10.
”Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa,
työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.”
Taas toistetaan
samaa teemaa kuin seitsemännessä ja yhdeksännessä käskyssä. Kymmenennen käskyn
kritiikiksi sopii sama kuin yhdeksännen käskyn yhteydessä.
Katekismus
väittää: ”Jokaisen ihmisen elämällä on
tarkoitus ja tehtävä.”
Falsifikaation
periaatteen mukaan, jos löytyy yksikin ihminen, jonka elämällä ei ole
tarkoitusta eikä tehtävää, niin periaate ei ole yleispätevä. Tuo ihminen olen
minä: olen elänyt pitkän ja miellyttävän elämän ilman (elämän) tarkoitusta ja
ilman elämäntehtävää.
Katekismus
jatkaa tarkoituksesta ja tehtävästä: ”Se
toteutuu sillä paikalla ja niissä oloissa, joissa kulloinkin elämme.”
Niin Katekismus
saattaa väittää, mutta muutos on aina mahdollinen. Muutoksen tekijä on aina
ihminen itse. Muutenhan aavikkobarbaarit olisivat vielä aavikkobarbaareita,
orjat orjia ja kokonaisuutena ihmiskunnalla ei olisi sitä hyvää, mitä 250 viime
vuoden aikana teknologinen kehitys on saanut. Tämä kyllä merkitsee sitä, että
muuttumattoman jumalan ja täten patavanhoillisten uskovien tila on käynyt yhä
ahtaammaksi.
Katekismus
sanoo: ”Meidän tulee suojella ja tukea
kaikkea lähimmäisen elämänpiiriin kuuluvaa.” Tämä olisi aivan
kannatettavaa, jos Katekismus ei jo seuraavassa virkkeessä vesittäisi tätäkin: ”Seuraamalla Jumalan tahtoa, käyttämällä
omaa harkintaa ja asettumalla lähimmäisen osaan löydämme jatkuvasti uusia
mahdollisuuksia tehdä hyvää.”
Empatia ja
sympatia ovat inhimillisiä ominaisuuksia. Niissä ei ole mitään jumalallista.
Jos seuraamme jumalan tahtoa, niin kaikenlainen eriarvoisuus, vihamielisyys
omaa ja muiden ihmisyyttä sekä suoranainen väkivalta ovat ilmeisimmät jumalan
tahdon ilmaukset.
”Kekseliäs rakkaus etsii kaikissa
tilanteissa tavan palvella.”, metsään mennään että rytisee, jos kekseliään
rakkauden tarkoitus on palvella jumalaa. Silloin sitä vasta maailmassa ilmenee
pähkähullua toimintaa. Jos em. lause tarkoittaa yleisinhimillistä hyvää ilman
viittausta sadistiseen Jahveen, niin ollaan oikeilla jäljillä.
”Käskyjen sisältö voidaan ilmaista
sanomalla, että meidän on rakastettava Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin
kuin itseämme.” Mihin jumalaa tässäkään tarvitaan? Ei mihinkään. Aika
vaikea rakastaa olento, jota ei ole olemassa, ja vaikka olisikin, niin Jahve on
sen sortin barbaari, että jumalan rakastaminen olisi ihmisen oman edes
vastaista. Tämä on taas aika häiriintynyttä masokismia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti