Kotimaa24:n
blogikirjoittajaa Kari-Matti Laaksosta nyppii rajusti kristillisen hegemonian
murtuminen Suomessa. Tästä syystä hän julkaisi raivopäisen kirjoituksen, joka
oli otsikoitu: Hengellinen väkivalta,
Jeesus ja Pirkkalan moniste.
Jos
aasinsiltojen rakentamisesta saa rakennusmestarin tittelin, niin Laaksonen on
vahvoilla. Vahvoilla hän on myös viikon Aasinlakki-palkinnon saajaksi.
Laaksonen
kirjoitti:
Evankelilais-luterilainen kirkko määrittelee
hengellisen väkivallan sellaiseksi henkiseksi väkivallaksi, johon liittyy
uskonnollinen ulottuvuus ja jonka ilmenemismuotoja ovat pelottelu,
käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja
kontrollointi. Evankelilais-luterilaisen kirkon mukaan hengelliseen
väkivaltaan kuuluu lisäksi tarkoitus nujertaa toisen ihmisen elämäntapa,
elämänkatsomus tai mielipide.
Tässäkin asiassa
ev.lut. kirkko on inhimillistynyt. Enää ei voi hakata ketä tahansa Raamatulla
päähän ja tunkea raamatunlauseita alas toisen kurkusta. Se on toisinaan jopa
rikollista, yleensä vain moukkamaista.
On se aika
karua, jos lähetyskäskyn noudattaminen edellyttää toisen oman tahdon
nujertamista, eivätkä fyysisen koskemattomuudenkaan loukkaukset ole ihan
tuntemattomia. Tästä ei ole montaakaan vuosikymmentä, kun hengellinen väkivalta
oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Tilanne on parantunut, mutta ei se vieläkään
mikään hyvä ole.
Tämän jälkeen
Laaksonen vetoaa siihen, että Jeesus olisi tuon em. kriteerin mukaan
harjoittanut hengellistä väkivaltaa. Jos Jeesus olisi ollut todellinen henkilö
ja Raamatun kuvaukset faktuaalisia historiallisia kuvauksia, niin Jeesus oli
häirikkö, väkivaltaan taipuvainen rikollinen ja sen sortin fanaatikko, että
sitä voi pitää pahasti häiriintyneenä taipumuksena. Sellaisen henkilön
esimerkkiä Laaksonen pitää tavoiteltavana ja velvoittavana. Juuri Jeesuksen
esimerkkiä noudattamalla on koettu 2000 vuotta hengellistä väkivaltaa. Kun
siitä ollaan vihdoinkin pääsemässä eroon, niin laaksoset ja kumppanit
haikailevat menneiden perään; aikaan jolloin he olivat hegemonia-asemassa, joka
mahdollisti hengellisen ja paljon muunkin väkivallan käytön.
Laaksonen
kiemurtelee kuin korkkiruuvi:
Onko hengellistä väkivaltaa, jos jokin
uskonnollinen ryhmä ei hyväksy naispappeutta tai ehkäisyä?
Kyllä, kyllä se
on hengellistä väkivaltaa, jos noilla perusteilla omaan uskoonsa vedoten pyrkii
saattamaan yleiseksi kaikkia velvoittavaksi laiksi, jonkin joka on haitallista.
Laaksonen ja hänen ”seurakuntalaisensa” saavat ihan keskenään uskoa vaikka
kuinka hölmöihin väitteisiin, mutta toisen demonisoiminen ja syyllistäminen
sekä toisen tahdon nujertaminen tavalla tai toisella, on hengellistä
väkivaltaa; ei pelkästään hengellistä vaan ihan rikoslainkin puitteissa
väkivaltaa. Nämä laaksoset ovat olleet historian kuluessa kaiken kehityksen
esteinä, kaiken irvokkaan ihmisyyden halveksijoina; suorastaan moraalittomina
mulkkuina, joiden toimintaa on oikeutettu aavikkobarbaarien mytologiasta
johdetuin selvästi epätosin premissein.
Sitten Laaksonen
joutuu kulkemaan todella pitkän aasinsillan yli selvittäessään, että 45 vuotta
sitten Pirkkalassa julkaistu opetusmoniste oli poliittisen ideologisen
aivopesun alku. Surkeayritys Laaksoselta! Eikö hän keksinyt mitään
relevantimpaa kohdetta? Poliittisella ideologialla on aina ollut
vaikutuskanavansa niin kauan kuin politiikkaa ja ideologioita on ollut
olemassa.
Myös kristinusko
ja siitä johdettu poliittinen ideologia on sekin jo määritelmällisesti
ideologiaa. Sellainen ideologia oli pitkään – aivan liian pitkään –
hegemoninen. Ilmeisesti tuon kristillisen uskonnosta kumpuavan ideologian
tuputtaminen ei sitten ole Laaksosen mielestä aivopesua ja hengellistä
väkivaltaa. En usko, että Laaksonen pystyy taivuttamaan heikolla
argumentaatiollaan yhtään ihmistä omien mielipiteidensä puolelle.
Länsimaisessa kulttuurissa ylipäänsä, ja Suomessa
erityisesti on meneillään kulttuuris-ideologinen murros/vallankumous.
Kyllä se murros
tapahtui heti sota-ajan jälkeen. Siitä alkaen kristinuskon merkitys millään
tavoin elämää säätelevänä tekijänä on mennyt ja se jo joutikin mennä. Se
nähtiin ja koettiin ja oli aika siirtyä eteenpäin.
On aika
hupaisaa, että nämä kiihkeimmät uskovat viljelevät mielellään kaikenlaista
vallankumous – ja sota-retoriikkaansa ymmärtämättä itse, kuinka koomisilta he
kuulostavat.
Laaksosta selvästi
harmittavat menetetyt asemat, mutta se ei siltikään oikeuta hänen
väkivaltafantasioitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti