tiistai 7. huhtikuuta 2015

Jeesus - maksimaalisen pahan edustaja



Monet fundamentalistit vaativat, että Raamattua on luettava kirjaimellisesti. Tästä seuraa, että Raamatun teksteissä ei ole mitään tulkinnanvaraa. Tästä puolestaan seuraa, että Jahve on Raamatun mukaan maksimaalinen paha. (Aihetta on käsitelty tässä blogissa monen kertaan.). Tästä taas seuraa, että Jeesus on maksimaalisen pahan edustaja.

Mitkään apologiat eivät poista jumalallisten olioiden maksimaalista pahaa, kun Raamattua luetaan kirjaimellisesti. Metaforinenkaan lukutapa ei poista jumalallisten olioiden perustavaa laatua olevaan pahuutta, mutta ko. lukutapa mahdollistaa jonkin sortin apologiat. Tosin nuo apologiat ovat argumentatiivisesti heikkoja.

32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. 33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa. 34 "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. 36 Viholliset ovat oman talon väkeä. 37 "Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle. 38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.” (Matteus 10)
Vain maksimaalista pahaa edustava Jeesus pystyy noin irvokkaaseen ajatteluun. Kiristinusko ei voi edustaa millään tavoin tavoiteltavia perhearvoja. Edellä oleva on häiriintyneen kulttijohtajan puhetta.

20 Sitten Jeesus alkoi soimata niitä kaupunkeja, joissa hän oli useimmat voimatekonsa tehnyt, siitä etteivät ne olleet tehneet parannusta: 21 "Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Betsaida! Jos teidän kaduillanne tehdyt voimateot olisi tehty Tyroksessa tai Sidonissa, niiden asukkaat olisivat jo aikoja sitten verhoutuneet säkkiin ja tuhkaan ja kääntyneet. 22 Minä sanon teille: Tyros ja Sidon pääsevät tuomiopäivänä vähemmällä kuin te.”(Matteus11)
Jeesuksen maksimaalinen pahuus tulee esille väkivallalla uhkailulla. Hyvä olio ei koskaan turvaudu väkivallalla uhkailuun; varsinkin Jeesuksella väitetään olleen kykyjä toimia toisin.

11 Hän sanoi heille: "Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina, 12 jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi, jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi, eivät kääntyisi eivätkä saisi anteeksi." (Markus 4)
Maksimaalisen pahan edustaja tarkoituksellisesti harhauttaa ihmisiä, jotta nämä joutuisivat johonkin helvetiin.

9 Ja hän jatkoi: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne. 10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'.” (Markus 7)
Jeesus kritisoi juutalaisia siitä, että nämä eivät kivittäneet tottelemattomia lapsiaan kuoliaaksi. Vain maksimaalisesti paha ja erittäin häiriintynyt yksilö voi tehdä jotain kuvottavaa.

29 Ja jokainen, joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän.” (Matteus 19)
Perheensä hylänneitä odottaa palkinto. Maksimaalisen paha olento voi vaatia tällaista. Ei ole Jeesuksen opetuksista perhearvojen perustaksi!

25 Jolla on, sille annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on." (Markus 4)
Kaikki ne jotka ovat menestyneet elämässä, ovat surkeassa asemassa ”tuonpuoleisessa”.  Vain maksimaalisen paha kulttijohtaja pystyy puhumaan tällaista.

47 "Jos palvelija tietää, mitä hänen isäntänsä tahtoo, mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan, hän saa monta raipaniskua. 48 Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan.”
Muutama päivä sitten tässä blogissa käsiteltiin Jahven valtuuttaman orjuuden moraalittomuutta. Jeesus vie kuvottavat teot äärimmilleen: orjia kohtaan tulee käyttää väkivaltaa. Se on jopa suotavaa. Jeesus on todella paha ja vihamielinen.

Täytyy olla moraaliltaan täysin rappeutunut, jos pitää Jeesusta hyvänä tyyppinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti