5.
”Älä tapa.”
Tämä on käsky,
jonka voin allekirjoittaa sellaisenaan. Ongelmia syntyy heti, kun viidettä
käskyä analysoidaan Raamatun kertomusten valossa.
Käsky on
normatiivinen. Jahve kuitenkin rikkoo omia säädöksiään vastaan toistuvasti,
joko itse tappamalla tai valtuuttamalla tappamisen. Ketään tai mitään elävää ei
tule säästää.
Tappamiskielto
koskee vain aavikkobarbaarien keskinäistä tappamista: kaikki muu tulee tappaa.
On aika selvää, että tämä on heimojumalan vain pelkkää aavikkobarbaarien heimoa
koskeva säädös. Universaaliksi ohjeeksi Raamatusta ei ole, vaikka
tappamiskielto sinällään onkin kannatettava.
Tappaminen on
sekin väännetty teologiseksi konstruktioksi. Kymmeniä ihmisiä tappanut
sarjamurhaaja saa tappamisen anteeksi uskomalla johonkin hypoteettiseen
Jeesuksen tappamisen anteeksiantajana. Tätä hypoteesia ei vain voi testata,
eikä täten todentaa.
Onneksi julkinen
valta on ottanut tappamisen sanktioimisen tehtäväkseen. Kun tappamisen sääntely
jätetään uskonnollisille instituutioille, tuloksena on uskonnollinen väkivalta
inkvisition tapaan. Tällöin ”harhaoppisten” tappaminen on sallittua ja
toivottavaa jumalan nimissä.
Kristittyjen
väite kymmenen käskyn moraalisesta velvoittavuudesta on kestämättömällä
pohjalla. Jos jokin oletettu jumalan säädös on moraalin perusta, niin
toisuskoisten tai uskonnottomien voisi
olettaa tappavan toisiaan pelkästä huvituksesta.
Näin ei ole
kuitenkaan tapahtunut – päinvastoin. On
viitteitä siitä, että uskonnottomat ovat moraaliltaan sellaisia, että he
syyllistyvät tilastollisesti vähemmän väkivaltaisuuksiin kuin kristityt.
Uskonnottomille ihmisarvo on niin tärkeä, että toisen ihmisyyden
kunnioittaminen estää heitä tappamasta vertaistaan: vastuuta ei voi vierittää
koskaan itsensä ulkopuolelle. Vastuun tappamisesta kantaa jokainen ihan itse.
Evoluution myötä
ihmisille on kehittynyt vastenmielisyys lajitoverinsa tappamiseen. Tämän
piirteen uskovat pyrkivät kieltämään. Vetoaminen itsensä ulkopuoliseen
auktoriteettiin koskien tappamiskieltoa on oman sekä toisen ihmisen ihmisarvon
halveksimista.
Tämä
Katekismuksen väite on kestämätön: ”Jokaisen
ihmisen elämä on Jumalan lahja ja sellaisena arvokas.” Nykyinen
Katekismuksen laitos sen sijaan jatkaa humaanimmalla tavalla: ”Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa
emmekä kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa oloissa. Erityistä tukea
on annettava kaikkein heikoimmille.” Tämä on poikkeuksellista
suoraselkäisyyttä uskonnolliselta tekstiltä. Jo pelkästään tämä riittäisi
viidenneksi käskyksi. Vetoaminen jumalaan tekee käskystä epäuskottavan ja
naurettavan tähän tapaan: ”Jos
vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään
vastaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti