Seuraavassa
videossa Leif Nummela ja Pasi Turunen puolustavat raamatullista väkivaltaa.
Näiden kahden
teologin apologiat ovat kuvottavuudessaan sitä luokkaa, että jo pelkän
apologian esittäminen tekee heidät osallisiksi jumalansa väkivaltaan. Turunen
ja Nummela ovat epäihmisiä, eikä heitä voi puolustaa kukaan; ei edes tämä
heidän sadistinen kusipää, juutalainen heimojumala. Jahven barbaria on
samentanut heidän moraalinsa perusteellisesti. Moraaliton Jahve tekee
seuraajistaan moraalittomia ala-arvoisia olioita, joiden paikka ei ole
sivistyneessä yhteiskunnassa.
Uudessa
Testamentissa Jahve moraalittomuus saavuttaa lakipisteensä: jo pelkkä ”väärin”
ajattelu johtaa äärettömään rangaistukseen.
Tuossa videossa
Nummela ja Turunen pääsääntöisesti puolustavat Vanhan Testamentin väkivaltaa.
Jokainen väkivaltaa puolustava argumentti ansaitsee tulla tuhotuksi, vaikka ko.
argumentit olivatkin esitetty aavikkobarbaarien heimojumalan, Jahven, nimissä.
Videon aluksi
Nummela esittää teesinsä: VT:n väkivaltaisuus on monelle uskovalle ongelma.
Niin varmasti onkin. Kuten tuossa edellä todettiin, UT:ssa implisiitti
väkivalta kohoaa aivan uusiin sfääreihin.
Lopulta Nummela
päästää Turusen vauhtiin. Kysymykseni kuuluu: kuinka joku pitää Turusen
raamatullisen väkivallan apologiaa hyväksyttävänä?
Nummelan ja
Turusen nollahypoteesi on: Raamattu on erehtymätöntä Jahven sanaa. Tässä
vaiheessa tämä kauhukaksikko on jo uponnut niin syvälle, ettei Turusen ilmeisen
lipevä retoriikka pysty heitä nostamaan moraalittomista paskiaisista edes
alkeellisen ihmisen tasolle. He ovat aivan yhtä rappeutuneita kuin heidän
jumalansa.
Turunen yrittää
aluksi kiemurrella irti VT:n jumalan moraalittomuudesta argumentoimalla, että
kaikki mitä tämä heimojumala tekee, on hyvää ja tarkoituksellista; ihmisen
ymmärrys ei vain riitä käsittämään heimojumalan väkivaltaisuutta.
Jos mikä tahansa
jumala – ja aivan erityisesti Jahve – pitää väkivaltaa tarpeellisena, niin hän
ei voi olla muuta kuin mielivaltainen sadisti. Jahve ei koko Raamatussa pysty
nousemaan väkivallan yläpuolelle, vaikka hänen väitetään olevan Jumala.
Vaikuttaa erittäin epäkompetentilta jumalalta.
Tässä välissä
sopii huomauttaa, että Nummela ja Turunen viittaavat toistuvasti VT:n jumalaan
”ainoana kolmiyhteisenä Jumala”. Nyt heput puhuvat ehkä aivan
tarkoituksellisesti täyttä puppua. VT:n aikana ei ollut mitään käsitystä
kolmiyhteisestä Jumalasta: trinitaarinen teologia kehitettiin paljon oletetun
Jeesuksen oletetun elämän jälkeen, jotta teologiasta saatiin edes auttavasti
uskottava. Tosin siinäkin epäonnistuttiin surkeasti.
Hepuille faktat
eivät näemmä ole minkään arvoisia. Jumalan puolesta voi valehdella vaikka
kuinka paljon. On suoranaista yleisön aliarvioimista, jos Nummela ja Turunen
olettavat, että heidän yleisönsä ei huomaa karkeita virheitä.
Turusen apologia
saa orgastisen kliimaksinsa siinä, että Turunen puolustaa Jahve tappokäskyä
sillä, kuinka Kanaanin maat asukkaat olivat luopuneet jumalasta ja palvoivat
epäjumalia.
Väärin.
Argumentaatiovirhe!
Ko.
kanaanilaiset palvoivat omaa heimojumalaansa aivan samalla tavoin kuin
israelilaiset omaansa. Raamatunhistoria (ja koko Raamattu) on kirjoitettu
voitolle päässeen heimojumalan kannattajien toimesta. Voittajat ovat aina
kirjoittaneet historiansa omien etujensa mukaan. Jahveistit eivät tee tässäkään
poikkeusta. Kanaanilaisten heimojumala oli heille yhtä todellinen kuin Jahve
tälle toiselle heimolle.
Irvokkuudessaan
Turusen apologia saa huipennuksen siinä, että Turunen väittää naisten ja
lapsien tappamiseen olleen tarpeellista, koska myös he osallistuivat
taisteluun. Tämä olisi tehnyt naisista ja lapsista sotilaskohteita, jotka sopi
tappaa mennen tullen.
Tällaisen
tappokäskyn antaja ei voi olla kaikkivaltias. Kaikkivaltiaaksi väitetyn
keinovalikoima oli kerta toisensa jälkeen sama – silmitön väkivalta. Jahve on
täysin läpimätä ja moraaliton olio, joka on suunnattoman vihamielinen
luomakuntaansa kohtaan. Jahve siirtää oman kaikenkattavan pahuutensa luomakuntansa
kannettavaksi.
Jahve pakenee
vastuuta omasta tunaroinnistaan tuhoamalla lähes kaiken. Tämän hän tekee vielä
mielivaltaisesti oikkujensa ohjaamana.
Sitten varsinkin
Turunen spekuloi (lue: esittää faktana) erinäisillä arkeologisilla löydöillä
Kanaanin maan valloituksesta. Arkeologia ei tue Raamatun kertomuksia. Turusen
olisikin syytä opetella puhumaan totta. Usko näyttää samentaneen Turusen ajattelun
siten, että totuus on häneltä hämärtynyt. Jerikokin oli jo tuhottu paljon ennen
kuin israelilaiset saapuivat Jerikon muureille. Tästä on olemassa aivan oikeat
arkeologiset löydöt.
Jotta Turusen
uskottavuus olisi aivan nollissa, hänen on yhteen sivulauseeseen aivan pakko
saada mahdutettua homot, kuinka muuten. Kanaanilaisten ”synti” oli mm. homous.
Näin kehnoon argumentointiin pystyy vain Turusen kaltaiset jeesuspörinäiset
fundamentalistit.
Nummelan ja
Turusen apologiat ovat oiva esimerkki uskovien systemaattisesti faktojen
kieltämisestä.
Faktat ja totuus
eivät ole näiden kahden kaveruksenkaan bravuureita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti