Kun uskovien
dogmatismi kohtaa empirismin, niin dogmatismi häviää aina. Dogmaattisen uskon
puolustamisen keinoa ovat epätosien väitteiden esittäminen tosina, piittaamattomuus
tutkimustuloksista ja kykenemättömyys kriittiseen ajatteluun.
Nämä
dogmaattiset uskovat ovat kykenemättömiä alkeelliseen itsekritiikkiin: he eivät
pysty – tai eivät halua – perustelemaan edes itselleen, miksi heidän
uskomuksensa ovat sellaisia kuin ovat. Onko kyse älyllisestä laiskuudesta vai
suoranaisesta pelosta ja kauhusta tarkastella uskomuksia kriittisesti? Saattaa
nimittäin käydä niin, että uskonnollisille uskomuksille ei löydy ainuttakaan
järkevää tai vähemmän järkevää perustetta. Uskominen pelkästään tavan ja
tottumuksen mukaan on lähinnä naivia, tavallisesti myös hölmöä. Uskovat
voisivat käyttää vaikka vain 5 minuuttia päivässä omien uskomustensa
kriittiseen tarkasteluun ja katsoa mihin se johtaa.
Dogmaatikoille
ei denialismista johtuen mikään tieteellinen todistusaineisto ole koskaan
riittävä. Tästä johtuen uskovat eivät koskaan huomaa olevansa väärässä
silloinkaan kun ovat todella
väärässä. Voihan sen elämän silläkin tavalla viettää.
Dogmaatikot
eivät vaivaudu edes tarkastelemaan sitä, kuinka kristittyjen jumalkonsepti on
muuttunut vuosisatojen ja –tuhansien kuluessa. Tästä on aivan verifioitua
näyttöä, mutta sellainen ei tietenkään dogmaatikoille kelpaa. He ovat lukinneet
itsensä dogmatismin laatikkoon, josta ei oikein ole edes näkymää ulos.
Jahve on
dogmaattisesti mykkä. Jos Raamatun jumala olisi olemassa, kaikkivaltiaaksi väitetyn
olion luulisi pystyvän ilmaisemaan itsensä tavalla, joka vakuuttaisi kovan
linjan skeptikon. Nyt nämä ”ilmoitukset” ovat kunkin yksilön subjektiivisia
väitteitä jostakin oliosta. Ko. väitteet eivät ole edes intersubjektiivisia,
saati sitten todennettavia. Ne ovat vain ihmisen itsensä tuottamia
konstruktioita jostakin oletetusta oliosta. Nämä käsitykset voidaan redusoida
aivojen toimintaan ja tämä taas on todennettavissa aivojen fMRI-kuvantamisella.
Uskovat joutuvat
keksimään apologioita puolustaakseen dogmaattisesti mykkänä pysyvän jumalansa
olemassaoloa. Ad hoc -hypoteesit ovat
mykän jumalan puolustus. Jokainen ad hoc – hypoteesi vaatii tuekseen aina
lisähypoteesin. Yksikään hypoteesi mykästä jumalasta ei seiso pystyssä omin
avuin.
Kaikesta tästä
seuraa, että apologiat ovat muotoa: ehkä, siis mahdollisesti. Reaalinen
relevanssi puuttuu näiltäkin apologioilta. Uskovat eivät edes omassa joukossaan
pysty pääsemään yksimielisyyteen siitä, mikä on jumalallista ja mikä ei. Kaikki
kuulevat oman äänensä jumalan äänenä. Koomiseksi asian tekee seikka, jonka
mukaan Raamatun jumalan olisi selvä sanomisissaan. Mutta kun tämä jumala pysyy
dogmaattisesti mykkänä, uskovat joutuvat täyttämään puuttuvat sanat omilla
kuvitelmillaan jumalallisesta oliosta.
Jos Raamatun jumala
ei olisi dogmaattisesti mykkä, niin heppu olisi yhtä selvä kuin painovoima.
Painovoiman voivat havaita kaikki, vaikka ko. yksilöllä ei olisi mitään
käsitystä painovoimasta. Ihmisillä ei vain ole mitään luotettavaa informaatiota
mykästä jumalasta. Tämä jumala ei ole koskaan pystynyt kertomaan kenellekään,
milloin tästä jumalasta esitetyt arvelut ovat olleet vääriä, koska ne ovat
olleet vääriä joka ikinen. Jumalaa itseään koskevissa debateissa Jumala itse on
pysynyt dogmaattisesti mykkänä jättäen ihmiset tappamaan toisiaan, kun kukin
ihminen tai joukko on puolustanut oletettua dogmiansa dogmaattisesti mykästä
jumalasta. Tuloksena on ollut toinen toistaan pahempia inhimillisiä
katastrofeja.
Jos jumala ei
olisi dogmaattisesti mykkä ja olematon, niin kaikille olisi päivän selvää
jumalan olemassaolo. Koska näin ei ole, on perusteltua pitää Raamatun jumalaa
olemattomana käytettävissä olevan todistusaineiston perusteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti