Eiliseen
blogikirjoitukseeni lukiolaisten uskonkäsityksistä on syytä vielä palata
lyhyesti. Aihetta on käsitelty lisää tuolla:
Vaikuttaa siltä, ettei suurin osa
lukiolaisista ymmärrä uskon, uskonnollisten uskomusten tai uskonnollisen kielen
luonnetta.
Lukiolaiset
nimenomaan ymmärtävät oikein hyvin uskonnollisten uskomusten luonteen: ne ovat
todentamattomia ja tavallisesti selvästi epätosia. Ei ole siis mitään syytä
pitää esimerkiksi Raamatun väitteitä relevantteina.
Monien nuorten maailmankuvassa ei näytä
juurikaan olevan tilaa uskolle tai uskonnollisille uskomuksille. Uskonnollisten
ja tieteellisten selitysten yhdistäminen tai rinnakkainelo ainakaan ihmisen
alkuperän kysymyksen kohdalla ei ole useimmilla nuorilla onnistunut. Erilaiset
selitykset nähdään toisilleen voimakkaasti vastakkaisina ja vaihtoehtoisina.
Uskonnollisille
uskomuksille ei tulisi olla mitään sijaa yhtään kenenkään maailmankuvassa.
Tieteelliset väitteet ovat testattavissa ja täten joko verifioitavissa tai
falsifioitavissa. Uskonnolliset uskomukset ovat parhaimmillaankin vain huonoa
metafysiikkaa.
Opetuksen perustana olevan Katekismuksen
voidaan nähdä ohjaavan tiedettä ja uskontoa yhdistävään näkemykseen
maailmansynnystä (Katekismus 2000). Näyttää kuitenkin siltä, että suurimmalle
osalle lukiolaisista muutamaa vuotta aiemmin käyty rippikoulu ei ole onnistunut
selventämään luomiskertomuksen luonnetta ja suhdetta tieteen teorioihin.
Nykyaikana
rippikoulu ja muu uskonnon opetus on tarpeetonta kansanperinnettä, eikä
epäuskottavia ja todentamattomia väitteitä voi koskaan pitää muuna kuin
humpuukina. Oikeastaan on aika yllättävää, että rippikoulu on säilyttänyt
niinkin suuren suosion. Ehkä asiaan on tulossa muutos. Turhat perinteet
joutavat romukoppaan. Sitä paitsi luomiskertomus on lopulta koominen: ei nuoret
niin tyhmiä ole, että pitäisivät ei-materiaalisen henkiolennon (josta ei ole
edes viitteitä) aikaansaannoksia relevanttina universumin synnyn selittäjänä.
Perus- ja lukio-opetusta koskevien
opetussuunitelmien mukaan yksi opetuksen tavoite on tukea jäsentyneen
maailmankuvan syntymistä. Toisena opetuksen tavoitteena on auttaa nuoria
ymmärtämään uskon ja tiedon luonnetta. (POPS 2004 & LOPS 2003.)
Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa siltä, että nämä opetussuunnitelmien
tavoitteet eivät toteudu.
Ei tietenkään
toteudu, eikä edes tule toteutua. Jäsentyneeseen maailmankuvaan ei kuulu
muinaiset myytit kuin anekdoottina. On ehkä syytä mainita, että joskus ihmiset
ovat oikeasti uskoneet aivan älyttömiin juttuihin, mutta niistä ei ole
jäsentyneen maailmankuvan rakennuspuiksi, koska testattua tietoa on saatavilla.
Nuorten ymmärrys uskon, uskonnollisen kielen
tai uskomisen luonteesta tai merkityksestä ei ole kovin vahvaa.
Ei tietenkään
ole, koska uskonnollinen kieli ja ylipäänsä usko on moraalitonta ja
epärehellistä: epätosia väitteitä esitetään tosina.
Jos taustalla olevat olettamukset uskon ja
tiedon olemuksesta sekä suhteesta ovat virheellisiä tai rajoittuneita, on
uskonnon oppiaineen sisältöjen ja teologisten peruskäsitteiden oppiminen
vaikeaa.
Ilmeisesti
nuorten käsitykset ovat oikeansuuntaisia. Tietoa on testattua ja usko aina epätotta.
Teologiset peruskäsitteet ovat tässä mielessä uskon ja uskovien
epärehellisyyden osoitus.
Nuoret ovat
fiksumpia kuin uskovat uskaltavat edes kuvitella!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti