Patmoksen
bloggareista myös Juha Ahvio tekee itsestään pellen.
Ahviota
kismittää se, että Eduskunta äänesti vuonna 2014 tasa-arvoisen avioliittolain
puolesta. Tämä on ollut monelle uskovalla – niin liberaalille kuin
fundamentalistille – kova paikka. Nämä änkyrät on ehdollistettu – eli peloteltu
– niin pahoin, että mikä tahansa muutos on uhka heidän olemassaololleen.
Ahvio hehkuttaa
Aito Avioliitto – yhdistyksen puolesta. Toki Ahvio saa näin tehdä. Ahvion
näkemysten perusteella herää kysymys: Mikä on epäaito avioliitto?
Ahvio
kirjoittaa: ”Yhdistyksen tarkoituksena
on edistää ja vahvistaa miehen ja naisen välisen avioliiton
asemaa ja merkitystä aitona, erityisenä, luonnollisena ja pysyvänä
instituutiona suomalaisessa yhteiskunnassa ja lainsäädännössä.”
Se että
hyväksytään tasa-arvoinen avioliittolaki, ei mitenkään vähennä juuri Ahvion
avioliiton arvoa. Avioliitto – käsitteen alaa vain laajennetaan käsittämään
myös samaa sukupuolta olevien liitot. Kristityt voivat edelleen pitää
avioliittoa miehen ja naisen välisenä liittona. Heillä vain ei ole etuoikeutta
määritellä käsitteen sisältöä ja vaatia muita hyväksymään käsitteen sisällön
kuten he ovat sen määritelleet.
Erittäin
ongelmallisia ovat käsitteet aito, erityinen, luonnollinen ja pysyvä.
Kirjoituksessaan Ahvio ei erittele näiden käsitteiden sisältöä. Uskonnollisen
vakaumuksensa perusteella Ahvion voi olettaa viittaavaan Raamatun
merkityssisältöihin. Raamatun merkityssisällöt eivät vain ole tulkinnanvaraisia
vaan myös epätosia; so. niillä ei ole reaalimaailman relevanssia.
Aitona
avioliittona voidaan pitää mitä tahansa yksilöiden välistä vapaa-ehtoista
sopimusta, jolla säädellään yksilöiden välisiä suhteita. Avioliitolla on täten
sopimusoikeudellinen luonne.
Mikään muu kuin
juridiikka ei tee avioliitosta sen erityisempää. Lainsäädännöllä, joka on aivan
maallista, voidaan säädellä yksilöiden välisiä suhteita vetoamatta
todentamattomiin premisseihin perustuvaan Raamattuun. Ahvion käyttämässä
merkityksessä ”erityinen” ei viittaa Raamatun ulkopuolelle. Avioliitto voi – ja
ehkä onkin – erityinen uskoville, mutta se ei tee siitä silti erityistä
yleisellä tasolla. Avioliitto(oikeuden) tulisi olla mahdollisimman yleinen.
Ahvion ja kumppanit voivat sitten kaventaa yleisyyden alaa aivan omassa
piirissään.
Kaikkein
ongelmallisin Ahvion käyttämistä käsitteistä on ”luonnollinen”. Käsitettä ”luonnollinen”
ei koskaan pystytä määrittelemään tyydyttävällä tavalla. Onko kerran
maailmanhistoriassa tapahtuva ilmiö luonnollinen? Ahvio ei kykene puolustamaan
avioliittokäsitystään argumentoimalla luonnollisuuden puolesta. Hänen
argumenttinsa ovat vain ja ainoastaan subjektiivisia väitelauseita. Minä voin
väittää, että mikään Raamatussa ei ole luonnollista. Tämäkin on enimmäkseen
todentamaton subjektiivinen väitelause. Luonnollisuuden merkityssisältökään ei
ole staattinen vaan dynaaminen.
Entä sitten
pysyvyys? *Huokaisee* Raamatussa avioliitto on milloin mitäkin - polygamiasta
monogamiaan kaikkine välimuotoineen.
Ahvion on aivan
turha vedota avioliiton pysyvyyteen, jos hän on lukenut Raamattunsa (ja luulisi
teologian tohtorin niin tehneen). Jos aloitetaan ihan Genesiksestä, niin Aatami
ja Eeva eivät olleet naimisissa; ainakaan sellaisesta ei sanota mitään.
Yhdistyksestä
sanotaan näin: ”Yhdistys on poliittisesti
sitoutumaton ja ei-uskonnollinen, joten kaikki voivat tulla sen jäseniksi tai
kannattajajäseniksi; myös seksuaalisten vähemmistöjen edustajat.”
Ehkä yhdistyksen
perustamisasiakirjat näin sanovatkin, mutta yhdistyksen agenda huomioon ottaen,
on melko selvää, että jäseniksi hakeutuvat tietyn suuntaisen uskonnollisen
vakaumuksen omaavat. Eiköhän se poliittinen kanta ole enemmän oikealle
kallellaan. Harvoin nämä yhdistykset pysyvät riippumattomina.
Avioliiton
aitoutta ei määritä Ahvio, ei jokin yhdistys, eikä Raamatun (tai jonkin muun
opuksen) jumala. Avioliittoa säätelee Suomessa avioliittolaki ja siihen ei ole
jollain jumalalla sanomista. Avioliitto on avioliitto riippumatta
sukupuolielinten rakenteesta – tai näin se voidaan nähdä. Ahvion ja
kumppaneiden on ilmeisesti mahdotonta hyväksyä, että maailma on muuttunut.
Suomalaisessa demokratiassa asiasta päättää Eduskunta, ei Aito Avioliitto –
yhdistys.
”Kenenkään ei pidä kokea joutuvansa
painostuksen tai julkisen leimaavan nimittelyn kohteeksi siksi, että hän ei
hyväksy avioliiton uudelleenmäärittelyä. Demokraattisessa yhteiskunnassa
jokaisella tulee olla vapaus ilmaista ajatuksiaan. Näkemys avioliitosta miehen
ja naisen muodostamana instituutiona nauttii suomalaisten päättäjien ja
kansalaisten parissa yhä suurta suosiota ja siksi sitä tulee edelleen
kunnioittaa.”
Nyt Ahvio
markkinoi Patmoksen propagandaa. Kyselytutkimusten mukaan suomalaisten
enemmistö kannatti vuonna 2014 tasa-arvoista avioliittolakia. Onko Ahvio vain
tietämätön vai valehteleeko hän tarkoituksellisesti? Kallistun jälkimmäisen puolelle:
uskonnollinen propaganda perustuu valehteluun. Mitä suurempi vale, sitä
paremmin se voidaan perustella traditiolla ja jumalan tahtona.
Aito Avioliitto
– yhdistys epäonnistuu vetoamisessa lapsen oikeuksiin. Merkittävä osa lapsista
syntyy muissa suhteissa kuin avioliitossa. Tässäkin suhteessa maailma on mennyt
menojaan ja Raamattu jäänyt jumittamaan paikalleen.
Lopulta voidaan
kysyä: Onko avioliitto mielekäs, vaikka se määriteltäisiin juuri miehen ja
naisen väliseksi (juridiseksi) suhteeksi? Rationaaliset ihmiset pystyvät
määrittelemään suhteensa ilman juridiikkaakin keskinäisen sopimuksen
varaisesti.
Humen giljotiini
katkaisee Ahviolta kaulan: siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä miten niiden
tulisi olla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti