lauantai 14. helmikuuta 2015

Jeesus -brändi



1.
”Jeesus pelastaa” – kyltti kirkon pihalla on väärää markkinointia ja mainostamista.

Jos kyseessä olisi väite tuotteen terveysvaikutuksista, niin asiaan puututtaisiin. Vielä pahempaa olisi, jos kyseessä olisi lääkkeenä markkinoitu tuote, jolla olisi pelkästään placebo – vaikutus.

Kyltissä väitetään Jeesuksen pelastavan: asiaa ei ole vain tutkitusti verifioitu. Viitteitä päinvastaisesta on jonkin verran.

Väite kattaa myös oletuksen, että kaikki tarvitsivat pelastusta: osta siis tuotteemme! Vielä ei ole selvillä miten tällainen pelastuksen tarve konkreettisesti ilmenee, mutta: osta silti tuotteemme!

2.
Uskon ja uskonnon markkinamekanismi on onnistunut vuosisatojen ajan luomaan kuvitellun tarpeen Jeesus – tuotteelle. Tosin nykyään Muhammed – tuotteen brändi taitaa olla vahvempi kuin Jeesuksen. 

Jeesus on brändättu kuin McDonald’s tai Coca-Cola. Tuotetta ei kukaan lopulta tarvitse, mutta tuote on muuten mukava. Brändikin pitää aika ajoin uudistaa ja tässä kristinusko on epäonnistunut. Jeesus on homehtunut brändi.

Vuosisatoja Jeesus-tuote toimi miljardeille ihmisille kuin kosmetiikka. Se sai ihmisen näyttämään erilaiselta kuin ihminen pelkistettynä on. Ilman kosmetiikkaa ja Jeesusta voi elää oikein hyvin.

3.
Jeesus – brändin nykyisestä kohdeyleisöstä ei kenellekään ole tietoa. Kaikki Jeesus- brändistä tehdyt markkinointitutkimukset ovat osoittautuneet virheellisiksi. Muutama vuosisata sitten lähes kaikki eurooppalaiset ja amerikkalaiset suosivat Jeesus – brändiä. Paljon muita brändeja ei juuri ollut tarjolla.

Jeesus Inc. on menettänyt markkina-asemaansa viime vuosikymmeniä. Jeesus – monopoli on murtunut ja nykyään voi valita mieleisensä brändit markkinoilta jotakuinkin vapaasti.

4.
Kulttuuri on kaupallistunut. Jeesuksen markkina-arvo pienenee ja pienenee. Pian Jeesus – brändi on vähemmistön tapa erottautua muusta väestöstä. En usko Jeesus- brändin poistuvan markkinoilta vielä pitkään aikaan: siitä tulee hard core – harrastelijoiden kultti – brändi.

Lähes 2000 vuoden ajan Jeesus – brändiä markkinoitiin ovelta ovelle. Nämä kulkukauppiaat olivat sitkeydessään jopa liikuttavan ihailtavia. Heillä oli aina perustelut sille, miksi juuri sinä tarvitset Jeesus – brändiä. Nykyään asiakkaat ovat sen verran valistuneita, ettei vanha markkinatapa enää toimi.

Jeesus – brändin traditionaalinen muoto on auttamattoman vanhanaikainen. Virtuaalimaailman virtuaalijeesukset eivät juuri erotu muinaisista jeesuksista. Milleniaaleille Jeesus on jotain samanlaista kuin dinosaurukset: ne elivät joskus hyvin kauan sitten.

5.
Elinkelvottamat brändit joutavatkin kuolla. Jeesus –brändi pysyy hengissä niukin naukin. Brändi on saattohoidossa, mutta kuolinkouristukset saattavat kestää pitkäänkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti