1.
”Jeesus
pelastaa” – kyltti kirkon pihalla on väärää markkinointia ja mainostamista.
Jos kyseessä
olisi väite tuotteen terveysvaikutuksista, niin asiaan puututtaisiin. Vielä
pahempaa olisi, jos kyseessä olisi lääkkeenä markkinoitu tuote, jolla olisi
pelkästään placebo – vaikutus.
Kyltissä
väitetään Jeesuksen pelastavan: asiaa ei ole vain tutkitusti verifioitu.
Viitteitä päinvastaisesta on jonkin verran.
Väite kattaa
myös oletuksen, että kaikki tarvitsivat pelastusta: osta siis tuotteemme! Vielä
ei ole selvillä miten tällainen pelastuksen tarve konkreettisesti ilmenee,
mutta: osta silti tuotteemme!
2.
Uskon ja
uskonnon markkinamekanismi on onnistunut vuosisatojen ajan luomaan kuvitellun
tarpeen Jeesus – tuotteelle. Tosin nykyään Muhammed – tuotteen brändi taitaa
olla vahvempi kuin Jeesuksen.
Jeesus on
brändättu kuin McDonald’s tai Coca-Cola. Tuotetta ei kukaan lopulta tarvitse,
mutta tuote on muuten mukava. Brändikin pitää aika ajoin uudistaa ja tässä
kristinusko on epäonnistunut. Jeesus on homehtunut brändi.
Vuosisatoja
Jeesus-tuote toimi miljardeille ihmisille kuin kosmetiikka. Se sai ihmisen
näyttämään erilaiselta kuin ihminen pelkistettynä on. Ilman kosmetiikkaa ja
Jeesusta voi elää oikein hyvin.
3.
Jeesus – brändin
nykyisestä kohdeyleisöstä ei kenellekään ole tietoa. Kaikki Jeesus- brändistä
tehdyt markkinointitutkimukset ovat osoittautuneet virheellisiksi. Muutama
vuosisata sitten lähes kaikki eurooppalaiset ja amerikkalaiset suosivat Jeesus
– brändiä. Paljon muita brändeja ei juuri ollut tarjolla.
Jeesus Inc. on
menettänyt markkina-asemaansa viime vuosikymmeniä. Jeesus – monopoli on
murtunut ja nykyään voi valita mieleisensä brändit markkinoilta jotakuinkin
vapaasti.
4.
Kulttuuri on
kaupallistunut. Jeesuksen markkina-arvo pienenee ja pienenee. Pian Jeesus –
brändi on vähemmistön tapa erottautua muusta väestöstä. En usko Jeesus- brändin
poistuvan markkinoilta vielä pitkään aikaan: siitä tulee hard core –
harrastelijoiden kultti – brändi.
Lähes 2000
vuoden ajan Jeesus – brändiä markkinoitiin ovelta ovelle. Nämä kulkukauppiaat
olivat sitkeydessään jopa liikuttavan ihailtavia. Heillä oli aina perustelut
sille, miksi juuri sinä tarvitset Jeesus – brändiä. Nykyään asiakkaat ovat sen
verran valistuneita, ettei vanha markkinatapa enää toimi.
Jeesus – brändin
traditionaalinen muoto on auttamattoman vanhanaikainen. Virtuaalimaailman
virtuaalijeesukset eivät juuri erotu muinaisista jeesuksista. Milleniaaleille
Jeesus on jotain samanlaista kuin dinosaurukset: ne elivät joskus hyvin kauan
sitten.
5.
Elinkelvottamat
brändit joutavatkin kuolla. Jeesus –brändi pysyy hengissä niukin naukin. Brändi
on saattohoidossa, mutta kuolinkouristukset saattavat kestää pitkäänkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti