Kristinuskon
hegemonia yritetään säilyttää kouluissa hinnalla millä hyvänsä; vaikka sitten
lasten ja nuorten kustannuksella.
Hyvä esimerkki
kristinuskon hegemonia-aseman raivokkaasta puolustamisesta on Opetushallituksen
tasa-arvo-oppaan saama kritiikki. Kritiikkiä esittivät vapaiden suuntien
fundamentalistit ja puoluekentästä Kristillisdemokraatit. Kristillinen
hegemonia pyrkii sanelemaan, ei pelkästään sen mitä voidaan opettaa, vaan myös
sen mitä saadaan opettaa. Valitettavasti opettajat ja vanhemmat ovat olleet
liian välinpitämättömiä syrjintää opettavan kristillisen hegemonian suhteen:
lapsille on saatu liian kauan opettaa jopa lasten oman vakaumuksen vastaista
piilevää ja näkyvää kristillisyyttä ja vielä siten, että tuossa sortoon ja
syrjintään kannustavassa kristinuskossa olisi jotain hyveellistä.
Lapset ja nuoret
voivat suhtautua kristinuskon hegemonian vastustamiseen aika monella tavalla;
esimerkiksi täysin välinpitämättömästi ja sitten kiihkeän aktiivisesti. Tosin
kiihkeä aktivismi ei taida olla nykynuorten suosikkiaktiviteetti, en tiedä onko
näin.
Eräissä
fundamentalistisissa suunnissa lapsia ja nuoria koulutetaan aivopesun
menetelmin saarnaamaan ja käännyttämään tovereitaan niin koulussa kuin
vapaa-ajallakin. Tästä ikävästä ilmiöstä on raportoitu tässäkin blogissa moneen
kertaan. Arvelen, että nuorten paskapuheen sietokykyä on alempi kuin aiemmilla
sukupolvilla. Käännyttäjien paskapuheen voidaan tarkistaa neitistä
reaaliajassa. Nuoria on täten yhä vaikeampi kusettaa.
Aivan liian
kauan koululaitos on saanut olla se ensisijainen instituutio, joka on
ehdollistanut nuoret kristilliseen hegemoniaan perustuvaan yhteiskuntaan.
Nuorten itsensä ääntä ei tässä ole juuri kuultu. Onneksi tilanne on paranemaan
päin. Koulussakaan kristinusko ei ole enää oletusarvo.
Koulutus on
nähty aivan liian kauan moraalisena, joidenkin kristinuskosta johdetun
normatiivisen systeemin takomisena lasten ja nuorten ja päähän. Opetusmetodit
ovat kannustaneet tähän, koska kriittisen ajattelun taitoa ei ole edes mainittu
opetussisällöissä ennen kuin vasta aivan viime vuosina. Liian monta sukupolvea
on ehdollistettu toimimaan oman etunsa vastaisesti. Koulukin on tuottanut
suunnattoman määrän uskonnon uhreja uhrien edes ymmärtämättä olevansa uhri.
Kristillisen
hegemonian ylläpitämisen kannalta välttämätön herra-orja-moraali on ollut
koulun keskeinen tehtävä, ei kansalaisyhteiskunnan kannalta oleellinen vapaa ja
rationaalinen kansalainen. Ajattelunvapaus on nimittäin kristinuskon hegemonian
kannalta tuhoisaa.
Oppilaiden
tietoisuutta kristillisestä hegemonisesta dominanssista ja sen kattavuudesta on
parannettava, jotta oppilaat itse voivat ryhtyä tarvittaviin
vastatoimenpiteisiin havaittuaan itsensä kannalta haitallisia kristillisiä ja
mikseipä muitakin uskonnollisia piirteitä.
Jos lapsi/nuori/oppilas
on uskonnoton, hän joutuu monella tapaa osallistumaan uskonnollisen perinteen
ylläpitoon, vaikka ei välttämättä suoranaiseen uskonnonharjoittamiseen.
Kristinusko taitavasti peitetty hegemonia saa sen näyttämään ”normaalilta”,
jolloin nuoren uskonnottomuus olisi jollain tavalla epänormaalia.
Kristilliseen
hegemoniaan ja sen ylläpitämiseen kuuluu oletusarvoisesti se seikka, että jos
vanhemmat ovat edes nimellisiä tapakristittyjä, niin lastenkin oletetaan olevan
sellaisia. Lapsen omaa vakaumusta hyvin harvoin – tuskin koskaan –
kunnioitetaan millään tavoin.
Toivottavasti
mahdollisimman moni lapsi ja nuori ymmärtää nousta vastustamaan kristinuskon
hegemoniaa. Toivottavasti vanhemmat ovat niin valistuneita, että sallivat
tämän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti