keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Raamattukritiikkiä 8.4.2015



5. Moos. 32:28 – 52
Aavikkobarbaarien heimojumalaa verrataan muiden heimojen jumaliin, eikä ko. jumalilla ole mitään eroa. Israelilaisten heimojumala on Jahven omien sanojen mukaan väkivaltainen mulkku:
”9. Nähkää nyt, että minä, minä olen, eikä yhtään jumalaa ole rinnallani. Minä aiheutan kuoleman ja teen eläväksi, minä lyön ja parannan, eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni.”
Tuo täyttää jo laittoman uhkauksen tunnusmerkit.

Luuk. 12:35 – 59
Kuinka ollakaan, tähänkin tekstiin sisältyy väkivallan elementti:
”49. Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!”
Uskovat vielä pyrkivät edesauttamaan loppua. Heidän väkivaltafantasiansa ovat yhtä irvokkaita kuin tuon tekstikatkelman kirjoittajan fantasiat.

Ps. 78:56 – 64
Väkivalta sisältyy tähänkin jaksoon. Tämänkö pitäisi olla jotenkin opettavaista? Väkivalta ei ole yhtään sen oikeutetumpaa, vaikka väkivalta olisi Jahven valtuuttamaa.

Snl. 12:24
zzz…zzz…zzz

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti