tiistai 25. lokakuuta 2016

Kristofasismi, osa 3

Kirjoitin Suomi24:n keskustelupalstalle seuraavan tekstin:



Tässä ketjussa muutamaan otteeseen mainittu Pat Robertson on kristofasismin yksi näkyvämmistä nimistä, joka on onnistuneesti käyttänyt tv-ohjelmaansa, 700Club, fasistisen agendansa levittämiseen, eikä heppu ole edes yrittänyt peitellä tätä tavoitettaan.

1980-luvun alussa Robertson jutusteli harmittomasti uudesta poliittisesta uskonnosta, joka pyrki ottamaan valtaansa yhteiskunnalliset instituutiot mukaan lukien valtavirran seurakunnat. Tämän vallankaappauksen tulisi tekemään fundamentalistiset evankeliset uskovat. Robertsonin skenaariossa USA:n tuli muodostaa globaali kristillinen valtio. Jo tuolloin Robertsonia pidettiin hieman höynähtäneenä tv-evankelistana, mutta hän nautti melkoisen suurta suosiota niiden keskuudessa, jotka ylipäätään katsoivat 700Clubia ja muita sen tapaisia ohjelmia.

Keskikuokan kurjistuminen alkoi Reaganin presidenttikaudella, kun massiiviset tulonsiirrot rikastuttivat entisestään rikkaita, mutta samalla pudottaen monen entisen keskiluokkaan kuuluneen köyhyyteen. Kehitys on jatkunut näihin päiviin asti. Täten esim. tuossa ketjun alkupäässä olevassa puheenvuorossa mainitsemani Chris Hedges piti kristofasismin nousua, ei pelkästään henkilökohtaisten vaikeuksien vaan myös yhteisöjen ja ennen muuta talouden, mahdollistamana ilmiönä.

Revisionistisen historiankirjoituksen kristillinen narratiivi kehitettiin väittämään ja propagoimaan imaginaarisia asioita käynnissä olevasta kulttuurisodasta. Sodankäynnin retoriikkaa kristofasistit ovatkin soveltaneet milloin mihinkin. Se tosin vaatii käsitteistön vääntämistä sellaiseen muotoon, ettei käsitteen alkuperäinen käyttö tue alkuunkaan väitettä.

Kuviteltu tai todellinen kurjistuminen antoi mahdollisuuden näille ”haaveilijoille” (kuten Pat Robertson), jotka omilla media-kanavillaan toistivat tuon revisionistisen historiankirjoituksen kristillistä narratiivia. Uskonnollinen ja idealistinen sanankäyttö lupasi väkivaltaista apokalyptista yhteiskunnan puhdistamista, jossa ”langenneen” Amerikan kristillisyys palautetaan valtiofilosofiaksi. Oikeasti Yhdysvallat on jo perustuslakinsa mukaan täysin sekulaari valtio.

Edellä kuvaillun kaltaisen kristillisen ja utopistisen valtion sanottiin korjaavan kunkin ihmisen sisäisen ja ulkoisen tyhjyyden myyttisellä maailmalla, jossa kaikki ongelmat ratkeavat. Tällainen maailmankuva vetosikin kymmeniin miljooniin amerikkalaisiin. Visiossa maalailtiin kuvaa enkeleistä ja ihmeistä, Jumalan erityisestä suojeluksesta aivan erityisesti koskien Yhdysvaltoja. Jeesus johtaisi maan takaisin siihen loistokkuuteen, joka Yhdysvalloilla väitettiin (perusteettomasti) olleen. Samalla koko maailma tulisi huomaamaan Amerikan erikoislaadun. Täten amerikalaisesta kristofasismista tulisi globaali poliittinen järjestelmä.

Hedgesin mukaan tuossa myyttisessä maailmankuvassa ei juuri olisi sijaa tieteelle tai älylliselle rehellisyydelle. Kaikki olisi alisteista kristofasismille. Väitteet ulotettiin jopa koskemaan kunkin yksilön terveydentilaa. Kristofasistisessa maailmankuvassa Jeesus parantaisi kaikki mahdolliset vaivat. (Tästä maailmankuvasta kumpusi paljon julkisuutta saanut rokotevastaisuus. Edelleen se mitä terveydenhoitojärjestelmästä olisi jäljellä, olisi yksityisten kristillisten organisaatioiden/yhtiöiden hallussa, jotka taas pyrkivät voittojen maksimoimiseen.)

Hedges sanoo, että kristofasismissa faktat ja mielipiteet muuttuvat samanarvoisiksi.  Tämä altistaa minkä tahansa yhteiskunnan totalitarismille.  Kristofasismin totalitaarisuus taas antaa luvan jopa tappaa toisinajattelijat tai tehdä niiden elämän sietämättömäksi, jotka eivät alistu kristofasistisen eliitin oligarkiaan.

Retoriikassa näiden kristofasistien menettelytapa on projektio: kaikki se epähumaanisuus yms., mikä on tyypillistä omalle ideologialle, projisoidaan kuvitellun vastustajan kuvitelluiksi epäeettisiksi menettelytavoiksi.  Täten luodaan keinotekoinen ongelma ja tarjotaan sille oma ratkaisu – kristofasistinen uusi uljas maailma.

Demokratiasta tehdään demokratian irvikuva, vapaa kansalainen on vapaa toimimaan vain hyvin ahtaissa rajoissa, minkäänlaista avoimuutta ja hallinnon läpinäkyvyyttä ei enää olisi. Kaikki olisi aina alisteista ”kristuspuolueen” päämäärille.

Tähän mennessä kristofasismi on ollut vahvimmillaan George W. Bushin presidenttikaudella. Pelkokerrointa onnistuttiin kasvattamaan niin paljon, että kristofasismille tuli mahdollisuus toteuttaa ohjelmajulistustaan ja vielä panna se täytäntöönkin.

Kaikki mitä tässä on sanottu, löytyy tavalla tai toisella sekä Ahvion että Puolimatkan julkisista mielipiteistä; painopisteet ovat vain hieman eri suunnilla, mutta päämäärät ovat samat. Monta kertaa ihmetellyt sitä, kuinka nämä heput puolustavat muka kansallista itsemääräämisoikeutta, mutta samanaikaisesti ajavat amerikkalaisen uskonnollisen oikeiston kristofasistisen osan agendaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti