4.
”Kunnioita isääsi ja äitiäsi.”
Tähänkin käskyyn
sisältyy implisiitti väkivallan uhka: Raamatun mukaan tottelemattomat lapset
tulee kivittää kuoliaaksi. Jos väkivallan uhkaa käytetään lapsia kohtaan, jotta
nämä toimisivat jopa aikuisten halujen ja toiveiden mukaan, niin ei voida enää
puhua lasten kohtelemisesta ihmisinä. Aikuisen mielivalta voi olla lapsen
kannalta erittäin haitallista.
Tulisiko lapsen
kunnioittaa väkivaltaista vanhempaansa: kuinka tyypillistä onkaan hakata
lapseen usko? Kuinka tyypillistä on vedota johonkin todentamattoman jumalaan
sanaan, jotta lapsi saadaan toimimaan aikuisen mielihalujen mukaan? Kuinka
monta hyväksikäytettyä lasta on nöyryytetty jumalan nimissä?
Yksikään
vanhempi, joka ei pidä lasta kaikki ihmisoikeudet omaavana yksilönä, ei
ansaitse vanhemman titteliä.
Katekismus sanoo
vanhemmista: ”Heille kuuluu erityinen
arvo ja kunnioitus siksi, että he ovat vanhempiamme.”
Tämä on hölmöä
ja sillä voidaan oikeuttaa mikä tahansa vanhempien käytös. Vanhempien
kunnioittaminen ei ole itseisarvo, vaan kunnioitus tulee ansaita. Edelleen
uhkailulla aikaansaatu nöyristely vanhempien edessä ei ole kunnioittamista vaan
orjuutta. Kunnioitus ei edellytä ehdotonta kuuliaisuutta.
”Silloinkin, kun päätämme tehdä vastoin
vanhempien tahtoa, meidän on kuunneltava ja arvostettava heitä.”
Katekismus
esittää argumentin perustelematta. Lapsi voi ottaa vanhempiensa väitteen
kriittiseen tarkasteluun. Jos vanhempien väite tai vaatimus ei ole uskottava,
niin sitä ei tule noudattaa; ei vaikka seurauksena olisi lapsen ihmisarvon
loukkaus. Vastuu on aina loukkaajalla.
Katekismus
laajentaa käskyn koskemaan esivallan kunnioittamista: ”Kun kunnioitamme niitä, joille on uskottu hallitsemisen tehtävä,
osoitamme luottavamme Jumalan huolenpitoon. Jumala lupaa, että tästä seuraa
hyvää myös itsellemme.”
Tuo se vasta
hölmöä onkin. Tuolla perusteella julkinen valta (usein kirkon tukemana) on
loukannut ihmisoikeuksia. Sananvaputta on rajoitettu puuttumalla kansalaisten
julkista valtaa koskevaan kritiikkiin. Ihmiset nähdään orjina, parhaimmassakin
tapauksessa aivottomana massana, joka voidaan manipuloida toimimaan omia
etujaan vastaan.
Neljäs käsky
vastustaa muutosta ja edistystä. Primitiivisen heimon käsitykset eivät sovellu
vanhempien ja lasten suhteiden säätelyyn. Miksi näitä suhteita pitäisi edes
säädellä vetoamalla jonkin jumalan auktoriteettiin?
Lasten asema on
vuosisatojen kuluessa parantunut. Toisaalta siitä ei ole pitkäkään aika, kun
lasten väkivaltainen kurittaminen oli sallittua, jopa suotavaa. Nykyään asia on
rikoslain alainen ja hyvä niin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti