Puolimatkan
apologeettinen arroganssi on fasistista fideismiä. Presuppositio on, että
Jumala on oikeutettu uskomus (warranted belief), joka ei vaadi tuekseen muita
uskomuksia tai jota ei voida johtaa muista uskomuksista. Presuppositionalismi
on autoratiivista siinä mielessä, että oikeutettu uskomusta ei tarvitse
kyseenalaistaa; sitä ei edes sovi kyseenalaistaa vastauksen ollessa mihin
tahansa: Koska Jumala…(tähän voi liittää minkä tahansa vapaavalintaisen
lauseen).
Tästä seuraa
fideistinen epistemologia: Kristus/Jahve on kaiken tiedon alkuperä ja
auktoriteetti. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole eikä voi olla. Tämä taas johtaa
emotionalismiin ja irrationaalisuuteen. Kun tästä fideistisestä
epistemologiasta johdetaan yhteiskuntapoliittinen ohjelma, otetaan käyttöön
fasistisen valtion ideat. Kristus on valtion johtaja, jota edustaa valtion
kristillinen eliitti, johon Puolimatkakin ilmeisesti olettaa kuuluvansa tai
ainakin haluaisi kuulua.
Tällainen
Puolimatkankin kannattama presuppositionalistinen apologetiikka asettaa kaiken
muun kuin jumalallisen ilmoituksen tiedon alkuperänä skeptisismin kategoriaan.
Kaukana ei olla kristomonismista; tavasta jossa Kristus on hengellistetty niin,
että Kristuksen inhimillisyys jätetään huomiotta.
Presuppositionalistinen
apologetiikka perustuu ajatukseen, että Kristus/Jumala on rationaalisen
ajattelun perusta, Raamattu jumalallinen erehtymätön ilmoitus ja inhimillinen
kokemusmaailma ei ole ymmärrettävissä ilman kokemusta jumalasta.
Fasismin
doktriinin Puolimatkan apologiat on siirrettävissä vähän ontuen, mutta
kuitenkin siten, että valtion on kaikenkattava ja oman valtion ulkopuolella on
vain ei-inhimillisiä ja ei-hengellisiä arvoja. Tämä on aivan yhtenevä
islamilaisen teokratian kanssa, jota voidaan kutsua islamofasistiseksi
valtioksi. Olen jo useampaa kertaan osoittanut tässä blogissa sen, kuinka
kristillinen ja islamilainen fundamentalismi ovat hyviä liittolaisia: vain
taivashepun nimi on eri.
Presuppositionalismi
on totalitaarista, koska mitään ei ole ilman ennakko-oletusta Jumalasta.
Totaliteetti sulkee kaiken sisälleen, mutta samalla suhteuttaa kaiken; jopa
jumalalinen alkuperä pitäisi suhteuttaa, jotta presuppositionalismi olisi
perusteiltaan johdonmukaista. Näin ei tietenkään tarvitse tehdä, koska
teologinen kikka on se, että Jumala on uskomus, jota ei tarvitse perustella.
Fideismiin
kuuluu ajatus järjestä uskon vihollisena, joten uskon on oltava ensisijaista ja
järki nähdään uskon vihollisena paitsi silloin kun pyritään esittämään
apologeettisia väitteitä rationaalisesti. Täten usko on ylivoimainen ja ainoa
tapa saavuttaa totuuden totaliteetti.
Apologetiikka
pyrkii selittämään kaikki faktat kristillisen maailmankuvan eduksi, mutta
silloin monet perusteet eivät ole faktoja vaan perusteettomia uskomuksia eli
jotain muuta kuin mitä pyrittiin selittämään.
Kristillis-fasistinen
fideistinen presuppositionalistinen apologetiikka sulkee pois kaikki muut
mallit epärelevantteina. Ei ihme, että Puolimatkan oppilaiden on raportoitu
olevan toisinaan suorastaan vittuuntuneita pähkähullun professorin
mielipuoliseen evankeliointiin: näin siis opiskelijalehti Jylkkärin mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti