keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Onko Patmoksen Leo Meller tarkoituksellisesti epärehellinen?



Patmoksen Leo Meller vaan jaksaa olla vittuuntunut raamattukritiikistä. Leksa on vittuuntunut siitä, että yksikään apologeetta ei pysty esittämään todennettavaa, uskottavaa ja hyvin perusteltua Raamatun puolustusta syyllistymättä jo heti ensimmäisen premissin – jumalan olemassaolon – kanssa todentamattomien ja epätosien väitteiden esittämiseen tosina.

Leksa polveilevan ja varsin sekavan blogin voi lukea tuolta:

Patmoksen pellehermannien Raamatun ja uskon puolustuksia on käsitelty tässäkin blogissa jo aiemmin, mutta kerrataan nyt vielä lyhyesti asiat tämän uuden Mellerin tuotoksen mukaan.

Jumala on antanut Raamatun taivaasta maan päälle sanelunsa kohteena olevien kirjurien kautta ennen kaikkea pelastustamme koskevana ilmoituksena.

Nyt Leon pitäisi pystyä osoittamaan, että juuri Leon tarkoittama jumala on olemassa, ja että juuri tuo jumala on inspiroinut tiettyjä tunnistettavia kirjoittajia kirjoittamaan teoksen, joka tunnetaan Raamattuna. Edelleen Leon pitäisi pystyä todentamaan, että jokin pelastus on ylipäänsä tarpeen.

Raamatuntutkijat ovat varsin vakuuttavasti pystyneet osoittamaan kirjoitusten syntyyn liittyviä seikkoja, eikä mikään ole viitannut mihinkään yliluonnolliseen entiteettiin. Siis: Raamattu on vain muinaisia myyttejä, joita enimmäkseen täysin tuntemattomina pysyvät kirjoittajat ovat sepitelleet. Lisäksi Raamatun tekstit ovat pahasti korruptuneita: ne sisältävät lisäyksiä, poistoja ja editointia. Toistaiseksi mitään alkuperäistekstejä ei ole käytössä. Epäilen, että sellaisia ei koskaan löydetäkään. Uusimmatkin käsikirjoitukset sijoittuvat aikaan, joka on todella paljon itse kuvailtujen tapahtumien jälkeen.

Tällaiset pikkuseikat eivät tietenkään merkitse mitään, niin epärehelliselle tyypille kuin Meller on.

Raamattu poikkeaa kaikista koko maailman kirjoituksista juuri mainitussa merkityksessä.

Väärin! Leo esittää taas väitteen, joka on faktoihin nähden epätosi. Monet muinaiset ”pyhät kirjoitukset” ovat paljon vanhempia kuin Raamatun tekstit. Ne sisältävät myös teemoiltaan samoja aiheita kuin Raamattu.
Leo hei, Raamattu on synteesi useasta muinaisesta myytistä!

Sitten Leo pääseekin aiheeseen koskien akateemista tutkimusta:
Yliopistoteologian maailmassa Raamattua luetaan esimerkiksi ns. raamattukriittisen menetelmän mukaan, ”tieteellisesti”.   Raamattua luetaan, jotta siitä voi väitellä ja osoittautua oppimestariksi jopa itsellensä Jumalalle ja Hänen Sanallensa.  Miljoonia sivuja on kirjoitettu siitä, miksi Raamattu ei ole mitä se sivuillansa väittää olevan.  

Jo pelkästään tuon yllä mainitun  sitaatin perusteella voitaisiin konstruoida kokonainen tutkimus tai metatutkimus. Yritän nyt sanoa asiat mahdollisimman.

Yliopistoteologia ei ole mikään monoliitti, yhtenäinen ja universaali perspektiivi. Yliopistoteologia on joukko hyvinkin eri lähtökohdista kumpuavia tutkimushaaroja. Ehkä Leo synkistelee ”yliopistoteologian” kanssa, koska se pääsääntöisesti ja varsin vakuuttavasti on pystynyt osoittamaan Leon uskondogmien perusteettomuuden. 

Raamattua toki luetaan, jotta siitä voidaan väitellä, mutta on myös tiedonintressi, joka voidaan muotoilla: mitä todella tapahtui? Onko propositio X totta?

Koska ensimmäinen premissi- jumalan olemassaolo – on todentamatta, ei ole kovinkaan vaikea olla oppimestari tälle hypoteettiselle jumalalle. Ei-olemassaolevalla oliolla ei ole mitään reaalista sanottavaa yhtään mihinkään.

Todellakin miljoonia sivuja on kirjoitettu siitä, miksi Raamattu ei ole sitä, mitä itse Raamatun tekstit väittävät olevansa. Hyvin lyhyesti sanottuna Raamatun väitteet ovat todentamattomia tai selvästi epätosia. Reaalimaailman relevanssia niillä ei ole.

Sitten Meller parempien argumenttien puutteessa ryhtyy evankelioimaan, mutta sekin on vain epätosien väitteiden esittämistä tosina

Onko Leo Meller tarkoituksellisesti epärehellinen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti