti