1.
Ihme voidaan
määritellä Wikipedian mukaan seuraavasti: ”Ihmeeksi kutsutaan tavallisesta poikkeavaa ilmiötä, jonka
aiheuttajana pidetään jumalallista hahmoa.
Arkikielessä ihmeenä voidaan pitää myös saavutettua tulosta tekniikassa,
tieteissä, urheilussa jne.”
Kristinuskossa
ihmeet ovat olleet merkittävässä asemassa. Ihmeillä on yritetty oikeuttaa
uskoa. Toisinaan on esitetty, että koska esimerkiksi Jeesuksen ihmeet ovat
totta, joten Raamattukin on totta. Tämä ei kuitenkaan ole todistus ihmeistä tai
Raamatun totuudesta vaan heikosta päättelystä.
Myös
ihmeparantumisilla on yritetty oikeuttaa (kristin)uskoa. Edelleen joidenkin
ihmisten on väitetty pystyvään ihmeisiin. Katoliset kutsuvat näitä ”ihmeentekijöitä”
usein pyhimyksiksi, jollaiseksi pääsee katolisen kirkon julistuksella, kun
ihmeitä puoltavaa aineistoa on ”tarpeeksi”.
Ihmeiden
olemassaolo liittyy vain ja ainoastaan maailmankatsomukseen, jossa yliluonnollisilla
tapahtumilla on merkittävä osuus oppirakennelmaa. Ihmeitä ei täten voi selittää
esimerkiksi luonnonlakien avulla. Avoimeksi jäävä selitys ei todista ihmeeksi
katsottua ilmiötä minkään yliluonnollisen entiteetin aikaansaannokseksi:
selitystä ei vain tunneta.
Ihmeeksi
katsottujen ilmiöiden selittäjänä naturalismi ja fysikalismi ovat
osoittautuneet ylivoimaisiksi selitysmalleiksi. Tieteenhistoria on täynnä tosia
kertomuksia siitä, kuinka ennen yliluonnollisena pidetty ilmiö (esim. ukkonen,
maanjäristykset jne.) ovat saaneet luonnollisen selityksen. Jos jotain
selitystä ei vielä tunneta, ei ole kuitenkaan syytä olettaa, ettei selitys
joskus löytyisi. Saattaa myös olla, ettei jonkin ilmiön
naturalistis-fysikaalista selitystä koskaan löydetä tieteenkriteerit
tyydyttävällä tavalla. Myös tässä tapauksessa yliluonnolliset selitykset
voidaan melkoisella varmuudella jättää huomiotta. Ihmeitä ei tapahdu, ei ole
tapahtunut. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.
2.
Neutraalein tapa
suhtautua ihmeisiin on skeptisismi. Tämä katsantokanta ei sulje pois ihmeiden
mahdollisuutta, mutta ei myös pidä hyväksyttävänä ihmeiden hyväksymistä tosiksi
tapahtumiksi ilman riittävää kriittistä tarkastelua.
Filosofinen
skeptismi juontaa jo Antiikin aikaan. Tässäkin skeptismin muodossa on useampia
eri muotoja. Peruskysymys on kuitenkin sama: Mitä voidaan tietää? Skeptismin
ajatuksen mukaan on hyväksyttävää sanoa: en tiedä, mutta yritän selvittää
asian.
Myöhemmässä
filosofiassa skeptismillä on tarkoitettu sitä, että filosofi
valitsee asenteekseen tutkia, ovatko hänellä oleva tieto ja hänen saamansa
havainnot todellisia, ja sen selvittämisen, missä määrin asioista voidaan
yleensäkään koskaan saada todellista tietoa.
Tieteellinen
skeptismi tarkoitetaan väitteiden kyseenalaistamista ja niiden kumoamista
tieteellistä menetelmään käyttäen.
Riippumatta
siitä kallistuuko filosofisen skeptismin vai tieteellisen skeptismin kannalla,
voidaan ihmeistä sanoa kattavasti: epätavalliset väitteet vaativat
epätavallisia perusteluita. Tätä kriteeriä yksikään perustelu ihmeiden
tosiasiallisuuden puolesta ei ole vielä läpäissyt.
3.
Skottifilosofi
David Hume tois skeptismin pariin käsityksen siitä, että menneisyyden
tapahtumista ei voi johtaa yleistä lakia. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi
seuraavaa: Jeesuksen tekemistä ihmeistä, ei voi johtaa nykyaikaan sopivaa
normatiivista moraalia; ja tämäkin sillä oletuksella, että Jeesus oli
todellinen henkilö ja edes yksi hänen väitetyistä ihmeistään todella tapahtui.
Humen
induktioperinteen kritiikki tekee ihmeiden puolustamisen jotakuinkin
mahdottomaksi ainakin rationaalisin perustein. Siitä miten asiat ovat, ei voi
päätellä, miten niiden tulisi olla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti