Tässä blogissani
olen ennenkin käsitellyt Petri Paavolan aivopieruja. Paavolan kotisivut ovat
huumorin lähde.
Tällä kertaa
tarkasteltavan Paavolan aivopierun otsikko on ”Jumalan rakkaus ja totuus”.
Uskovat
käyttävät totuutta perin kummallisesti, joten tätä heidän totuuttaan on syytä
tarkastella hieman lähemmin.
Wikipedian
mukaan klassinen totuuden määritelmä kuuluu: ”Totuus tarkoittaa yleiskielessä tavallisesti sitä mikä on totta,
vastaa todellisuutta,
tosiasiaa.”
Juuri mikään Raamatussa ei vastaa tunnettua tosiasiaa,
joten vetoaminen Raamattuun ”totuuden lähteenä” on samaa kuin valehtelu.
Yksi Paavolan käyttämistä väliotsikoista on: Totuus on
tekevä teidät vapaiksi.
Tässä Paavola on aivan oikeassa. Kun Raamattu tutkitaan
totuuden määritelmän ja totuusteorioiden kautta, huomataan Raamatun olevan
epätotuutta. Totuus vapauttaa tässä tapauksessa epätosiin premisseihin perustuvasta
uskosta.
Totuusteorioita ovat esimerkiksi seuraavat: 1) totuuden
vastaavuusteoriat, 2) totuuden yhteensopivuusteoriat, 3) deflatoniset
totuusteoriat, 4) pragmatistiset totuusteoriat ja 5) totuusrelativismi.
Edelleen on syytä määritellä 1) totuudenkaltaisuus, 2)
totuudentekijä/totuudenkantaja ja 3) totuusehto.
Totuudenkaltaisuus on tieteenfilosofiassa mitta, jonka avulla
voidaan verrata sitä, kumpi kahdesta kilpailevasta epätodesta teoriasta
muistuttaa enemmän totuutta.
Totuudentekijä on filosofiassa se entiteetti,
jonka ansiosta totuudenkantaja
(kuten väittämä)
on tosi.
Väittämän epätotuudentekijä on
se ulkoisen todellisuuden
puoli, jonka ansiosta väittämä on epätosi (mikäli se on epätosi).
Totuudenkantaja tarkoittaa filosofiassa
sellaista entiteettiä,
joka voi olla tosi tai
epätosi eikä mitään muuta. Totuudenkantajat ovat niitä totuuksia, joita totuudentekijät tekevät todeksi. Mahdollisia
totuudenkantajia ovat esimerkiksi väittämät,
ideat,
uskomukset, teoriat, intuitiot, arvostelmat,
lauseet
ja puhetoimitukset.
Paavola käyttää väliotsikkoa ”Totuus on tekevä teidät
vapaaksi” ja sanoo sen alla: ”Raamattu
opettaa Jumalan sanan totuuden vapauttavan ihmisen synnin orjuudesta,
uskonnollisista perinnäissäännöistä sekä epäraamatullisista opetuksista. Pelkkä
totuuden tietäminen ei vapauta ihmistä, vaan hän vapautuu vasta sitten kun hän
elää käytännössä todeksi (Pyhän
Hengen voiman kautta) Jumalan sanan totuuden opetuksia.”
Tuskin
kehäpäätelmät antavat aihetta sen tarkempaan analyysiin. Niitä on tässäkin
blogissa jo käsitelty useamman kerran. (Siis Raamattu opettaa jumalan sanaa,
koska jumalan sana on raamattu ja päinvastoin.)
Hupaisaa Paavolan
kielenkäytössä on väite ”jumalan sanan totuuden vapauttavan…” Koomisuutta
lisää, että tämä jumala on juuri Petri Paavolan jumala ja jumala olisi sanonut
jotain, mikä olisi totta. Raamatussa juuri mikään ei ole totta; Raamatun sanat
hyvin harvoin viittaavat yhteenkään todennettavaan reaalimaailman ilmiöön. Yllä
lueteltujen totuusteorioiden valossa Raamattu on epätosi.
Raamattu jumalan
sana pelkästään Raamatun sisäisenä ilmiönä (jätetään reaalimaailman relevanssi
kokonaan huomioimatta) ristiriitainen. Ristiriitainen väite ei
kokonaisuudessaan voi olla totta. Väitetään, että A ja B ovat sama asia/ilmiö
(A=B), mutta A on tosi ja B epätosi. Tästä seuraa, että konjunktio A & B on
epätosi. Heti luomiskertomuksesta alkaen
Raamattu esittää ristiriitaisia väitelauseita, joten Raamattu ei ole voi olla
totta, eikä varsinkaan erehtymättömäksi väitetyn jumalan sanaa.
Täten väite
”jumalan sanan totuus vapauttaa” on epätosi. Peten argumentti aivan luokaton
jopa Peten esittämäksi.
”Synnin orjuus”
on sekin problemaattinen. Synnilläkään
ei ole reaalimaailman referenssiä. Syntiä voi olla tai sitä ei ole.
Merkityssisältökin on kovin epämääräinen. Suurin osa koskaan eläneistä (tai
elävistä) ei tunnista kristillistä sanan ”synti” käyttötapaa. Paavolallahan on
ihan oma synnin käyttötapa.
Orjuus nyt
voidaan jotenkin käsittää, jos se tulkitaan riippuvuudeksi. Usko on Paavolalle
riippuvuus, joten Pete on uskon orjuuttama. Näin näitä käsitteitä analysoidaan,
ja todetaan riippuvuuden uskosta olevan Paavolalle ja kelle tahansa haitallista
(kuten minkä tahansa pakkomielteisen riippuvuuden).
Edelleen
”totuuden tietäminen” vapauttaa ihmisen taikauskosta, jota Paavola pahimmillaan
edustaa. Parhaimmillaan tämä Puuha-Pete on vain hölmö.
Jos pitää
jotenkin tärkeänä ”elämistä jumalan sanan totuuden mukaisesti”, niin silloin
koko elämä perustuu epätosiin tai kokonaan todentamattomiin ilmiöihin. Tällöin
lienee parasta muuttaa kallioluoliin ja eristäytyä kokonaan muusta maailmasta.
Paavola voi
harjoittaa kallioluolassaan näitä omia sepustuksiaan, mutta ei pidä ihmetellä,
jos asian esittää julkisesti, niin se saa takuulla kritiikkiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti