Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteen professori antaa naurunaihetta lähes joka kerta, kun
hän esiintyy julkisuudessa.
Tällä kertaa
jyväskyläsäisen opiskelijalehden Jylkkärin verkkojulkaisussa Puolimatka
osoittaa koomista kommentointia.
Taannoin
tasa-arvoista avioliittolakia koskevassaan lausunnossaan Puolimatkan epäiltiin,
jos ei nyt valehdelleen, niin käyttäneen lähteitä niin valikoivalla tavalla,
että lausuntoa ei mitenkään voinut pitää tieteellisenä asiantuntijalausuntona.
Myös
kasvatustieteiden opiskelijat ovat ihmetelleet professorinsa uskontoon nojaavaa
ajattelua ja valikoivaan suhtautumista tieteellisiin teorioihin.
Jylkkärin
haastattelijan kysyessä, miten usko vaikuttaa tutkimukseen, jonka pitäisi olla
avointa kaikille mahdollisuuksille, Puolimatka vastaa, että kristinusko on
tieteelle erinomainen lähtökohta.
Sitten Puolimatkaa
lataa koskien modernin luonnontieteen syntyä 1500-luvulta alkaen: “Siellä oli vahvana usko, että ihminen oli
luotu Jumalan kuvaksi. Tämä on ratkaisevaa, koska jos ihminen on luotu Jumalan
kuvaksi, silloin jokaisen yksittäisen ihmisen järki ja havainnot ovat
luotettavia. Kristillisellä syntiinlankeemusopilla oli erittäin tärkeä merkitys
kokeelliseen luonnontieteeseen. Se luo sen ajatuksen, että kaikkein
älykkäimmätkin ihmiset voivat olla itsepetoksessa. Siitä syntyvät
itsekriittiset tiedeyhteisöt.”
Kuinka
väsyttävää onkaan vääntää rautalangasta jopa professorille, että vääristä
premisseistä voi tehdä vain vääriä johtopäätöksiä. Todellakin, myös kaikkein
älykkäimmät voivat olla itsepetoksessa – uskonnollisessa itsepetoksessa!
Puolimatkan
itsekriittiset tiedeyhteisöt eivät taida vaikuttaa Jyväskylän yliopistossa;
muuten Puolimatka ei päästäisi suustaan aina(!) jotain todella typerää. Uskoon
(olkoon nyt sitten vaikka kristinuskoon) perustuvat tiedeyhteisöt eivät ole tiedeyhteisöjä
vaan keskustelukerhoja, joiden ainoa tarkoitus on keksiä sopivia apologioita,
kun karut faktat puhuvat heidän uskoaan vastaan.
Tämän täytyy
Puolimatkankin tietää, mutta uskonsa oikeuttamiseksi hänen täytyy laukoa
epätosia väitteitä toivoen, että professorin nimike antaa hänelle suojan
huijauksen paljastumista vastaan.
Haastattelija
kysyy Puolimatkalta: ”Mutta jos ateistinen tiedeyhteisö ei ole valmis
kyseenalaistamaan omia lähtökohtiaan, onko sitten kristillinen tiedeyhteisö
valmis asettamaan omat peruskäsityksensä puntariin?”
Vastaus kuuluu: ”Tämä ei ole tarpeen.”
Juuri tämä on
tarpeen! Puolimatka tajuaa tilanteen, että hänen haikailemalla ”tieteellisellä”
metodilla ei mitään mahdollisuutta kilpailevien oikeiden tieteellisten metodien
kanssa. On siis pitäydyttävä kristillisessä pseudotieteessä ja pönkitettävä
sitä professorin statuksen turvin.
”Sitten täytyy vain kysyä, kumpi on suurempi
ongelma, maailmankaikkeuden synty tyhjästä vai Jumalan olemassaolo.”
Puolimatkan
mielestä jälkimmäinen ei sisällä loogista ongelmaa, koska henkisen Jumalan
alkuperää ei tarvitse selittää samalla logiikalla kuin materiaalisen maailman
syntyä.
Loogisesti on
todennäköisempää tuo Puolimatkan halveksima ensimmäinen vaihtoehto. Toinen taas
vaatii entistä enemmän todentamattomia lisäoletuksia.
Ockhamin partaveitsi
leikkaa tässäkin tapauksessa Puolimatkan parran. Humen giljotiini hoitaa loput.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti