Dawkins sanoo: ” I prefer to use word like religion, like God, in the way that the
vast majority of people in the world would understand them…What the vast
majority of people mean by religious is something utterly different
from…transcendent, mystical experience. What they mean is…an entity which
interferes in the world…and there of is a scientific hypothesis…The most basic
claims of religion are scientific. Religion is scientific hypothesis. [1]
Time-lehden haastattelussa 2006
Dawkins kertoo: “The existence of God is
a scientific hypothesis like any other. The question whether there exist a
supernatural creator, a God…is a scientific hypotheis.”[2]
Jonathan Millerille Dawkins sanoo: “The moment you talk about a supernatural
creator, designer…you are advancing a scientific hypothesis which is either
right or wrong. I mean…a universe that has a supernatural…intelligence, a
supernatural over-mind in it, is a very different kind of universe from purely
scientific point of view…” [3]
Valistusfilosofiaa Dawkins kommentoi
seuraavasti: Religion make existence
claims, and this means scientific claims…Are science and religion converging?
No…Over the centuries, we’ve moved from Scripture to accumulate precepts of
ethical, legal and moral philosophy. We’ve evolved a liberal consensus…in
opposition to the teeth of religion…The enlightment is under threat. So is
reason. So is. So is truth. So is science…We have to devote…resources to
defending it…We even have to go out on the attack ourselves…Of course,
excellent organizations already exist…But the money that these organizations
can raise is dwarfed by…religious foundations such as the Templeton
Foundation.”[4]
Edellisen
Dawkinsin puheenvuoron perustella Quiring (2008, 65-66) sanoo, että on
tarpeellista keskustella valistuksen historiallisesta ja sosiologisesta
merkityksestä suhteessa uskonnollisen konservatismiin. Valistus edustaa
modernismia johon kuuluvat tiede, individualismi, demokratia, liberaali
uskonto, kapitalismi, sosialismi, teknokratia, seksuaalinen vallankumous, monikulttuurisuus
jne.
Valistuksen
ajatukset ja niiden vaikutukset ovat tärkeä osa tiededebattia. Erot tulevat esille valtavirran ja radikaalin Valistuksen
välillä, myös mannermaisen ja anglo-amerikkalaisen valistuksen välillä on
merkittäviä eroja. Valitusfilosofeista voidaan erottaa kolme pääryhmää: 1)
ateistit, 2) deistit ja 3) kristityt filosofit.
Quiring (2008, 66) kysyy: Oliko uskonto jonkinlaista
proto-tiedettä? Voidaanko asiaa edes tarkastella kiihkottomasti? Ketkä puhuvat
uskonnon puolesta? Pyhäkoulun opettajat, tv-evankelistat, lähetyssaarnaajat,
pastorit, papit, kirkkoherrat, paavit, teologit. Quring (ibid., 66) vertaa tilannetta
lääketieteeseen: kuuntelemmeko lääkärin lausuntoja ja diagnooseja vai uskommeko
vaihtoehtolääketieteeseen?
Dawkinsin (2006, 135) ilkeä Jumala, joka puhuu Vanhan Testamentin
jokaisella sivulla, on muutettu joksikin aivan muuksi teologien toimesta,
joiden hermeneutiikka on kehittynyt vuosisatojen kuluessa.
Modernin tieteen läpimurto Valitusajan myötä on
aikaansaanut pysyvän konfliktin tieteen ja uskonnon välille.
Jos puhutaan Bucken (1900/1974) tapaan kosmisesta
tietoisuudesta ja kosmologiasta (kosmogoniasta), joudutaan ottamaan kantaa
siihen, onko uskonnolla mitään tieteellistä relevanssia. Toisaalta voidaan
puhua maailmankaikkeuden ykseydestä teistisestä perspektiivistä. Dawkinsin
mukaan tämäkin on tieteellinen hypoteesi ja sitä tulee käsitellä sellaisena.
Edelleen joudutaan ottamaan kantaa pelastuksen paradigmaan
(esimerkiksi Hick 1989). [6]
Dennettin
mielestä uskonto on vaarallista, koska se antaa ihmiselle tekosyyn lopettaa
ajattelu. Uskon meemi suojelee uskoa jumalan ontologiselta todistukselta.
(Quiring 2008, 67)
Dennett (2006, 246) kirjoittaa: ”The belief that belief in God that it must
not be subjected to the risk of disconfirmation or serious criticism has led the
devout to “save” their beliefs by making them incomprehensible even to
themselves”.
Dennettille
Jumalasta on tehty olento, joka on tieteellisen tutkimuksen ulkopuolella, mutta
tilanne on historiassa ollut myös toinen: tiedemiesten pyrkimyksenä on ollut
päästä irti kirkon auktoriteetista.
Kirjassaan Breaking the Spell (2006) Dennett
esittää uskonnon olevan luonnonilmiö, jota voidaan tutkia ja ymmärtää
rationaalisin perustein. Dennettille yksi metodia on kognitiotiede ja
evolutiivinen ajattelu.
Dennettin
mielestä on barbaarista sanoa, ”kuolema uskosta luopuneille”, jos rationaalinen
ajattelu on saanut ihmisen luopumaan ennen totena pitämistään todentamattomista
uskomuksista.
Dennett (ibid., 307) ottaa myös kantaa kasvatuskysymyksiin: ”The most pressing questions concern how we should deal with religious
upbringing and recruitment of terrorist, but these can only be understood
against a background of wider theories of religious practice.”
Lopulta
Denettille (ibid., 303, 305)
tieteellinen materialismi selittää hyvin ihmisen hengellisyyden luonnonilmiönä.
[7] Dennett pyrkii jäljittämään tietoisuuden ja kognition eroa. Popularisoitu
uskonnonfilosofia on tärkeää, koska se antaa ihmisille välineitä arvioida omaa
uskonnäkemystään. (ibid., 43). Harrisonin teos Religion and Modern Thought (2007)
täyttää Dennettin kriteerit.
Hitchens (2007) sanoo uskosta
seuraavasti: “The argument with faith is
the foundation and origin of all arguments, because it is the beginning – but the
end – of all arguments about philosophy, scince, history, and human nature.”
Edellinen
tarkoittaa sitä, että filosofia, tiede ja historia pyrkivät autonomisuuteen
suhteessa uskontoon ja uskontojen tulkintoihin niistä. Hitchensin mukaan kolme
monoteististä suurta uskontoa kertovat tarinan ihmisen alkuperästä, joka on
ristiriidassa faktojen kanssa. Uskonnot myös perustuvat toiveajatteluun, ja
toiveajattelua vahvistetaan sosiaalisella kontrollilla; toisinaan jopa pakolla.
(Quiring 2008, 67)
Vaikka Hitchensille
filosofia, tiede, historia sekä monet muut alueet vaikuttuvat uskontovapailta,
niin asia ei silti ole ongelmaton. Uskonnot pyrkivät suhteellistamaan tieteen tulokset
sovittamalla ne pyhinä pidettyihin kirjoituksiin ja perinteeseen.
Quiringin (2008,
67-68) mukaan Hitchensin ajattelun filosofinen aspekti ilmenee siten, että 1)
filosofia on itsenäinen projekti, 2) filosofia elää tieteen ja uskonnon
rinnalla, ja 3) filosofia voidaan integroida tieteen ja uskonnon kanssa. Tosin
kohta 3) ei ilmene eksplisiitisti Hitchensin kirjoituksista. [8]
Whitehead (1926/1960, 76-77)
kirjoitti edelliseen liittyen seuraavasti: ”You
cannot shelter theology from science, or science from theology, nor can you
shelter either of them from metaphysics. or metaphysics from either of
them…Religion, therefore, while in framing of dogmas it must admit
modifications from complete circle of knowledge, still brings its own
contribution of immediate experience.”
Terrence Irwin (1989, 2-3) kuvailee
Hitchensin käyttämää antiikista vaikutteita saanutta menetelmää (tyylikeinoa): Before Socrates philosophy develops through
the successive speculative systems of
the Presocratic naturalist. Many of these thinkers put forward very general
views about the nature and origin of the world; sometimes they recall the myths
about the gods, sometimes they seem to be primitive natural
scientists…Socrates, Plato, and Aristotle construct philosophy as a discipline
distinct from mythology and empirical science, concerned with the foundations
of knowledge and morality…The Stoics and Epicureans, Platonic, and Aristotelian
material construct self-consciously integrated philosophical systems, applying
a single set of principles to question about knowledge, nature, and
morality…The revival of Platonism in the later Classical world turns
philosophers’ attention from the understanding of observable reality to the
search for knowledge of the unobservable and supersensible. Such an outlook
makes later Platonism a natural companion to Christian theology.”
Pomona Collegessa 4.10.2007
järjestetyn väittelyn aluksi Sam Harris sanoi: ”I’m not deliberately provocative, but I’m bound to say derogatory
things, because religion is the most dangerous ideology in the world and it is
systematically protected from criticism, I happily break this taboo against
criticizing religion. It’s not indecent to criticize, to break the spell of
religion.” (Quiring 2008, 68)
Uskovien jumalaa
puolustavat argumentit ovat kvalitatiivisesti seuraavan kaltaisia: 1) uskonto
on totta, 2) uskonto on hyödyllistä tai 3) ateismi on vain yksi uskonto.
Historiallisesti voidaan kuitenkin osoittaa uskon ja uskonnon tappavan ihmisiä.
Ilmiötä voidaan tällä vuosituhannella kutsua esimerkiksi marttyyriuden
metafysiikaksi. Marttyyreiksi haluavat lentävät lentokoneita päin kerrostaloja
tappaen tuhansia ihmisiä, joilla sattuu olemaan eri tulkinta jostakin
jumalasta. Teologia, riippumatta uskonnosta, jonka teologista konstruktiota
tarkastellaan, on ihmisen tietämättömyyttä. Ongelmallisia ovat kuhunkin
uskontoon liittyvät dogmit ja uskonnoissa dogmeilla on positiivinen merkitys.
Tyypillisesti dogmit ovat vailla mitään perustetta; ainakaan rationaalista
perustetta. Dogmien mukaan marttyyreita odottaa juhlava tulevaisuus.
Pomona Collegen
väittelyssä Harris sanoi mm. toisen uskonnon väitteen, että Jeesus oli pyhä,
olevan toisessa uskonnossa sama kuin esittämällä edellisen väitteen joudut
helvettiin, mikä se sitten kunkin uskonnon mukaan on. Uskonnollisten
argumenttien ristiriitaisuus sitoo molempia osapuolia. Ne sulkevat omilla
absoluuttisiksi katsotuilla väitteellään kilpailevan näkemyksen pois. (Quiring
2008, 69)
Harrisin mukaan
kritiikki uskontoa kohtaa johtaa vain yhteen suuntaan: kohti järkeä tiedettä,
sekularismia ja ateismia. Uskonnon ja tieteen vastakkainasettelu on hyvien ja
huonojen syiden nollasummapeli. (ibid., 69.)
Tiede ei ole
pelkästään kulttuuria. Tiede myös palkitsee kulttuurin. Ongelma on Harrisin
mielestä se, että ihmiset elävät tällä vuosituhannella, mutta moraaliset
perusteet ovat rautakaudelta. Prosessissa on syntynyt kilpailevia yhteisöjä,
jotka kaikki perustuvat rauta-ajan taikauskoon. Harris sanoo uskonnon olevan
ääriaineisten ikiliikkuja. (ibid., 69.)
Uskovat pyrkivät
Harrisin mukaan olemaan hyviä ihmisiä vääristä syista kuten esimerkiksi
helvetinpelon takia. Ihmiset eivät kuitenkaan tarvitse uskontoa käyttäytyäkseen
inhimillisesti toisiaan kohtaan. Raamatuntuntemus on epärelevanttia etiikan
suhteen. (ibid., 69.)
Harrisin sanoi
Pomona Collegen tilaisuudessa olevan valitettavaa, että maltilliset keskitien
uskovat vaativat muita kunnioittamaan heidän uskoaan. Tämä mahdollistaa
ääriainesten suojelun. Harrisin mielestä Raamatun Jumala ei ole kohtuullisuuden
kannattaja. Harris toteaa saman pätevän Koraanin jumalaan (ibid., 69.)
[1] Dawkins, R. 1994. The Know-Nothings, the
Know Alls and the No-Contest. Lecture extracted from The Nullifidian.
[2] Time. 13 November 2006: 51
[3] Jonathan Miller: “The Atheist Tapes”. Vuonna 2005 esitetyssä sarjassa
haastateltiin filosofi Colin McGinniä, fyysikko Steven Weinbergia,
näytelmäkirjailija Arthur Milleriä, biologi Richard Dawkinsia, teologi Denys
Turneria ja filosofi Daniel Dennettia.
[4] Dawkins luonnehtii John Templeton Foundationia
uskonnolliseksi säätiöksi. Edelleen tiedejournalisti Paul Horgan esittää
epäilyt Templetonin rahoittamien tutkimusten legitimiteetistä. Templeton on
rahoittanut myös ”ateististen” tiedemiesten tutkimuksia. Tämä herättää Horganin
mielestä epäilyksiä siitä, että ko. tiedemiehet eivät ole julkaisseet
tuloksiaan objektiivisuuden kriteerien mukaisesti. Horgan (monen muun ateistin
tavoin) pitää tiedettä ja uskontoa yhteen sovittamattomina. Templetonin
rahoittamat tutkimukset saattavat esittää uskonnon perusteettomasti
positiivisemmassa valossa kuin aineistoa antaisi aihetta. Horgan julkaisi epäilynsä
julkaisussa nimeltä The Chronicle of
Higher Education.
Eugenie Scott (1998) sanoi, ettei ”teistinen tiede” (mikä
sen merkityssisältö sitten onkaan)on uhka tieteen tulosten yleiselle
hyväksyttävyydelle erityisesti koskien evoluutiota. Tämä siitä syystä, että
teistit esittävät metodologisesta materialismista luopumisesta tieteen
metodologiana. Nämä teistit suosivat metodina yliluonnollisen toimijan asioihin
puuttumista.
[5] Kosmogonia on perinteisesti erotettu kosmologiasta, jonka alaan kuuluu kaikkeus
kokonaisuudessaan koko sen olemassaolon ajalta, ja joka ei tämän filosofisen
jaottelun mukaan tutki kaikkeuden alkuperää. Kuitenkin esimerkiksi kaikkeuden luojaan
perustuvaa jumalatodistusta kutsutaan kosmologiseksi todistukseksi, vaikka se
käsittelee enemmän kosmogonisia kuin kosmologisia ajatuksia.
[6] Hickin
mukaan uskonto on transformaatio itsekeskeisyydestä jumalkeskeisyyteen, myös
realiteeteista jumalkeskeisyyteen, edelleen valekeskeisyydestä
totuuskeskeisyyteen. Kaikki tämä sallii pluralistisen tulkinnan itsestä ja
realiteeteista. Hickin argumenttien heikkous piilee väitelauseiden
totuusarvojen todentamattomuudesta.
[7] Dennettin
mukaan on mahdollista, että ihmisellä on geneettinen taipumus hengellisyyteen
kuten Dean Hamer esitti kirjassaan The
God Gene (2004). Hamer ei kuitenkaan väitä, että jokin tietty geeni olisi
syynä jumaluskoon. VMAT2-geeni pikemmin mahdollistaa hengelliset ja mystiset
kokemukset, joita puolestaan selitetään em. kokemusten omaavien ihmisten omista
kulttuurisista lähtökohdista.
[8] Christopher
Hitchens arvostaa antiikin filosofeista erityisesti Sokrateesta. Hitchensin loppupuheenvuoro
debatissa, jonka aiheena oli ”Does God Exists?” kuului seuraavasti: “… But when Socrates was sentenced to
death for his philosophical investigations, and for blasphemy for challenging
the gods of the city — and he accepted his death — he did say, well, if we are
lucky, perhaps I’ll be able to hold conversation with other great thinkers and
philosophers and doubters too. In other words the discussion about what is
good, what is beautiful, what is noble, what is pure, and what is true could
always go on. Why is that important, why would I like to
do that? Because that’s the only conversation worth having. And whether it goes
on or not after I die, I don’t know. But I do know that that’s the conversation
I want to have while I’m still alive. Which means that to me, the offer of
certainty, the offer of complete security, the offer of an impermeable faith
that can’t give way, is an offer of something not worth having. I want to live
my life taking the risk all the time that I don’t know anything like enough
yet; that I haven’t understood enough; that I can’t know enough; that I’m
always hungrily operating on the margins of a potentially great harvest of
future knowledge and wisdom. I
wouldn’t have it any other way.”
Hitchensin puheenvuoro on
katsottavissa ja kuunneltavissa:
http://www.youtube.com/watch?v=lgIcJb8i4m8
http://www.youtube.com/watch?v=lgIcJb8i4m8
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti