perjantai 17. heinäkuuta 2015

Teologit tukkanuottasilla



Suomen Teologisen Instituutin (STI) hiipparit Timo Eskola ja Ville Auvinen ovat kovin suivaantuneita teologian opiskelijoiden ainejärjestön lehdelle (nimeltään Kyyhkynen). Virallinen syy on implisiitisti se, että Kyyhkysessä ei julkaistu STI:n mainosta. Kyse taitaa olla pikemmin vastakkainasettelusta fundamentalistit ja liberaalit. Tosin tuollainen rajanveto uskonnollisten argumenttien kohdalla on varsin keinotekoinen.

Pikemmin kyse on siitä, kumpi on vähemmän väärässä. Oikeassahan kumpikaan osapuoli ei ole. Jumalan ontologinen todistushan on suhteessa realiteetteihin selvästi epätosi.

Lopulta Eskola ja Auvinen ryhtyvät spekuloimaan yliopisto-opiskelulla. 

STI:n pikkukonnat kirjoittavat: Yliopistolla ei ole virkakäsitystä. Sillä ei ole yhtä valittua eettistä tai uskonnollista vakaumusta. Teologisen tiedekunnan opettajat eivät sitoudu yhteen tulkintaan todellisuudesta.
Miksi teologisen tiedekunnan opettajilla edes pitäisi olla yksi eettinen tai uskonnollinen vakaumus? Jos teologia halutaan edes auttavasti pitää ”tieteenä”, niin sopiva vakaumus on pitää sitä totena, mihin todistusaineisto johtaa. Tällä hetkellä raamatuntutkimus on osoittanut, että juuri mikään Raamatun väitteistä ei ole tosi. Tämä tulos on saatu ihan teologisen tutkimuksen puitteissa. Tämä ei tietenkään sovi Eskolan ja Auvisen agendaan, koska usko on ensisijainen, vaikka kaikki todistusaineisto olisikin uskon oikeutusta vastaan. Sopii kysyä: Kumpi osapuoli tässä on epärehellisempi?

STI näkee ongelmia seuraavasti: 1) Teologinen tiedekunta on 2000-luvulla irtautunut entistä selvemmin kirkkokunnista ja käytännössä etenkin suhteestaan ev.lut. valtakirkkoon, 2) tiedekunnassa opiskelee varovaisenkin arvion mukaan ihmisiä vähintään kymmenestä kirkkokunnasta, ja lisäksi moni on kirkkokuntiin sitoutumaton, ja 3) näkökulma liittyy syrjinnän määrittelyyn.

Teologinen tutkimus, jos se haluaa olla riippumatonta, on uskontokuntiin tai mihinkään tunnustukseen tukeutumatonta. Tieteellinen tutkimus ei tunne ennalta lukkoon lyötyjä tuloksia. Tulokset johdetaan datasta, mitä ne sitten ovatkin.

Kohta kaksi myös edellyttää, että tieteellinen tutkimus, jos teologia katsotaan tieteeksi, on tutkijan/opettajan/opiskelijan vakaumuksesta riippumatonta. 

Kolmanteen kohtaan Eskola ja Auvinen onnistuvat fundamentalistiseen tapaan liittää homot: On hieman yllättävää, että Kyyhkysen päätoimittaja toistaa kritiikittä lähinnä Setan ohjelmaan kuuluvaa syrjintä-diskurssia.

Eskolalla ja Auviselle – sekä pääsääntöisesti kaikille fundamentalisteille - on oikeutettuja tuntea itsensä syrjityksi, jos heidän muita syrjivää menettelyä ei suvaita. Kun mitään omien uskomusten rationaalisia puolustuksia ei ole, niin silloin vedetään syrjintäkortti esiin ja yritetään olla niin väärinymmärrettyjä. 

Jotain Eskola ja Auvinen sentään saavat oikein: Maailma sirpaloituu ja teologian opiskelijat joutuvat rakentamaan identiteettinsä ilman yksiarvoisen ja tunnustuskuntaan sitoutuneen tiedekunnan apua, koska sellaista ei ole yhtenäiskulttuurin romahtamisen jälkeen enää vuosikymmeniin ollut olemassa.
Em. ilmiö on kaiketi Eskolan ja Auvisen mielestä haitallinen. Hegemonia-aseman jatkuminen turhan pitkään on ollut vain haitaksi kehitykselle. Eskolaa ja Auvista selvästi harmittaa ko. hegemonian murtuminen. Ihmisen ja ihmisarvon kannalta kehitys on ollut pelkästään myönteinen.

Suomen Teologisen Instituutin teologit ovat linnoittautuneet bunkkeriinsa. Rehellistä ulospääsyä heille ei taida löytyä.

Auvisen ja Eskolan hengentuotteen voi lukea tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti