1.
Viime vuonna Itella julkaisi
lievästi homoeroottiset Tom of Finland postimerkit. Täytyy antaa arvoa sille,
joka keksi asian. Postimerkkien julkaisu osui sopivasti aikaan muutama kuukausi
ennen kuin Eduskunta äänesti tasa-arvoisesta avioliittolaista.
Oliko kyseessä sattuma? Oli tai
ei, julkisena laitoksena Itella otti kantaa tasa-arvon puolesta. Tosin kyseessä
saattoi olla markkinointikikka. Merkit myivät hyvin ja toivat valtion kassaan
sievoisen summan.
Tässä blogissani olen useaan
kertaan sanonut, että valtion ei tule ottaa kantaa uskontoon tai uskonnollisiin
kysymyksiin. Homoeroottiset postimerkit eivät olleet kannanotto kristinuskoa
vastaan, vaikka jotkut fundamentalisti- kristityt sen sellaisena halusivat
nähdä. Valtion laitos otti kantaa homoseksuaalisuuden hyväksyttävyyden
puolesta.
En tiedä onko asiasta tehty
tilastollista tutkimusta, mutta sen perusteella, että enemmistö suomalaisista
hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain, voi melkoisella varmuudella olettaa
kansalaisten myös hyväksyneen Tom of Finland postimerkit. Saattaa jopa olla
niin, että enemmistöä ei edes kiinnostanut koko asia.
Monet fundamentalistit
loukkaantuivat postimerkeistä. Ne ovat vain postimerkkejä! Tuntuu perin
kummalliselta, että tietyn tyyppiset postimerkit uhkaavat joidenkin uskoa niin
paljon, että ko. merkit olisi pitänyt jättää julkaisematta.
Kiitokset Itella: osoititte
homojenkin olevan ihmisiä ja ansaitsevan ihmisarvon.
2.
Tuhansien vuosien takaiset
siveellisyyskäsitykset eivät sovellu nykyaikaan, vaikka kiihkeimmät uskovat
vetoavat Raamatun ”totuuksien” muuttumattomuuteen. Ongelmallista on jo pelkkä
totuuden käsitteen käyttäminen uskomuksia koskevissa väitteissä.
Aavikkobarbaarien käsikirja,
Raamattu, ei sano mitään postimerkeistä. Tom of Finland merkkien
tuomitsemisessa joudutaan ekstrapoloimaan Raamatun ohjeita itse tekstien
ulkopuolelle.
Samaa ekstrapoloinnin menetelmää
käytettiin aikoinaan tuomitsemaan se, että naiset käyttivät housuja. Samoin naisten
äänioikeutta vastustettiin ekstrapoloimalla Raamatun tekstejä. Taas kerran
voidaan todeta, että kaikki mitä fundamentalistit ovat keksineet vastustaa
vetoamalla Raamattuun, on toteutunut.
On vastenmielistä, että
fundamentalistit vaativat muita noudattamaan ahdasmielistä moralismiaan
(kyseessä on moralismi eikä moraali), vaikka enemmistä pitäisi
fundamentalistien moraalia pelkästään naurettavan typeränä. Typerälle
moralismille ei tule suoda immuniteettia kritiikiltä.
3.
Fundamentalistien maaginen toiveajattelu
ilmeni mm. siten, että homoeroottisten postimerkkien sanottiin tuovan
välittömän jumalan rangaistuksen Suomelle. Tämä väite on koomisuudessaan
nauruhermoja kutkuttava.
Postimerkkien julkaisemisesta on
jo kulunut puoli vuotta, eikä minkäänlaista rangaistusta ole ilmaantunut.
Muutenkin on erittäin epäselvää, miten jokin jumalan rangaistus olisi
todennettavissa. Maagisen ajattelun puitteissa sellainen voisi olla jokin
luonnonkatastrofi, mutta niillekin on aina olemassa naturalistinen selitys.
4.
Fundamentalistien paheksunta
homopostimerkin johdosta ei ole osoitus moraalisesta rappiosta vaan
fundamentalistien omasta kielteisyydestä seksuaalisuutta kohtaan. Yksi
postimerkki ei houkuttele yhtäkään fundamentalistia (eikä ketään muuta)
homoseksuaalisuuteen. Tällainen versio porttiteoriasta on epätosi.
Jos ko. postimerkki edustaa
jollekin syntiä, niin hän voi ihan itse rypeä synnintunnossaan. Turha jotain
niin olematonta kuin syntiä on propagoida muille. Postimerkin takia ei
kenenkään kannata pelätä jonkin Taika-Jimin kostoa. Taika-Jim ei ole koskaan
kostanut kenellekään. Sellaisia kertomuksia Taika-Jimistä esiintyy vain
aavikkobarbaarien opaskirjassa.
5.
Koko episodissa kummallisinta on
se, että fundamentalistit ovat aina(!) kiinnostuneempia mistä tahansa seksuaalisuuden
muodosta kuin maailman todellisista ongelmista: nälänhädästä, sairauksista ja
epätasa-arvosta. Tämä osoittaa heidän jumalansa pikkumaisuutta. Todellinen
jumala – jos sellainen olisi olemassa – puuttuisi näihin merkittäviin ongelmiin
vähät välittäen postimerkeistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti