9.
”Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.”
Lähes sama kuin
seitsemäs käsky toisin sanottuna. Aivan hyväksyttävä käsky nykyaikanakin.
Problemaattiseksi
käskyn tekee se, että Mooseksen aikana esimerkiksi orjuus oli hyväksyttyä.
Käskyn mukaan naapurin orjia ei saa tavoitella, mutta omien orjien pitäminen on
hyväksyttävää. Tämä ei sitten olekaan hyväksyttyä nykyaikana, eikä sen tule
olla.
Implisiitisti
käsky sanoo, että naapurin omaisuuden ajattelukin olisi jollain tavoin
kiellettyä. Ajatuksia ei kukaan pysty lukemaan. Tästä syystä ajatustenluku on
ulkoistettu Jahvelle, jonka kyvyistä ei taas ole mitään konkreettista näyttöä.
Voidaan myös
kysyä: Miksi pitäisi tavoitella lähimmäisen omaisuutta, kun omaisuutta voi
hankkia ihan itsekin? Jos kyvyt eivät riitä, niin ollaan sitten ilman.
Tämän käskyn
kirjoittajalle ei ilmeisesti ole tullut mieleen, että ihmiset ovat kykeneviä
altruistiseen käyttäytymiseen. Ihminen ei välttämättä tarvitse motiiviksi
palkintoa eikä rangaistusta. Useimmille ihmisille tällaiset motiivit eivät ole
merkittäviä.
Katekismus sanoo
tästä käskystä: ”Käskyt vaativat tekemään
oikein silloinkin, kun mikään yhteiskunnallinen laki ei siihen velvoita.”
Niinpä.
Kristinuskon dogmina vain sattuu olemaan kaiken näkevä ja kaikkitietävä jumala,
jonka ympärivuorokautisesta valvonnasta ei pääse eroon, ei sitten millään. Jos
laki ei velvoita toimimaan tietyllä tavalla, niin aina voi vedota kaiken
näkevään jumalaan, jolta mikään ei jää huomaamatta. Kuten edellä totesin,
ihminen pystyy pyyteettömään käyttäytymiseen ilman odotusta palkinnosta tai
pelkoa rangaistuksesta (jos jotain jättää tekemättä). Ovatko kristityt
robotteja, jotka toimivat ”oikein” vain koska jumala valvoo heitä? Tämä on
ymmärrettävää: kolme Aabrahamista juontuvaa suurta uskontoa ihmisvihamielisydessään
vailla vertaa.
”Toisen omaisuuden kadehtiminen ja
tavoittelu, joko näkyvästi tai sydämen salaisena ajatuksena, on aina
epäluottamuksen osoitus Jumalaa kohtaan.”
Tämä
Katekismuksesta poimittu yhdeksännen käskyn selitys vahvistaa jumalan (tai
käsityksen jumalasta) olevan melkoinen tyranni. Ihminen on vastuussa vain ja
ainoastaan itselleen ja kanssaihmisille. Vastuullisuus todentamattomalle
jumalalle on pelkästään vastuun pakoilua.
Mitään loogista
yhteyttä naapurikateuden haittaavuuden ja jumalan luottamuksen/epäluottamuksen
välille ei voi vetää. Tämä on taas niitä tyhjiä, merkityssisällöltään
olemattomia, lauseita, joilla uskoville voidaan perustella lähes mitä tahansa.
”Jumala tahtoo, että luotamme vain häneen ja
odotamme häneltä kaikkea elämämme hyvää.”
Tätäkään jumalan
tahtoa ei voi todentaa. Jos jumala todella on olemassa ja vielä sellaisena kuin
Raamattu jumalan esittää, niin mitään hyvää sadistiselta paskiaiselta ei voi
odottaa. Minä luotan mieluummin itseeni ja kanssaihmisiini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti