Teologien
nokittelu jatkuu. Tällä kertaa Suomen Teologisen Instituutin Timo Eskola
yrittää nokittaa emeritusprofessori Heikki Räisästä. Kaverusten sanailu menee
välillä komiikan puolelle. Jotenkin esim. Eskolan kirjoituksista saa sen
vaikutelman, että miestä vituttaa niin, ettei veri kierrä.
Erityisesti
Eskola on vittuuntunut siitä, että Raamattu on osoitettu epätodeksi. Lyhyesti
jutun juoni on seuraava: keskiajalta lähtien kristityt teologit ovat pyrkineet
osoittamaan, että Koraani ei ole jumalan sanaa. Kun koraanikritiikin metodeja
sovellettiin Raamattuun, niin päädyttiin siihen tulokseen, että myöskään
Raamattu ei ole minkään jumalan sanaa.
Ei ole lainkaan
yllättävää, että päädyttiin ko. lopputuloksiin, sillä jumalan ontologinen
todistuskin on epäpätevä.
Eskola sentään
mainitsee tekstissään Herman Reimaruksen ja David Straussin, jotka olivat
uranuurtajia raamattukritiikissä.
Eskolaa vituttaa
myös se, että Raamattua tutkitaan samoin menetelmin kuin mitä tahansa muuta
antiikin tekstiä. Miksipä ei tutkittaisi? Pitäisikö Raamatun tekstien
tutkimiselle olla jokin aivan oma metodi, jota ei voi soveltaa muiden tekstien
tutkimiseen – ja tietenkin päinvastoin?
Räisänen on
kirjoissaan ja julkaistussa artikkeleissa huomioinut raamattukritiikin ja
koraanikritiikin yhteneväisyyden.
Eskola
kirjoitti: Toinen huomioni koskee sitä,
että Räisänen myös käyttää koraanikritiikin periaatteita. Hän rinnastaa
Raamatun ja Koraanin sekä soveltaa monia edellä mainituista kriteereistä
vertailussaan.
Niin tekee. Entä
sitten? Metodi on metodi, sovellettiinpa sitä mihin tekstiin tahansa.
Eskola: Mihin Räisänen sitten kiinnittää huomiota?
Hän nostaa ensin esille tärkeimmän kolmijaon: ristiriidat, virheet ja tarut
(kolmijako esiintyy korostetusti hänen väliotsikossaan). Jos Koraanin ajatellaan
olevan täynnä virheitä ja epäjohdonmukaisuuksia, samaa on Räisäsen mukaan
sanottava Raamatusta. Lisäksi molemmissa on runsaasti historiaa koskevia
virheitä. Tällaiset huomiot johtavat Räisäsen ajattelemaan, että Raamatun
täytyy olla kokoelma ihmisten henkilökohtaisia tulkintoja uskonnollisista
kokemuksista. Siksi tekstit ovat täynnä myyttejä, legendoja sekä kuvauksia
mahdottomista tapahtumista.
Paljon muihin
johtopäätöksiin ei voi tulla kun tutkimuskohteena on sekä Raamattu että
Koraani. Eskolan tulisi osoittaa, että Raamattu on jollain tavoin
ainutlaatuinen ja jollain tavoin jonkin jumalan ilmoitus. Se todistus kaatuu
kuitenkin siihen, että yksikään Raamatun jumalasta esitetty ontologinen
todistus, ei ole kestänyt tarkastelua.
Eskola: Vaikka tällä keskustelulla on
periaatteellinen tieteen etiikkaan liittyvä puolensa, en halua esittää
syytöksiä sillä alueella.
Niinpä niin, kun
Eskolalta loppuu relevantit ja validit argumentit, niin sitten mennään aiheen
ohi sieltä missä aita on matalin: ryhdytään spekuloimaan tieteen eettisillä
käytännöillä.
Eskola voisi
tarkistaa omia tutkimuseettisiä käytäntöjään: hän esittää kirjoissaan
todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä tosina.
Onko Timo Eskola
ahdistunut siitä, että yhtäkään jumalaa ei ole olemassa?
Eskolan
vuodatuksen voi lukea tuolta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti