keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Avioliitto kaikille tai ei kenellekään



1.
Tasa-arvoisen avioliittolain käsittelyn yhteydessä arkkipiispa Kari Mäkinen antoi lausuntoja lain hyväksymisen puolesta. Tämä oli suoraselkäistä toimintaa vanhoillisena pidetyn evankelis-luterilaisen kirkon taholta. Onneksi sentään arkkipiispa ja muutama muu kirkonmies ja –nainen ovat jo päässeet nykyaikaan.

Arkkipiispan ja muutaman muun sekä piispan että papin liberaalit kannanotot heijastelivat kansan enemmistön mielipidettä. Useimpien kyselytutkimusten mukaan enemmistö suomalaisista kannatti tasa-arvoista avioliitto lakia. Samaa voidaan sanoa ev.lut kirkon jäsenistä.

Äänekäs vähemmistö, kaikista fundamentalistisimmat uskovat, pitivät tasa-arvoista avioliittolakia Raamatun vastaisena. Liberaalilla ja konservatiivisella tulkinnalla oli kummallakin varsin hyvät perustelut. Molemmilla oli Raamatullista pohjaa.

Jos tarkastellaan ihan Raamatun ensimmäisiä lukuja, niin Aatami ja Eeva eivät olleet naimissa. Myöhemmin taas polygamia oli ”raamatullisin” avioliiton muoto. Monogamia kehittyi vasta paljon myöhemmin. Lisäksi sukupuolisuhteet orjiin olivat sallittuja joskin säänneltyjä.

Missään Raamatussa ei kirjaimellisesti kielletä vihkimästä homoseksuaaleja. Raamatulliset avioliitot olivat pitkän aikaan sääntelemättömiä avoliittoja. Tavallisesti häät olivat perhejuhlia, joihin liittyvät häät olivat rituaaleineen julkisen vallan tavoittamattomissa. Parit noudattivat perinnettä, joka oli mahdollisesti vanhempi kuin yksikään Vanhan Testamentin kirja.

Sitä paitsi avioliittoa koskevat säädökset koskivat vain israelilaisia. Muut hoitivat avioitumisrituaalit oman perinteensä mukaan. Vasta Paavalin lahkolaiset väärennökset mooseslaisista säädöksistä tulivat kristilliseksi dogmiksi. Täten konservatiivisten kristittyjen avioliittokäsitykset ovat lahkolaisia; ellei peräti Raamatun vastaisia.

Jos ei tunnustanut Jahven auktoriteettia, niin avioliittoakaan koskevat säädökset eivät ole määrääviä. Säädökset tulivat ”yleiseksi laiksi” pakottamalla ja uhkailemalla; ei sen takia, että ko. säädökset olisivat olleet sen parempia, tai edes moraalisempia, kuin muut käsitykset.

Fundamentalistit vetoavat mielellään Sodoman ja Gomorran kohtaloon. Näissä kaupungeissa homoseksuaalisuus oli ilmeisesti sallittua. Tosin ko. kaupunkien suurin ongelma taisi olla muukalaisviha eikä suinkaan asukkaiden seksuaalinen käyttäytyminen.

Fundamentalistien ja konservatiivien aseman tekee entistä tukalammaksi se, että ei ole mitään näyttöä ko. kaupunkien olemassaolosta. Ne on sovitettu Raamattuun pelkästään draamallisten intressien ajamana.

2.
Olen kysynyt keskustelupalstoilla, miten tasa-arvoinen avioliittolaki vaikuttaa fundamentalistien omiin heteroseksuaalisiin avioliittoihin?

Vastausta ei kuulunut. Fundamentalistit vetoavat avioliiton luonnollisuuteen miehen ja naisen välillä. Homoseksuaalisuus ei olisi heidän argumenttiensa mukaan luonnollista: kuitenkin homoseksuaalista käyttäytymistä on havaittu niin eläimillä kuin ihmisillä niin kauan kuin asiaa on dokumentoitu.

Homoseksuaalisuus oli pitkään rangaistava teko. Seurauksena saattoi olla jopa kuolemanrangaistus, vaikka ihminen vain toteutti luonnollisia tarpeitaan. Tästä ei ole montaakaan vuosikymmentä, kun homoseksuaalisuus luokiteltiin sairaudeksi. Onneksi näin epäinhimillisistä käytänteistä on luovuttu.

Tasa-arvoisen avioliittolain on fundamentalisti piireissä katsottu rapauttavan moraalista perustaa. Nämä äärikonservatiiviset fundamentalistit kuitenkin jättävät mainitsematta, että monista muista Raamatun moraalisista ohjeista on luovuttu: tottelemattomia lapsia ei enää kivitetä kuoliaaksi; myös lasten ruumiillinen kurittaminen (~pahoinpitely) on saatettu rikoslain alaiseksi, vaikka Raamatun moraali pitääkin ruumiillista väkivaltaa moraalisena kasvatusmenetelmänä.

Lopulta on käsittämätöntä, kuinka ihmisen seksuaalisuus on uhka kolmeen aabrahamilaisen uskonnon perspektiivistä. Seksuaalisuus on yksi ihmisen voimakkaimmista vieteistä. Sen tukahduttaminen on johtanut moniin sellaisiin surullisiin seurauksiin kuin kuvitellun syyllisyyden takia tehdyt tarpeettomat itsemurhat.

3.
Tässäkin blogissa on käsitelty jo aiemmin professori Tapio Puolimatkan käsityksiä avioliitosta. Puolimatkan Eduskunnalle antama asiantuntijalausunto on sittemmin osoittautunut täysin epätieteelliseksi. Lausunnossa on suorastaan valehdeltu professorin statuksen tuomalla arvovallalla. Puolimatkan kristillinen vakaumus on tehnyt hänen ”asiantuntijalausunnostaan” kristillisen pamfletin, jolla ei ole juuri mitään tekemistä tieteellisen asiantuntijan lausunnon kanssa. Tällaisia kristilliseen apologetiikkaa perustavia asiantuntija on tieteen historiassa valitettavan monta, mutta onneksi he ovat järjestäen paljastuneet huijareiksi.

4.
Ehkä koko avioliitto pitäisi määritellä uudellaan kahden ihmisen sopimuksenvaraiseksi liitoksi vailla viittauksia mihinkään muuhun perustaan kuin sopimusoikeuteen.

Tai sitten kaikki avioliitot tulisi yksinkertaisesti vain lopettaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti