Erään
keskustelupalstalla olleen kommentin johdosta, nyt seuraa kristofasismin
jatkokurssi.
Hyvä alku
amerikkalaisen kristofasismin ymmärtämiselle on Chris Hedgesin The Christian Right and the War on America
(2007).
Hedges tarkastelee
1900-luvun totalitaarisia liikkeitä aina Mussolinin Italiasta Pinochetin
Chileen ja niiden yhteyksiä kristillisiin kirkkoihin. Tämän jälkeen verrataan
amerikkalaista uskonnollisen oikeiston tavoitteita ja retoriikkaa em.
ilmiöihin: Niiden todetaan olevan pitkälti yhteneviä. Tätä retoriikkaa ja
tavoitteenasettelua ovat Ahvio ja Puolimatka pyrkineet tuomaan Suomeen;
erityisesti Ahvio, jonka kirjoitukset ovat kovin militantteja. Puolimatkan
retoriikka on taas hienovaraisempaa kristinuskon dominionistista ylivaltaa
palvelevaa pseudo-tieteellistä hömppää.
Ahvion
tapauksessa asia ei ole lainkaan yllättävää. Ahviohan on tehnyt väitöskirjan
kalvinismista ja amerikkalainen kristofasismi pohjautuu Hedegsin mukaan
kalvinismiin ja vielä sen radikaaliin muotoon. Kristofasismi on siten
apokalyptista, kiihkeän militaristista, seksististä ja (yllätys, yllätys!)
homofobista muutaman muun seikan lisäksi.
Amerikkalaisella
kristofasismilla on paljon rahaa käytettävissään, kiitos laajan ja vauraan
evankelisen kannattajakunnan. Suomessa näitä ”evankelisia” on vain sen verran
pieni joukko, että heidän potentiaalinsa vaikuttaa yhteiskunnallisiin
instituutioihin, on aika pieni. Melua he yrittävät pitää ja pyrkivät
levittämään ideologiaansa siten, että heillä tulisi tavoitteenasettelun mukaan
olla hegemonia-asema, josta käsin he voisivat sanella yhteiskunnan
menettelytavat.
Amerikassa
kristofasismin juuret voidaan jäljittää 1930-luvun lama-aikaan. Samoihin
aikoihin Suomessakin vallinneen laman aikana monet papit aina piispoja myöten
olivat fasisteja: He hakivat esikuvansa ensin Italiasta ja sitten Saksasta.
1950-luvulla
Amerikassa syntyi John Birch Society, joka on vieläkin toiminnassa. 1980-lvulla olivat vuorossa mm.
Moral Majority ja Council for National Policy. 1990-luvulla syntyivät
monet ääripatrioottiset kristofasistiset (puolisotilaalliset) liikkeet, jotka
pommittivat esim. aborttiklinikoita. Tuolloin alkoi ilmetä pyrkimys erottaa
ei-traditionaaliset perhemuodot ns. traditionaalisista ydinperheistä, joko
häpäisemällä tai syyllistämällä. Kun pelkästään tämä ei riittänyt, pyrittiin
vaikuttamaan lainsäädäntöön siten, että näiden ei-traditionaalisten perheiden
oikeudet ja vapaudet saataisiin minimoitua. Samanlaista debattia juuri Ahvio ja
Puolimatka ovat pitäneet yllä Suomessa.
Arvelen, että Suomessa
kristofasistien suhteellisesti suurin edustus löytyy vapaista suunnista. Mitä
pienempi lahko/kultti, sitä paremmat mahdollisuudet ajaa kristofasistisia
näkemyksiä. En olisi lainkaan yllättynyt, vaikka Ahvion ja Puolimatkan tavoitteena
olisi se, että ainakin jotkut heidän kristofasistista näkemyksistään saisivat
kannatusta myös ev.lut. valtavirrassa. Tällöin olisi helpompi legitimoida
epäeettisetkin menettelytavat.
Ehkä
suomalaiseenkin kristofasismiin soveltuu se mitä Tom Faw Driver sanoi asiasta:
”Kristinusko on jatkuvassa vaarassa ajautua kristofasismiin. Vaara tarkoittaa
sitä, että Kristus asetetaan kaiken, myös yhteiskunnallisen elämän,
keskipisteeseen riippumatta lainsäädännöstä, joka pyrkii ehkäisemään
kristofasistista tyranniaa. Tällöin julistus muuttuu diktatoriseksi
valmistellen tietä fasismiin.” Driver mainitsee myös revisionistisen
historiankirjoituksen, josta oli puhetta jo eilen.
”Kristofasismi
on jyrkkä teologinen hyökkäys sitä vastaan, mitä Jeesus sanoi Raamatussa. Se on
ei-normatiivista kristologiaa.” (George Hunsinger)
Kristofasismi on
yhteydessä myös kristomonismiin. Oikeastaan tilanne on se, että kristomonismi
johtaa helposti kristofasismiin. Kristomonismi on lyhyesti sitä, että Jeesusta
pidetään niin jumalallisena, että Jeesuksen inhimillisyys jätetään huomiotta.
Jo tuossa eilen mainitussa Söllen artikkelissa mainitaan, että tämä oli siis jo
vuonna 1970 amerikkalaisen fundamentalismin piirre.
Viime aikoina on
myös Suomessa esitetty näkemyksiä Suomesta kristillisenä valtiona. Suomi on
kristittyjen perustama valtio kristityille. Tämä perin amerikkalainen
lähestymistapa on tyypillistä mm. Puolimatkalle, joka hieman peitellysti tuo
asian esille siten, että jotakuinkin kaikille asioilla tieteestä moraalin ja
politiikkaan on länsimaissa kristillinen alkuperä. Tällainen kristillinen
narratiivi on juuri revisionistista historiankirjoitusta, josta siitäkin oli
puhetta jo eilen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti