3.
”Pyhitä lepopäivä.”
Tässäkin
käskyssä oletetaan jokin pyhittämisen tarve selvittämättä, mikä on pyhää, ja
miksi se on pyhää. Melkoisella varmuudella voidaan sanoa ihmisen tarvitsevan
lepoa, mutta elimistön palautuminen rasituksesta ei edellytä mitään pyhyyden
käsitettä. Lisäksi uskovienkaan keskuudessa ei ole selvää käsitystä, mikä on
lepopäivä, ja mikä siinä on pyhää.
On
kyseenalaista, että uskovat vaativat muita, niitä jotka eivät jaa heidän
uskoaan, jakamaan käsitys lepopäivän pyhyydestä jopa lainsäädännöllisin
keinoin. Jokainen, joka katsoo lepopäivän pyhittämisen tarpeelliseksi, voi ihan
omissa oloissaan pyhittää lepopäivän parhaaksi katsomallaan tavalla. Älkää
kuitenkaan vaatiko, muita toimimaan tavallanne Jahven velvoittamana.
Miksi pitäisi
käyttää lepopäivä jonkin jumalan palvomiseen? Pelkästä velvollisuudesta?
Tavasta ja tottumuksesta? Nämä ovat kovin huonoja perusteita.
Katekismus sanoo
asiasta: ”Pysähtyminen Jumalan eteen on
lepopäivän syvin tarkoitus.” Tämäkään ei juuri valaise lepopäivää lepopäivänä.
Katekismuksessa
esitetään ontuva teologinen perustelu: ”Hiljaisuudessa
aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja
muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä
kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.”
Lepopäivä voi
olla aivan jotain muuta kuin hiljaisuutta. Virkistystoiminnan ei mitenkään
välttämättä tarvitse olla hiljaisuutta, mutta toki se voi olla sitä. Lisäksi
oletus ihmisen synnynnäisestä rikkinäisyydestä on vastenmielisen typerä ja
syyllistävä. Aavikkobarbaareille tällainen saattoi olla relevanttia. Nykyaikana
se ei sitä ole.
Katekismuksen
kirjoittajat sentään sanovat, että sunnuntain jumalanpalvelus on
kohtaamispaikka. Rituaalilla on sosiaalinen funktio. Epäselväksi jää, miksi
uskonnottomilla tulisi olla yhteinen lepopäivä uskovien kanssa. Melkoista
ylimielisyyttä selityksen kirjoittajilta!
Koomista on,
että jumala loi maailmankaikkeuden kuudessa päivässä, mutta lepäsi
seitsemäntenä päivänä. Kaikkivoipa jumala oli siis väsynyt, mikä ei ole
mairittelevaa kaikkivoivaksi väitetylle oliolle. Kaikkivoipa olisi voinut luoda
universumin yhdessä hetkessä, yhdellä kertaa.
”Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle
annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.”
Kyllä lepo on
ihan maallinen ilmiö, joka perustuu fysiologiaan. Vai väittääkö uskovat, että
jumala on niin vittumainen tyyppi, että vaatii ihmistä raatamaan 24/7? Jos yksi
lepopäivässä viikossa on jonkinlainen hyväntahdon ilmaus, niin sadistihan
jumala on.
Toki uskovat
saavat viettää lepopäivänsä aivan miten haluavat, mutta ei pidä olettaa, että
muut taipuisivat heidän tahtoonsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti