1.
Filosofeista
David Humen raskas aseistus ampuu teistien argumentit alas täsmäpommitusten
tarkkuudella. Hume dekonstruoi ihmeet uskontokritiikissään.
Raamatun
kertomuksiin tulee Humen mukaan suhtautua vain ihmekertomuksina riippumatta
siitä lukeeko Raamatun kertomuksia kirjaimellisesti vai metaforisesti.
Suomessa Ilkka
Pyysiäinen on jatkanut humelaista uskontokritiikkiä teoksessaan Jumalaa ei ole (2010).
2.
Pyysiäisen
kirjan teema on Pyysiäiselle henkilökohtainen: hän ei pidä uskottavina mitään
esitettyjä jumalakäsityksiä. Kannanotoissaan Pyysiäinen on Humea
maltillisempi, mutta Suomesta löytyy myös uskontotieteilijä, joka laukoo yhtä
järeällä verbaalisella arsenaalilla kuin Hume – Matti Kamppinen.
Turun yliopiston
uskontotieteen yliopistonlehtori Kamppinen lataa:
”Relativismin omituiset versiot kuitenkin
elävät ja voivat hyvin uskontojen akateemisessa tutkimuksessa.
Kulttuurirelativistismin ja hermeneuttisen tulkintatradition yhdistäminen on
yksi syy sille, miksi esimerkiksi Suomessa teologinen uskonnontutkimus on
edelleen voimissaan. Koska eri tieteelliset ja uskonnolliset traditiot ovat
samanarvoisia, arvellaan, että uskonnontutkimusta vain edesauttaa se, että
uskontoja tulkitaan kristillisen teologian keinoin ja sen lähtökohdista käsin.”
Kamppisen näkemys
nykyisen tutkimuksen tilasta suomalaisissa yliopistoissa ei ole mairitteleva:
”Monitieteisyys on käytännössä tullut
tarkoittamaan sitä, ettei oikeastaan osaa mitään kunnolla: ei muodostaa
teoreettista tutkimusongelmaa, kerätä aineistoa, arvioida tulkintahypoteeseja
tai kirjoittaa tieteellistä raporttia jostain reaalimaailman ilmiöstä.
Postmoderni intertekstuaalisuus, kriittinen antropologia tai naistutkimus onkin
ollut pelastava oljenkorsi monille niille, jotka eivät osaa tehdä varsinaista
tutkimusta.”
Tasa-arvoisen
avioliittolain eduskuntakäsittelyn aikana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen
Tapio Puolimatka sai jonkin verran julkisuutta. Sittemmin on herännyt epäilys
siitä, että Eduskunnalle antamassaan selvityksessä Puolimatka syyllistyi
mahdollisesti tahalliseen lähteiden väärinkäyttöön.
Kamppinen lataa koskien
Tapio Puolimatkaa:
”Tapio Puolimatka syyttää naturalistista
tiedettä suljetuksi keskusteluavaruudeksi. Avoimuutta olisi se, jos
kristinuskon Jumala otettaisiin tieteellisen keskustelun lähtökohdaksi. Onko
tämä Jyväskylän kasvatustieteen sanamagiaa, täydellinen filosofinen katastrofi
vai pahaa unta? Jos yliluonnolliset elementit sallitaan, voisimme yhtä hyvin
vedota kabbalistiikan numeromystiikkaan, dogonien Amma-jumaluuteen, tai
wiccalaisuuden kolmoisjumalattareen, jossa on miespuolisiin jumaliin
kyllästyneille naista riittämiin.”
Kamppinen
jatkaa:
”Jos joku kokee aivan tosissaan, että
Ilmestyskirjassa tai Hesekielin kirjassa hänelle puhuu olento, joka kehottaa
teurastamaan kaikki lähellä olevat, on tämä tulkinta ja sen seuraukset aivan
yhtä oikeutettuja kuin mikä muu tahansa, jos Puolimatkan teeseihin on
uskomista. Tai jos joku on sitä mieltä, että Adolf Hitlerin
Taisteluni-teoksen lukeminen on parasta itseymmärryksen kultivointia, on
tämäkin uskomus yhtä oikeutettu.”
3.
Jonkin verran
perehtyneenä sekä Puolimatkan että Kamppisen argumentteihin, voin todeta
Kamppisen pyyhkivän Puolimatkalla pöytää. Puolimatka ei vain voi pitää
kristillistä fundamentalismiaan erossa tieteen metodologiasta, joten
Puolimatkan on esimerkiksi blogissaan turha valittaa siitä, että häntä ei oteta
tosissaan. Puolimatka osaa marttyyriksi tekeytymisen hyvin. Siinä sitten ovatkin
hänen ansionsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti