lauantai 4. heinäkuuta 2015

Lukiolaiset ovat fiksuja: Tiede on ainoa totuus



Verkkojulkaisu Seurakuntalainen julkaisi 2.7.2015 Sanni Pohjannoron kirjoituksen otsikolla Lukiolaistutkimus: Tiede on ainoa totuus.

Ihailtavaa, että lukiolaiset ovat näin valveutuneita ja valistuneita. Muinaisen mytologian paikka on muinaisena mytologiana, eikä sillä ole arvoa tai reaalimaailman relevanssia.

Otsikosta voi implisiitisti lukea, että väitteen X totuus voi olla yhtä aikaa sekä A että B. Totuus on aina tosi riippumatta uskonnollisista väittämistä. 

Nuorten käsitys uskonnosta muuttuu usein negatiiviseksi yläkoulun aikana. Asennemuutokseen voitaisiin kuitenkin vaikuttaa oikeanlaisella opetuksella.

Mikäli halutaan pysyä tiukasti totuudessa, ilmiöissä jotka voidaan verifioida, yhtäkään uskontoa ei tulisi opettaa lapsille. Lapset ansaitsevat sen, että heille opetetaan koulussa asioita, jotka ovat tosia parhaan käytössä olevan tiedon perusteella. Uskonnolliset väittämät eivät täytä kriteereitä. Tarkoittaa kirjoittaja amerikkalaista lasten indoktrinointia? Se vasta moraalitonta ja epärehellistä onkin: esitetään selvästi epätosia asioita dogmaattisesti tosina.

Veera Nordmanin tekemässä tutkimuksessa nuorten suhteesta tietoon ja uskontoon kaksi kolmasosaa nuorista selitti maailmaansa pelkästään tieteen näkökulmasta. Vähemmistöksi jäivät ne, joiden maailma pohjautui joko pelkästään uskonnolle tai sekä uskonnolle että tieteelle.
Loistavaa, että kehitys on ollut tällaista. Paras mahdollinen maailmanselitys on tieteeseen perustuva. Ilmiöt voidaan todentaa. Uskonnollinen maailmanselitys on selvästi epätosi, eikä täten ole maailmanselitys lainkaan.

Tutkimuksessa selvisi, että tieteisiin nojautuvat nuoret perustelivat kantaansa siten, että uskonnolliset selitykset esimerkiksi ihmisen synnylle ovat lähtökohtaisesti tieteellisiä perusteita huonompia. Tähän ajattelutapaan kuuluu käsitys siitä, että uskon totuusarvoa tulisi perustella tieteellisin perustein.
Niinpä! Uskon totuusarvoa on AINA epätosi. Vaikka tiede ei selitäkään kaikkea, niin usko ei selitä mitään. Täten uskon arvo on nolla tai tyypillisesti negatiivinen.

Se, että Jumala olisi maan alussa luonut naisen ja miehen, tarvitsee enemmän todisteita, koska se on niin uskomaton väite, että se tarvitsee päteviä todisteita muutakin kuin Raamatun.
Briljanttia!

Monet nuoret kokevat tieteellisen tiedon luotettavammaksi, sillä sen taustalla on uskottavia ja tieteen keinoin todistettavia perusteita.
Osui ja upposi!

Koska monet pitävät luonnontieteitä uskontoa luotettavampana, tilaa uskonnollisille näkemyksille ei monilta löydy.
Hyvä niin, koska taikauskolla ei tulisi olla sijaa nykymaailmassa.

Vaikka perus- ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmissa on tavoitteina jäsentyneen maailmankuvan syntyminen sekä uskon ja tiedon luonteen ymmärtäminen, monien nuorten kohdalla tavoitteissa ei ole onnistuttu.
Oikeastaan on aika hämmästyttävää, että vielä vuonna 2015 opetussuunnitelmassa pidetään edes anekdoottisesti uskonnollista maailmankuvaa relevanttina. Mitään tulee judaismiin, kristinuskoon ja islamiin niin näiden tarjoama maailmankuva on selvästi epätosi.

Nuoret ovat riittävän fiksuja erottamaan todet tieteeseen perustuvat väittämät epätosista uskonnollista väittämistä. Hyvä niin, sillä tulevaisuus on nuorten.

Seurakuntalaisen jutun voi lukea tuolta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti