2.
”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.”
Tämäkään ei
koske ateisteja. Ateisteilla ei ole herraa. Muilla kuin kristityillä taitaa
taas olla ihan oma herransa ja tämän herran nimen lausuminen oikein tai väärin
ei ole kiellettyä.
Tähänkin käskyyn
liittyy implisiitti väkivallan uhka: herran nimen lausuminen jossakin tietyssä
tarkoituksessa johtaa väkivaltaiseen rangaistukseen. Jahve oikein mässäilee
väkivaltaisuudellaan.
Katekismuksen
mukaan: ”Jumalan nimi muistuttaa meitä
siitä, kuka Jumala on ja mitä hän tahtoo. Se herättää meissä sekä levottomuutta
että sanatonta kaipausta.” Jumalan identiteetti pysyy silti
todentamattomana hypoteesina riippumatta siitä, mikä jumalan nimi on.
Edelleen tämän
jumalan tahtoa ei pystytä todentamaan. Raamattu kertoo vain aavikkobarbaarien
version asiasta. Väkivallan uhka kieltämättä herättää levottomuutta, jopa
pelkoa. Tällainen jumalanpelko on kuitenkin irrationaalista.
Ihmisen täytyy
olla kovan luokan masokisti, jos hän kaipaa väkivallan uhkaa, oliota joka uhkaa
väkivallalla pienimmästäkin syystä.
Väkivaltaisesta suhteesta voi aina lähteä, mutta läheisriippuvalle se on
hyvin vaikeaa.
Katekismuksen
mukaan jumalan nimi on pyhä. Tällä taas ei ole reaalimaailman relevanssia.
Monien muiden uskontojen jumalan nimi on pyhä näiden uskontojen kannattajille.
Mikään ei tee Jahvesta sen pyhempää kuin nelikätinen sininen nainen. Pyhyyden
merkitys on sopimuksenvarainen ilmiö.
”Näin tunnustamme hänet omaksi, ainoaksi
Jumalaksemme”, sanoo Katekismus. Tässä asiassa Katekismuksen on jopa yllättävän
rehellinen painottaessaan ”omaa” ja ”ainoaa” kristityn jumalaa. Muille suodaan
heidät omat jumalansa. Tätä ei jyrkän linjan änkyrät vain tunnu hyväksyvän,
vaan pyrkivät saamaan muut hyväksymään oman jumalansa ”ainoaksi oikeaksi”
jumalaksi väkivaltaakaan kaihtamatta.
Katekismuksen
mukaan jumalan nimeä käytetään oikein rukoillessa, kunnioittaessa ja kiittäessä
tuota sadistista paskiaista. Olkaa hyvä, mutta älkää vaatiko, että muut yhtyvät
palvontamenoihinne.
Katekismus
väittää seuraavaa: ”Jumalan nimen
pilkkaaminen merkitsee Jumalan halveksimista ja tietoista kääntymistä pois
hänestä.”
Tuo väite
olettaa sisäänrakennetusti, että Jahve olisi jollain tavalla olemassa ja
ilmenisi kaikille jotakuinkin samalla tavalla, vaikka ihminen ei olisi
kuullutkaan tuhansista jumalista. Melko mahtipontista väittää, että jostain
voisi kääntyä pois, kun tästä jostain ei ole lainkaan verifioitavaa näyttöä.
Jumalan nimen
”turha” käyttö rangaistuksen uhalla pyrkii tekemään kristinuskon kritiikin
mahdottomaksi. Pitkään tämä onnistuikin,
mutta mikään ei ole edes viitannut siihen, että uskontokritiikillä olisi
haitallisia vaikutuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti