perjantai 17. maaliskuuta 2017

Uskonnollisen oikeiston marxilainen retoriikka



Loistava tiivistys Gramscin ajattelusta! On hienoa, että Suomestakin löytyy kiinnostusta näihin nykyperspektiivistä muinaisiin teoreetikoihin.

Yhteiskuntatieteiden ongelma niin Amerikassa kuin Euroopassakin on ollut tilastollisten menetelmien puoli vuosisataa jatkunut ylivalta. Tästä on seurannut yhteiskuntatieteiden historiattomuus: aika monta sukupolvea on koulutettu siten, että kunkin tieteenalan historiasta opiskelijoilla ei ole kuin pieni aavistus. Samaa näkyy jo professoreidenkin kohdalla. Laaja-alainen historiattomuus tiedeyhteisössä alkaa olla jo kaikenkattavaa. Tämä on aika kaukana sivistysyliopiston ideaalista. Kaikki tuo tietenkin liittyy tiedepolitiikkaan ja aivan erityisesti tieteen rahoitukseen: tieteen oletetaan tuottavan täsmällisesti kvantifioitavissa olevia tuloksia. Näitä tuloksia voidaan sitten oletettavasti käyttää taloudellisten resurssien kohdentamiseen, mutta metsään mennään – aika tyypillisesti.

Käsiteanalyysit jäävät paljon ”yksityisyrittelijöiden” puuhaksi kuten Tapio Linna teki tuossa Gramscia käsittelevässä artikkelissaan. Näitä mielenkiintoisia kannanottoja julkaistaan nykyään erinäisillä nettisivuilla, hyvin harvoin vertaisarviointeja käyttävissä tiedejulkaisuissa. Eihän tuollaiset artikkelit ole oikein mitenkään muutettavissa rahaksi.

”Muutos onkin siis ollut toiseen suuntaan! Puhe jostain ”kulttuurimarxilaisuudesta” käy yhä ohuemmaksi.”

                   Tätä minä olen yrittänyt sanoa tällä palstalla ja jopa Ahvion blogin kommenttiosuudessa. Kyse ei ole edes Frankfurthin koulukunnasta ja sen kuvitellusta kulttuurimarxilaisuudesta. Teoreettinen viitekehys on vanhempaa perua; eikä pelkästään Gramsciin viittaavana. Niitä teoreetikkoja on monta muutakin. Minusta tuo Gramscin ajattelu on kuin suoraan uskonnollisen oikeiston pelikirjasta. Kun tieteessäkin vallitsee historiattomuus, niin ei kai sitten tuolta uskonnolliselta oikeistoltakaan voi odottaa kovin perusteellista ideologiansa marxilaisen alkuperän tuntemista. Olisi oikein mielenkiintoista haastatella Ahviota siitä, kuinka hyvin hän on perillä sellaisesta seikasta, että lähes kaikki mitä hän sanoo ajamansa ideologian nimissä, on joko varastettu tai lainattu muinaiselta vasemmistolta ja vasemmistolaiselta intelligentsialta.

”Jos miettii fundamentalismin muotoa, joka pyrkii tekemään aivan vastaavaa, joskin uskonnon kautta, yhteneväisyydet ovat ilmiselviä.”

Kun keskustelupalstoilla osoittaa kristofasisteille ja muille uskonnollisen oikeiston edustajille sen, kuinka heidän ideologiansa ja ideologinen retoriikkansa pohjautuu vasemmistolaiseen ajatteluun (ja usein myös totalitaristiseen maailmankuvaan), niin denialismi saavuttaa aivan uudet mittasuhteet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti