keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Uskontoneutraali julkinen valta?



1.
Uskon ja uskonnon soluttaminen julkisen vallan toimintaan on epäilyttävää. Lainsäädännön tulisi olla uskontoneutraalia; yhdelläkään uskonnolla ei tulisi olla hegemonia asemaa – tai mitään asemaa – mitä tulee lainsäädäntöön tai toimeenpanovaltaan.
Suomi ei ole kristitty valtio, koska Suomi ei ole teokratia. Suomessa on uskonnonvapaus, mikä käsittää myös vapauden olla uskomatta yhteenkään jumalaan. Teokratiassa yhden uskonnon edustajat pystyvät sanelemaan lähes kaikesta. Ajattelunvapautta he eivät kuitenkaan pysty riistämään.
Teokraattisia pyrkimyksiä ei kuitenkaan pidä vähätellä. Onneksi Suomessa teokratian perään haikailevilla ei ole resursseja toteuttaa pyrkimyksiään. Heidän mediassa saamansa huomiokin on jotakuinkin olematon.
Humanistien tulee kuitenkin jatkaa ponnistelujaan yhteiskunnan sekularisoimiseksi. Uskovat voivat harjoittaa uskoaan kodeissaan tai kirkoissaan. Heidän ei tule kuitenkaan edes olettaa, että rationaaliset ihmiset olisivat samaa mieltä heidän kanssaan.

2.
Iltalehden verkkojulkaisu raportoi 2.2.2015, että jumalan nimeen vannomisesta ollaan luopumassa oikeudessa. Asiasta päättää Eduskunta tulevana torstaina.
Uudistuksen myötä oikeudessa annettaisiin vain vakuutus kunnian ja omantunnon kautta.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan ei ole hyväksyttävää, että ihminen joutuu tekemään selkoa uskonnollisesta vakaumuksestaan valaa annettaessa.
On valitettavaa, että jotkut ihmiset vannovat valan jumalan nimeen edes uskomatta yhteenkään jumalaan. Heille ei ole ehkä selvää, että valan voi antaa ilman viittausta todentamattomiin henkiolentoihin.
On myös valitettavaa, että valan vannomista jumalan nimeen pidetään ensisijaisena ratkaisuna. Tässä suhteessa viime vuosikymmeninä on tapahtunut edistystä: aiemmin ei esimerkiksi todistajia informoitu siitä, että valan vannomiselle on sekulaari vaihtoehto.
Uskonnollisen pluralismin aikana ei ole myöskään perusteltua vannoa jonkin tietyn jumalan nimeen. Vala ei eksplisiitisti viittaa kristinuskon jumalaan, mutta ainakin toistaiseksi jumala mielletään Suomessa kristinuskon jumalaksi.
Valan velvoittavuus vannottaessa jumalan nimeen on kyseenalainen. Jos joutuisin vannomaan jotain jonkin nimeen, johon en usko, voisin valehdella todistajana. Epätoden todistajalausunnon antaminen on Suomessa rangaistava teko riippumatta valan muodosta ja sisällöstä.
Kyse on periaatteellinen: ateistia tai epämääräisen jumalkäsityksen omaava ei mikään jumala velvoita puhumaan totta. Ateisti voi vannoa jumalan nimeen ja puhua oikeudessa puuta heinää.
Valan perustuessa omatuntoon, ei ko. porsaanreikiä enää ole. Oikeudessa on aina puhuttava totta.

3.
Kovimmat fundamentalistit vaativat itselleen mahdollisimman suurta uskonnonvapautta. Tämä heille suotakoon. He voivat harjoittaa uskontoaan omissa oloissaan, niin kauan kuin tästä ei haittaa yhteiskunnalla.
On ristiriitaista, että nämä samat fundamentalistit vaativat uskolleen ja uskonnolleen erityistä suojaa esimerkiksi jumalanpilkkapykälän säätimestä rikoslakiin.
Joko kaikki uskonnot saavat suojan tai sitten mikään uskonto ei saa suojaa.  Yhteiskunnan ja ihmisarvon kunnioittamisen kannalta on perusteltua, ettei yksikään uskonto saa erityiskohtelua. Koskaan ei pystytä määrittelemään ”oikeaa” uskoa ja uskontoa, joten on hyvä syy pitää niitä kaikkia julkisen vallan kannalta väärinä.
Miksi jollekin uskonnolle tai uskonnolliselle näkemykselle tulisi taata immuniteetti kritiikiltä? Oletettu jumalan viha ei ole riittävä perustelu, koska jumalia on tuhansia. Ne kaikki ovat ihmisen keksimiä konstruktioita. Kaikki ideologioita – jollaisia myös uskonnot ja uskonkäsitykset ovat – tulee kritisoida. On enemmän kuin suotavaa, että uskonnollisia rakenteita kritisoidaan niihin liittyvän valtastruktuurin takia.
Toisaalta jumalanpilkka voidaan katsoa asianomistajarikokseksi. Yksikään jumala ei ole henkilökohtaisesti ilmaantunut tekemään rikosilmoitusta. Sitten kun tällainen poikkeuksellinen tapahtuma sattuu, niin jumalanpilkkapykälä voidaan ottaa lakiin. Siihen asti julkisen vallan ei tule asettaa yhtäkään jumalaa lain suojaamaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti