Aamulehden
paperiversio julkaisi sunnuntaina 16.10.2016 kolmen aukeman jutun
luterilaisuudesta otsikolla: Martin maa.
Jutussa
nuoleskeltiin kristinuskoa ja sen erityisesti sen luterilaista versiota.
Kriittinenkin puheenvuoro tosin mahtui mukaan ja sen esitti
teatteriohjaaja-kirjailija Juha Hurme.
Uskontoihin Hurme suhtautuu hyvin
kriittisesti.
Ne tarjoavat vain virheellisiä
maailmanselityksiä. Ahdasmielisyys ja väkivaltaisuus tarttuvat uskontoihin
tavattoman helposti.
Luterilaisuus ei ole Hurmeen arvoasteikolla
poikkeus.
Hän muistuttaa, että Kustaa Vaasan uusi usko
juntattiin Ruotsiin ja Suomeen ankaran kurin ja aivopesun sekä synkän sanoman
kera. Katolisen kirkon uskomattoman hienot kirjat tuhottiin. Kansanrunous
demonisoitiin pohjoisimpia saamelaisalueita myöten.
Porukka huijattiin maailmanlopun psykoosiin,
ja perisynti nousi pintaan. Sitä korostettiin. Se oli kamalaa oppia.
Hurmeen mielestä sama henki leijuu näillä
main edelleen.
Ikään kuin rangaistuksena syödään niukkaa
leipää ja käristään. Se on elämän vihaamista. Suomalaiset ovat sellaisia
jukureita, että kun jotain saadaan, viedään se vielä pitemmälle. Ollaanpa
sitten kaikkein synkimpiä syntisiä tässä Ruotsin ja Venäjän välissä. Kosto
saadaan vasta, kun noustaan ylös Jeesuksen tykö.
Ehkä senkaltainen synkkä jyrkkä ja selkeä
purismi oli mieluisaa oppia kansalle, joka oli vasta oppinut lukemaan.
Körttiläinen herätys on kaiketi luterilaisuutta puhtaimmillaan.
Hurmeen mielestä iloton uskonto vaikuttaa
Suomessa perusnegatiivisuutena ja tympeänä inhona elämää kohtaan.
Juha Hurmeen
analyysi on brutaalin osuva. Tosin negatiivisuus ei koske pelkästään tätä
luterilaisuudeksi nimettyä lahkoa vaan koko kristinuskoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti