1.
Jeesus –brändin
myyntitykkien työkalupakki alkaa olla tyhjä. Homehtuneesta brändistä ei saa
puoleensavetävää millään keinoin. Ihmiset liittyvät mieluummin paikalliseen
Harrikka-kerhoon kuin seurakuntaan.
Vanhentuneet
markkinointimenetelmät eivät ole vetoavia. Suomessa evankelis-luterilaiset ovat
lyöneet hanskat tiskiin; fundamentalistit ovat taas niin marginaalisia, ettei
heidän markkinointipuheensa ole nekään uskottavia.
Sinä kuluttuja
kutsut tuotteen täyttämään joko todelliset tai kuvitellut tarpeesi.
Kristinuskon markkinamekanismi toimii pitkään niin, että ensin luotiin
keinotekoinen sairaus (synti), johon tarjottiin keinotekoista lääkettä
(Jeesus). Kummatkin olivat siis keinotekoisia: kun ihmiset huomasivat
vedätyksen, he luopuivat brändistä. Jeesus –brändi ei ole toipunut tästä ja
tuskin toipuukaan.
2.
Jeesus on
kosmiseksi nähty kulutushyödyke. Ostamalla Jeesus –brändiin kuuluvan tuotteen,
ostajalle luvataan esimerkiksi itsetunnon kohotusta, valtaa, menestystä. Siinä
sivussa luvataan pelastusta jostakin, jota ei voida identifioida millään
ymmärrettävällä rationaalisella tavalla. Täten pelastuksen tarve on illuusioon
perustuva tarve. Markkinamekanismi on luonut tarpeen ja samalla itse tarjoaa
tarpeen tyydytyksen. Vielä kun asemaan on monopolisoitu, niin markkinahyöty
voidaan maksimoida.
Kuluttajan
uskonnollisen identiteetin määrittelee kulutuskäyttäytyminen: markkinoiminen
potentiaalisille kuluttajille edellyttää näiden kuluttajien identifioimista.
Jeesus –brändin markkinoinnin huonot tulokset antavat viitteitä siitä, että
tuote on huono. Kaikki potentiaalisiakaan kuluttajia ei voi huijata.
Yksikin
kömmähdys tekee kaikki markkinointiponnistelut turhiksi. Uskontojen historia on
kertomus toinen toistaan seuraavista kommelluksista. Huonot tuotteet on aina
korvattu toisilla, kunkin ajan tarpeet paremmin tyydyttävällä tuotteella.
Uskonnot eivät ole poikkeus tässäkään suhteessa.
4.
Jeesus –brändin
ei ole muuta kuin yksi vaihtoehto kuluttajien valinnoissa. Globalisaatio vain
lisää vaihtoehtojen määrää. Ajalliset ja paikalliset rajoitukset eivät ole enää
rajoitteita.
Jeesus Inc.
kulkee kohti velkasaneerausta; ehkä peräti konkurssia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti