1.
On ihme, jos
jokin todella tapahtuu luonnonlakien vastaisesti. Uskovat kuitenkin pitävät
ihmeenä sitä, että jokin tapahtuu, vaikka todennäköisyys tapahtumalle on pieni.
Tällöin kyseessä ei ole ihme vaan harvinainen tapahtuma. Jos tapahtuma ei ole
luonnonlakien vastainen, kyseessä ei ole ihme, ja silti myöhemmin asialle
saatetaan löytää luonnollinen selitys.
Historia ei
kuitenkaan tunne ainuttakaan verifioitua ihmettä. Jos esimerkiksi Raamatun
ihmekertomukset kirjoitettaisiin tänään, niin ihmeet taitaisivat olla kovin
erilaisia kuin tuhansia vuosia sitten. Käsitykset ihmeistä ovat täten
kulttuurisidonnaisia.
Kertomuksiin
ihmeistä tulee suhtautua skeptisesti. Jokainen voi pohtia, ovatko Raamatussa
kuvatut ihmeet linjassa nykyisten käsitysten kanssa luonnonlakien toiminnasta.
Informaation ei tarvitse edes olla täydellistä: epätäydellisen, mutta parhaan
saatavilla olevan, tiedon valossa ihmeitä ei ole tapahtunut, eikä ole viitteitä
siitä, että tilanne tulisi muuttumaan.
2.
Yksi sitkeä
ihmeet hengissä pitävä ilmiö on ihmisten halu (nimenomaan halu) uskoa
eriskummallisiin tapahtumiin tosiasioina.
Mitä hullummasta
ihmeestä on kyse, sitä kiihkeämpi ihmeen puolustajia löytyy. Yksikään jumala ei
ole kyennyt kasvattamaan uutta raajaa amputoidun tilalle. Silti tällaista
pidetään täysin mahdollisena. Mahdollista se jopa saattaa olla, mutta samalla
joudutaan tekemään juuri ko. jumalaa koskevia perusteettomia lisäoletuksia,
jotka murskaavat vääjäämättömästi ko. ihmeen relevanssin.
Ihmeitä
toimeenpanevalle instanssille väitetään kaiken olevan mahdollista, mutta miksi
yhtään ihmettä ei ole tapahtunut? On vain ihmisten halu uskoa jokin ilmiö tai
tapahtuma ihmeeksi.
Yksi
tyypillisimmistä ihmeistä on jonkun luonnonkatastrofista selviytyneen tarina.
Ihmiset haluavat uskoa tämänkaltaiseen ihmeeseen ilman, että he edes yrittävät
osoittaa perustellusti, mikä selviytymisessä oli ihme.
3.
Ihmeet on
pyritty irrottamaan luonnonlakien alaisuudesta. Yhtään ihmettä ei voi tapahtua
ilman että luonnonlakeja kumottaisiin.
Ihmeeksi
yritetään lukea jokin ennusteista poikkeava tulos. Tämä kuitenkin edellyttää
maailmankatsomusta, jonka mukaan maailma olisi pienintä yksityiskohtaa myöten
deterministinen. Tunnettaessa järjestelmän jokainen yksityiskohta voitaisiin
ennustaa sen tila seuraavassa ajanhetkessä. Tämän näkemyksen mukaan maailma
olisi deterministinen suljettu järjestelmä.
Mikrotasolla
maailmassa on epätarkkuutta ja epätäsmällisyyttä. Pienikin muutos järjestelmän
alkuehdoissa saattaa aiheuttaa suuren muutoksen lopputilassa.
Maailmassa, sen
rakenteessa ja toiminnassa, on kuitenkin autenttista satunnaisuutta ja varianssia,
joten kausaalisuus, jossa jokin ei-materiaalinen substanssia vaikuttaa
verifioitavalla tavalla materiaaliseen substanssiin on hyvin kyseenalainen.
Tässäkin asiassa
todistustaakka on teistillä. Toistaiseksi ihmeitä ei vain tapahdu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti